'BİZ DE, KENDİ ÇAPIMIZDA AVRUPAYIZ': KÜRESELLEŞME IŞIĞINDA DAVID GREIG'İN AVRUPA ADLI OYUN

Çağımızın en önemli ve tartışmalı konularından biri şüphesiz küreselleşmedir. Çok karmaşık bir kavram olan 'küreselleşme'nin ekonomik, sosyal, siyasi, kültürel ve ideolojik etkileri –başta çevre, kültür, siyasi sistemler, ekonomik gelişim ve refah düzeyi olmak üzere– hayatımızın her alanını etkili olmaktadır. Özellikle son otuz yıldır yürürlüğe giren politikalar ve teknolojik gelişmelerden dolayı sınır ötesi ticaret, yatırım, taşımacılık ve gerçekleşen göçlerin boyutları o kadar büyüdü ki, yeni bir döneme girildiği şüphe götürmeyen bir gerçektir. Bu doğal olarak insanlar arasındaki mesafeleri kısaltmakta ve etkileşim noktalarını artırmaktadır. Küreselleşme, genel olarak David Greig'in oyunlarında önemli bir yere sahiptir. Oyunları, değişen ekonomi, küresel taşımacılık ve iletişim ağlarının genişlemesi sonucu -tren istasyonu, havalimanı terminali, bekleme salonları gibi- 'transit' mekânlarda farklı kültürlerden, farklı geçmişlere sahip insanları bir araya getirmektedir. Fakat söz konusu etkileşim sadece iş gezileri gibi olağan koşullar içinde değil, dünyanın sınırlarını değiştiren savaşlar veya zorunlu göç gibi zorlu koşullarda da gerçekleşmektedir. Bunlardan biri Greig'in 1994 yılında Traverse Theatre Edinburgh'da sahnelenen Europe (Avrupa) adlı oyunudur. Bu çalışmada, Avrupa adlı oyun küreselleşme ve Avrupa'da yirminci yüzyılın sonlarında gerçekleşen değişimler bakımından incelenmektedir.

'WE ARE, IN OUR OWN WAY, ALSO EUROPE': DAVID GREIG'S “EUROPE” IN THE LIGHT OF GLOBALIZATION

Globalization has become one of the most important and controversial issues of our era. The economic, social, political, cultural and ideological impact of globalization is seen in every aspect of our lives, especially in its effect on the environment, culture, political systems, economic development and wealth distribution. Especially in the last three decades, the dimensions of technology, cross-border trade, investment, transport, and migration have changed so much that we truly live in a global world. This has naturally reduced the distance between people and increased the points of interaction. Globalization holds an important place in David Greig's plays, in which the changing economy, expanding global transportation and communication networks bring together people from different cultures and backgrounds in 'transit' places such as train stations, airport terminals and waiting rooms. This interaction, however, does not only occur in ordinary conditions such as business trips or travel, but also under hard conditions such war, changing borders and forced immigration. One such play is Greig's Europe, staged at the Traverse Theater Edinburgh in 1994. This study will examine Europe in the light of globalization and the changes that took place in Europe in the late twentieth century.

___

  • Bourguignon, François ve Thomas Scott-railton. The Globalization of Inequality. Princeton: Princeton UP, 2005. Can, Taner. Magical Realism in Postcolonial British Fiction History, Nation, and Narration. Ed. Korya Melikoğlu. Stuttgart: Ibidem, 2015.
  • Cramer, Steve. “The Traverse, 1985-97: Arnott, Clifford, Hannan, Harrower, Greig and Greenhorn.” The Edinburgh Companion to Scottish Drama. Ed. Ian Brown. Edinburgh: Edinburgh UP, 2011. 165-177.
  • Derrida, Jacques. The Other Heading: Reflections on Today’s Europe. Çev. PascaleAnne Brault ve Michael B. Naas. Indianapolis: Indiana UP, 1992.
  • Friedman, Thomas. “Globalization: The Super Story.” Web. 20 Aralık 2017.
  • Greig, David. Plays 1: Europe, The Architect, The Cosmonaut’s Last Message to the Woman He Once Loved in The Former Soviet Union. London: Bloomsbury, 2009; 2013.
  • Greig, David. Selected Plays 1999-2009: San Diego, Outlying Islands, Pyrenees, The American Pilot, Being Norwegian, Kyoto, Brewers Fayre. London: Faber and Faber Ltd., 2010.
  • Greig, David. “The Speculator.” The Speculator by David Greig and The Meeting by Lluisa Cunillé. London: Methuen. 1999. 1-121.
  • Konak, Nahide. “Ekonomik Küreselleşme ve Ulus-Devlet: Kuramsal Yaklaşımlar.” Edebiyat Dergisi 28.1 (2011). 149-164.
  • Mutioğlu, Halil. “Küreselleşme: Kültürel Boyutlu Evrenselcilik mi, Yerellik mi?”. Batman University Journal of Life Sciences 1.1 (2012): 605-613.
  • Müller, Anja and Clare Wallace. Cosmotopia: Transnational Identities in David Greig’s Theatre. Prague: Litteraria Pragensia Books, 2011.
  • Panayi, Panikos. An Ethnic History of Europe Since 1945: Nations, States and Minorities. London: Pearson Education Ltd., 2000.
  • Sakwa, Richard ve Anne Stevens. Contemporary Europe. New York: St. Martin’s Press, 2000.
  • Scholte, Jan Aart. Globalization: A Critical Introduction. New York: St. Martin’s Press, 2000.
  • Şenlen Güvenç, Sıla. David Greig ile yazışma. 9 Ocak 2018. E-mail.
  • Şenlen Güvenç, Sıla. “Ne Kadar Uzaksa Ada, O Kadar Kuvvetlidir Çekim Gücü: Ölü Aktörler-David Greig’in “Uzak Adalar”ı. Tiyatro Tiyatro Dergisi. 269 (Ocak 2014).18-20.
  • Şenlen Güvenç, Sıla. “[You Can’t Kill Me]:Scottish Identity and Anglo-Scottish Union in David Greig’s Dunsinane.” Scottish Literary Review 6.2 (2014). 93-113.
  • Steger, B. Manfred. Globalization: A Very Short Introduction. Oxford: Oxforn UP, 2009.
  • Toffler, Alvin. Şok: Gelecek Korkusu. İstanbul: Altın Kitaplar, 1974. Wallace, Clare. The Theatre of David Greig. London: Bloomsbury, 2013.
Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 0378-2905
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1942
  • Yayıncı: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi