OSMANLI DÖNEMİ FENER RUM PATRİKLERİNİN SEÇİMİ

Fener Rum Ortodoks  Patrikhanesi,  dünya  tarihinin  en  köklü kurumlarından  birisidir.  Patrik-­‐‑ hane  1453  yılında   İstanbul'ʹun   fethinden  Türk  Cumhuriyeti'ʹnin  ilanına  kadar  Osmanlı  Devletine bağlı   dini  bir  kurum  olarak  varlığını  sürdürmüştür.  Patrikhane’nin ruhani  lideri  olan  patriklerin  seçimleri  ve   azledilmeleri  Bizans  Dönemi’nde  olduğu  gibi  Osmanlı  Dönemi’nde  de  önemli  bir  konu  olmuştur.   Osmanlı  Dönemi’ndeki  Patrik  seçimleri genelde  Bizans  Dönemi’nde  oluşturulmuş  olan  usul-­‐‑ lere  ve  geleneğe  göre  yapılmıştır.  Seçimler  Ortodoks  inancı  açısından  Ortodoks  teolojinin  temellendir-­‐‑ diği  dini  referanslara  göre  yapılmaktaydı. Kilise,  seçimin  Tanrının  inayeti  altında,  kutsal  ruhun  koru-­‐‑ ması  ve  yönlendirmesi  ile  ilahi  bir  lütufla  gerçekleştiğine  inanmaktaydı.   Her iki  dönemde  de  patrik  seçimlerine  etki  eden  üç  temel  aktör  bulunmaktadır.  Bunlar; Pat-­‐‑ rik,  Kutsal  Sinod  ve  İmparator’dur.  Ancak  tarih  boyunca  görüldüğü  üzere  bunların  dışında  seçimlere   etki  eden   başka   faktörlerin  de   olduğu   gözden   kaçırılmamalıdır.  Bunların   bir   kısmı   kilise  içerisinden,   bir  kısmı  da  siyasi  erkten  kaynaklanmaktadır. Biz  bu  çalışmada  bahsi  geçen  bu  faktörleri  incelemeye   çalışacağız.

The Elections of The Phanar Patriachs in The Ottoman Period

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} @font-face {font-family:"Palatino Linotype"; panose-1:2 4 5 2 5 5 5 3 3 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870265 1073741843 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} span.apple-converted-space {mso-style-name:apple-converted-space; mso-style-unhide:no; font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} span.hps {mso-style-name:hps; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-fareast-language:TR;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->The Greek Orthodox Patriarchate of the Phanar is one of the most enduring institutions in the World history. The Patriarchate had to obey to the authority of the Ottoman Empire after the conquest of Constantinople in 1453 and it has existed as a religious institution until the declaration of Turkish Republic in 1923. The election and deposition of patriarchs – as spiritual leader of the Patriarchate - has become an important issue in the Ottoman period as well as in the Byzantium. Patriarch elections were performed according to the procedures and traditions shaped in Byzantine period. Elections was being done with religious references. Interms of the Orthodox faith it was carried out with a divine protection and guidance of the Holy Spirital so with the grace of  God. There are three main actors in both periods affects the patriarch elections ; Patriarch, the Holy Synod and the Emperor. However, besides of these main actors we should not ignore the influence of other factors like seen throughout the history. Some of them comes from the church and others from government. Inframe of this article we want to try to explain these factors.

