MAURİCE MAETERLİNCK OYUNLARINDA SES

Maurice Maeterlinck'in oyunları Avrupa modernizminin ilk anti-Aristotelesyen dramaturgisi olarak addedilir. Olayörgüleştirmeyi baştacı eden dönemin tiyatro anlayışına karşılık Maeterlinck oyunları, belli bir değişimi işaret etmektedir. Bu yönüyle Maeterlinck oyunları konvansiyonel tiyatro pratiklerine meydan okuyarak yeni tiyatro formlarına yol açar. Bu çalışmada, Aristotelesçi sava karşı, sahnenin şiirsel dilini amaçlayan Maeterlinck'in “Evin İçi”, “Çağrılmadan Gelen” ve “Körler” adlı oyunları ses açısından incelenecektir.

OICE IN MAURICE MAETERLINCK'S PLAYS

Maurice Maeterlinck's plays are considered to be the rst anti-Aristotelian dramaturgy of European modernism. Contrary to the theater understanding of the period that prioritized classic plot, Maeterlinck plays point to a certain change. In this respect, Maeterlinck plays lead to new theater forms by challenging conventional theater practices. In this study, Maeterlinck's plays; “The Home", “The Intruder”, and “The Blind” in which Maeterlinck uses the poetic language of the stage against the Aristotelian argument will be examined in terms of sound.

___

  • Aristoteles. Poetika. Çev. Furkan Akderin. İstanbul: Say Yayınları, 2013.
  • Corrêa, Graça. Synesthetic Landscapes in Harold Pinter’s Theatre: A Symbolist Legacy. Diss. The City University of New York, 2010. CUNY Academic Works. Web. 15 Mayıs 2020.
  • Derrida, Jacques. Yazı ve Fark. Çev. P. Burcu Yalım. İstanbul: Metis Yayınları, 2020.
  • Dolan, Mladen. Sahibinin Sesi, Psikanaliz ve Ses. Çev. Barış Engin Aksoy. İstanbul: Metis Yayınları, 2013.
  • Flaccus, Louis William. Sanatçılar ve Düşünürler. Çev. Orhan Düz. İstanbul: Kapı Yayınları, 2011.
  • Fuchs, Elinor. Karakterin Ölümü. Çev. Beliz Güçbilmez. Ankara: Dost Kitabevi, 2003.
  • Gale, Maggie B. ve John F. Deeney, eds. The Routledge Drama Anthology and Sourcebook, From Modernism to Contemporary Performance. London, New York: Routledge, 2010.
  • Innes, Christopher. Avant-Garde Tiyatro. Çev. Beliz Güçbilmez. Ankara: Dost Kitabevi, 2010.
  • Karacabey, Süreyya. “Gündelik Yaşamın Tiyatrosu.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 28 (2008): 171-183.
  • ---. Modern Sonrası Tiyatro ve Heiner Müller. Ankara: De Ki Yayınları, 2006.
  • LaRocca, David. “Eternal Allusion: Maeterlinck’s Readings of Emerson’s Somatic Semiotics”. A Power to Translate the World: New Essays on Emerson and International Culture. Ed. LaRocca, David and Ricardo Miguel-Alfonso. New Hampshire: Dartmouth College Press, 2015. 113-136.
  • Lehmann, Hans-Thies. Postdramatic Theatre. Çev. Karen Jürs-Munby. London, New York: Routledge, 2006.
  • Maeterlinck, Maurice. Çağrılmadan Gelen. Çev. Memet Fuat. İstanbul: De Yayınevi, 1965.
  • Maeterlinck, Maurice. Evin İçi. Çev. Sabahattin Eyüboğlu. İstanbul: Maarif Basımevi, 1958.
  • Maeterlinck, Maurice. Körler. Çev. Vedia Tatarağası ve Ömer Akkan. İstanbul: Maarif Basımevi, 1955.
  • Maeterlinck, Maurice. The Treasure of the Humble. Çev. Alfred Sutro. New York: George Allan, 1897.
  • Ranciére, Jacques. Kurmacanın Kıyıları. Çev. Yunus Çetin. İstanbul: Metis Yayınları, 2019.
  • Saybaşılı, Nermin. Mıknatıs-Ses: Rezonans ve Sanatın Politikası. İstanbul: Metis Yayınları, 2020.
  • Shakespeare, William. Othello. Çev. Özdemir Nutku. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1985.