BIR KARŞI-HAFIZA AYGITI OLARAK YOK-İMGELER

Kamera yöneldiği alanı apaçık görünür kılmaz; onu eksiltir, sınırlayıcı bir bakışın etkiselliğiyle imgeleştirir. Gerçekliğin yalnızca bir boyutu izleyiciye sunulur. Ondan gizlenen gerçeklik ise kadraj dışı olarak varlığını sürdürür. Kimi filmlerdeyse bu tutumun aksine yönetmenler bütün filmik evreni üzerine inşa ettikleri karakterleri görüntüye getirmez, diğer bir deyişle onları görünmez kılar. Belki aynı anda politik bir terennümle toplumsal nazardan da saklanan bir kimlikten yahut karakterden beslenen, onun görünmemesinden anlam oluşturan bir imge evreni yaratılır böylelikle. Yani yönetmen onun görünmezliğinin politik olanaklarına yönelir, yokluğu bir tür varlık biçimi olarak ele alır. Neden görünmediği, diğer karakterler gibi kameraya yansımadığı bir tartışma konusu oluşturur. Geçmiş, şimdiki zaman ve gelecek zaman onun yokluk üzerinden kurulan bu varoluşu aracılığıyla tartışmaya açılır. Bu karakterlerin ya da kimliklerin yakın dönem Türkiye sinemasındaki beliriş biçimlerine bakıldığında bazen bir toplu katliamın, bazen bir tecridin, bazen faili meçhul cinayetin, bazen sonu gelmez bir bekleyişin öyküsüyle gizlendikleri söylenebilir. Ancak değinildiği gibi filmde bir görünmeyen olarak belirerek imgesel düzeyde karşılık bulmazlar. Bu çalışmada tüm bu görünmeyen karakterler, yok-imgeler olarak tanımlanacak ve yokluğun politik anlamı üzerinde durulacaktır. Bununla beraber Ceylan Özgün Özçelik’in yönettiği Kaygı, Ali Aydın’ın yönetmenlik yaptığı Küf ve Zeynel Doğan ile Orhan Eskiköy’ün birlikte kamera arkasına geçtikleri Babamın Sesi gibi filmlerde yok-imgelerin Foucault’nun karşı tarih kavramı ile beraber nasıl düşünebileceği de yine tartışılmaya çalışılacaktır.

___

  • Agamben, Giorgio, (2000). Remnants of Auschwitz: The witness and the Archive. Zone Books.
  • Arendt, Hannah (2006). Eichmann in Jerusalem: A Report on the banality of evil. Penguin Classics.
  • Arendt, Hannah (1993). Essays in understanding 1930-1954. Harcourt Brace.
  • Arslan, Umut Tümay (2020). Kat: Sinema ve etik. Metis Yayınevi.
  • Baker, Ulus (2011). Beyin ekran, ed. Ege Berensel. Birikim Yayınları.
  • Foucault, Michel, (1993). Ders özetleri: 1970-1982, Selahattin Hilav (çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, Michel, (2005a). Özne ve İktidar: Seçme yazılar 2, Işık Ergüden and Osman Akınhay (çev.). Ayrıntı Yayınları. Foucault, Michel, (2005b). Entelektüelin siyasi işlevi: Seçme yazılar 1, Işık Ergüden, Osman Akınhay ve Ferda Keskin. Ayrıntı Yayınları. Foucault, Michel, (2003). İktidarın gözü: Seçme yazılar 4, Işık Ergüden (çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, Michel, (2008). Toplumu savunmak gerekir, Şeyhsuvar Aktaş (çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Keskin Ferda, (2005). Michel Foucault, Özne ve iktidar: Seçme yazılar 2, Işık Ergüden ve Osman Akınhay (çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Poster, Mark, (2006). Foucault, Marksizm ve tarih, Feride Güder (çev.). Otonom Yayıncılık.
  • Suner, Asuman, (2015). Hayalet Ev: Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek. Metis Yayınevi.
  • Kablamacı, A. Deniz Morva (2016). Geçmiş, ne şimdi ne gelecekte babamın sesinde, Gözdeki kıymık: Yeni Türkiye sinemasında madun ve maduniyet imgeleri, Hüseyin Köse and Özgür İpek (eds.). Metis Yayınevi. Köse, Hüseyin, (2016). Lanetli zan ya da bir öteki üretme düzeneği olarak tepenin ardı, Gözdeki kıymık: Yeni Türkiye sinemasında madun ve maduniyet imgeleri, Hüseyin Köse and Özgür İpek (eds.). Metis Yayınevi.
  • Kutlar, Onat, (1999). Unutulmuş kent ve çeviri şiirler. Yapı Kredi Yayınları.
  • Medina, Jose, (2011). Toward a Foucaultian epistemology of resistance: Counter-memory, epistemic friction, and guerilla pluralism, Foucault studies No: 12.
  • Öztürk, Serdar (2018). Sinema felsefesine giriş: Film yapımı felsefe. Ütopya Yayınevi.
  • Revel, Judith, (2005) Michel Foucault: Güncelliğin bir ontolojisi, Kemal Atakay (çev.). Otonom Yayıncılık Saxton, Libby (2011). Night and fog and concentrationary gaze, Concentrationary cinema: aesthetics as political resistance Alain Resnais’s Night and Fog, ed. Griselda Pollock and Max Silverman, pp. 140-152. Berghahn Books.
  • Yıldız, Pınar (2015). Sinemada hatırlamanın politikası, Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi 22, pp. 101-118.
Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2009
  • Yayıncı: Dicle Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

