SANAT ELEŞTİRİSİ VE PEDAGOJİK ELEŞTİRİ YÖNTEMİNİN İNCELENMESİ

Bu araştırmanın amacı, eleştiri kuramlarını irdelemek ve pedagojik eleştiri yöntemini sanat eleştirisi açısından incelemektir. Eğitimin en önemli hedeflerinden biri, öğrencilerin iyi karar verebilmeleri için eleştirel düşünebilmelerini sağlamaktır. Öğrencinin eleştirel becerileri arttırıldığında, sanat eğitiminin çocuğun sanatsal bir çalışmaya değer verme yetisini geliştirmiş olacağına inanılmaktadır. Sanat eserinin doğrudan kendisiyle ve sanat eğitimcilerinin bakış açısı ile ilgili olarak bir eserin içsel eleştirisinin dört aşaması vardır. Eleştiriye aşamalı yaklaşım da denen bu aşamalar betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargıdır. Eğitim yoluyla insanın özgürleşmesi ve özgün bir kimlik kazanması sürecinde farklı eğitim yaklaşımlarından yararlanılabilir. Bu bağlamda sanat eleştirisi, bireyin demokratik değerler kazanmasına katkı yapabilecek bir yaklaşım olarak benimsenebilir.

A Study of the Medhology on the Critism of Art and Pedogoloji

The aim of this study is to examine the theories of criticism and investigate the method of pedagogical criticism from the art criticism point of view. One of the basic aims of education is to provide that the students can think critically. When children’s critical skills are enchanced, art education will develop their abilities to appreciate an artistic work. There are four stages of an art related directly to artwork itself and art educators’ view-points. These stages, which are also referred to as gradual approach, are criticism, description, interpretation and judgement. It is possible from making use of different educational approaches in the process during which man becomes free and gains a original identity through education. Therefore, art criticism can be adopted as an approach that can contribute to the i

___

  • Stokrocki, M ve O. T. Kırışoğlu (1997). Ortaöğretim Sanat Öğretimi, YÖK Dünya Bankası Yayınları, Ankara.
  • Boydaş N. (2003). Sanat Eğitiminde Eleştiri ve Bir Eleştiri Denemesi, XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Gazi Üniversitesi, 16-18 Ekim Antalya.
  • Erinç, M. S. (1995). Resim Eleştirisi Üzerine, Hil Yayın, İstanbul.
  • Moran, B. (2003). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, 10. Baskı, İstanbul.
  • Erinç, Ön. ver., s.
  • Ott, R. W. (1985). The History of Art Education, Publisher: National Art Education Association.
  • Boydaş, 2003, Ön. ver., s.
  • Boydaş N. (2002). Sanat Eleştirisi Dersi Ders Notları. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Programı, Ankara.
  • Alakuş A.O. (2004a). Kuramdan Uygulamaya Sanat Eseri Eleştirisi, II. Sanat Eğitimi Sempozyumu Resim-İş Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 28-29-30 Nisan 2004, Gazi Üniversitesi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Boydaş, 2002, Ön. ver., s.
  • Alakuş A.O. (2004b). Resim-İş Derslerinde Öğrenci Çalışmalarını Değerlendirme Yaklaşımı, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Boydaş, 2002, Ön. ver., s.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Gündüz Yayıncılık. Ankara.
  • Özsoy, 2003, Ön. ver., s.
  • Boydaş, 2002, Ön. ver., s.
  • Özsoy, V. (2003). İlk Ve Ortaöğretim Sanat (resim) Eğitiminde Müzelerden ve Sanat Galerilerinden Yararlanma, Milli Eğitim, Bahar, 158.
  • Boydaş N. (2004). Sanat Eleştirisi, Ankara.
  • http://www.sanalmuze.org/arastirarakogrenmek (2004).
  • Mathews P. (2005). Using Art Criticism by University of Toledo, http://www.Using Art Criticism.
  • Mercin, L. (2003). Müzeye Dayalı Sanat (Resim) Öğretiminde Eğitim Teknolojilerinin İşlevi, Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu ve Fuarı. Doğu Akdeniz Üniversitesi, Gazi Mağusa. 27-31 Mayıs.