___

  • G.W.H.Lampe   (ed). A   Patristic   Greek   Lexicon,   Oxford   University   Press,   1972
  • Akyıldız,  Ali.  “Tanzimat”  DİA,  40/1-­‐‑10.
  • Arrnakis,    G.  Georgiades.  “The  Greek  Church  of  Constantinople  and  The   Ottoman   Empire”,   The   Journal   of  Modern   History,   Vol   24,   No   3   (Sep.   1952),   ss.   235-­‐‑250.
  • Atalay,   Bülent.   Fener Rum Ortodoks   Patrikhane’sinin Siyasi   Faaliyetleri   (1908-­‐‑1923),  Tarih    ve  Tabiat  Vakfı  Yay.,  İstanbul,  2001.
  • Başbakanlık  Osmanlı  Arşiv  Rehberi,  (Komisyon),  İstanbul  2010.
  • Decei,   Aurel.   “Patrik   II.   Gennadios Skolarios’un   Fatih   Sultan   Mehmet   İçin  Yazdığı  Ortodoks  İ’tikad-­‐‑Namesinin  Türkçe  Metni”,  Fatih  ve  İstanbul, Cilt  1,   Sayı  1,  İstanbul  1953,  s.99-­‐‑116. Düstur,  I.  Tertip,  C.II,  1289.
  • Emperors Patriarchs and Sultans   of   Constantinople   1373-­‐‑1513,   An   Anany-­‐‑ mous Greek Chronicle   of   The Sixteenth Centry   (Trans.   And Commentary by Marios Philippides)  Hellenic College Press,  Brookline  1990.
  • Hussey,   J.  M.,  The Orthodox Church  in   the Byzantine Empire, Oxford  Uni-­‐‑ versity  Pres,  1990.
  • İmerologion   tu   İkumeniku Patriarhiu Etus   2009,   (2009   Yılı   Patrikhane   Yıllığı),  Ekdosis İkumeniku Patriarhiu,  Selanik,  2009.
  • İnalcık,Halil. “TheStatus  of  the Greek Orthodox Patriarch  Under  the Ot-­‐‑ tomans”,Turcica,  23/1991,  ss.407-­‐‑435.
  • İnci,   Salih.   “Balkanlarda  Mezhep   Kavgaları   ve   Kiliselerin  Nüfuz  Müca-­‐‑ delesi”,   Yeni   Türkiye Rumeli-­‐‑Balkanlar   Özel   Sayısı-­‐‑III,   Yıl   21,   Sayı     68,   Ankara   2015.  ss.3040-­‐‑3051.
  • Jorga,   Nicolae.  Osmanlı   İmparatorluğu   Tarihi,   (1-­‐‑5)   (Çev.   Nilüfer   Epçeli),   İstanbul,    2005.
  • Karaca,  Filiz.  “Pişkeş”,  DİA, 34/294-­‐‑296.
  • Karpat,  Kemal. Balkanlar’da  Osmanlı  Mirası   ve  Ulusçuluk,(çev.Recep Bozte-­‐‑ mur), İmge  Kitabevi,  İst. 2004
  • ……….“Ottoman Views and Policies Towards   The Orthodox Christian Church”,  Greek Orthodox Theological Review,  Volume  31,  No.  1-­‐‑2,  Brookline 1986,   ss.131-­‐‑155.   Kenanoğlu,  M.  Macit.  Osmanlı  Millet  Sistemi  Mit  ve  Gerçek,  Klasik  Yay.,  İs-­‐‑ tanbul,  2004.
  • Kofos,  Evangelos.  “Attempts  at  Mending the Greek – Bulgarian Ecclesi-­‐‑ astical Schism  (1875-­‐‑1902)”,  Balkan  Studies, Volume  25,  Number  2,  Selanik,  1984,   ss.  347-­‐‑368.
  • Konortas,   Paraskevas   “Osmanlı   İmparatorluğunda   En   Üst   Düzey   Ruh-­‐‑ ban   Sınıfının   ve   Özellikle   Patriğin   Konumu   Üzerine   Bazı   Hipotezler   (1453-­‐‑ 1923)”,  Ortodoksia (II.  Period)  Yıl  7,  sayı  3,  Selanik  2000  (Temmuz-­‐‑Eylül),  ss.  461-­‐‑ 480.   …………“Tarihi   Uzlaşmadan   Entente Cordial’e”,   Tarihi   Siyasi   Dini   ve   Hukuki   Açıdan   Ekümenik   Patrikhane,   (Der.   Cengiz   Aktar),   İletişim   Yayınları,   İs-­‐‑ tanbul  2011,  ss.27-­‐‑68.
  • Macar,   Elçin,   Cumhuriyet   Döneminde   İstanbul Rum Patrikhanesi, İletişim   Yayınları,  İst.,2003.
  • Ortaylı,  İlber.  Osmanlıda  Milletler  ve  Diplomasi,  Seçme  Eserler,      İst.  Türkiye   İş  Bank.  Yay,  2008.  s.  22
  • Ostrogorsky,  George.  Bizans  Devleti  Tarihi.(Çev.  Fikret   Işıltan),  Türk  Ta-­‐‑ rih  Kurumu,  Ankara,  1999  (Beşinci  baskı)
  • Pertusi,  Agostino.  İstanbul’un  Fethi  I,  Çağdaşların  Tanığı (çeviren  ve  notlar   ekleyen  Mahmut  H.  Şakiroğlu),İstanbul  Fetih  Cemiyeti,  2004.
  • Runciman,   Steven.  The  Great  Church  in  Captivity,  New  York  :  Camridge University Press,  1968.
  • ………….The Byzantine Theocracy, :   London   -­‐‑ New   York   – Melbourne,   Camridge University Press,  1977.
  • Seidler,  G.L.  Bizans  Siyasal  Düşüncesi (çev.  Mete  Tunçay),  Ankara  Üniver-­‐‑ sitesi  Siyasal  Bilgiler  Fakültesi  Yayınları,  Ankara,  1980.
  • Stavridis,  Vasilios.  İstoria  tu  İkumeniku Patriarhiu  1453-­‐‑Simeron,  Ekdotikos İkos Adelfon Kiriakidi,  Selanik,  1987.
  • ………….“A   Concise   History   of   The Ecumanical Patriarchate”,   (Trans.   From the Greek  George  Dion.  Dragas),  Greek Orthodox Theological Review,  45  /1-­‐‑4,   2000,  ss. 57-­‐‑140
  • Stavrionis,  L.  S.  The Balkans  Since  1453, Rinehart&Company,  New  York  :   1958.
  • Uzunçarşılı,  İsmail  Hakkı.  Osmanlı  Tarihi,  Cilt  II,  7.basım,  s.  157-­‐‑159
  • http://www.patriarchate.org/patriarchate/former-­‐‑patriarchs/jeremias   (erişim13.05.2014)
  • http://www.ec-­‐‑patr.org/list    (erişim  tarihi  19.05.2014)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Patriarch_Gabriel_II_of_Constantinople (erişim  tarihi  19.05.2014)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Patriarch_Parthenius_III_of_Constantinople (erişim. 19.05.2014)