KÜRESEL İKLİM KRİZİNİN OLUŞMASINDA POLİTİK KARARLARIN HÜKÜMET POLİTİKALARININ ETKİSİ

Ahmet KAYAN, Ayşe KÜÇÜK

TÜRKİYE’DE SİYASAL KRİZLERİN 1982 ANAYASASI VE CUMHURBAŞKANLIĞI ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Süleyman EKİCİ, Mehmet Emin GÜVEN, Alpcan ACAR

SAĞLIK ÇALIŞANLARINDA BİREYSEL PERFORMANS VE FOMO (FEAR OF MİSSİNG OUT) İLİŞKİSİ

Cihan TATAR, Nurettin MENTEŞ, Mehmet Emin KURT

GÜNEY AFRİKA’DA KAMU GİDERLERİ AÇISINDAN ATIK SEKTÖRÜ VE ATIK ÜRETİMİNİ BELİRLEYEN FAKTÖRLER ÜZERİNE AMPİRİK BİR ANALİZİ

Hakan AKAR, Lütfü SİZER

ADIL HUSSAIN KHAN: FROM SUFISM TO AHMADIYYA: A MUSLIM MINORITY MOVEMENT IN SOUTH ASIA, 237 SS, BLOOMINGTON AND INDIANAPOLIS: INDIANA UNIVERSITY PRESS, 2015, ISBN 9780 253015235.

Halide Rumeysa KÜÇÜKÖNER

UZAKTAN DENETİMİN DENETİM SÜRECİNE VE VERİMLİLİĞİNE KATKISININ İNCELENMESİ: DENETÇİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Nazan GÜNGÖR KARYAĞDI

RUS EDEBİYATINDA BÜYÜK VATAN SAVAŞI (1941-1945) VE BİR CEPHE YAZARI: LEONİD LEONOV

Selin TEKELİ

MUHASEBE MESLEK MENSUPLARININ BAĞIMSIZ DENETİME YÖNELİK GÖRÜŞLERİ: TRA2 BÖLGESİ UYGULAMASI

Aysel ÖZTÜRKÇÜ AKÇAY, Deniz ALKAN

AYFER TUNÇ’UN “CİNNET BAHÇESİ” ÖYKÜSÜNE YANSIYAN TAŞRA HÂLLERİ: KADINLIKLAR, ERKEKLİKLER

Neşe OKTAY

SANAT VE POLİTİKA İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİ POLİTİKALARININ HÜSNÜHAT SANATINA ETKİLERİ

Mehmet Şevket ARIKAN, Seyfettin ASLAN