ÇAĞDAŞ KUR’ÂN ÇALIŞMALARI: MUHAMMED ŞAHRÛR ÖRNEĞİ

Birçok çağdaş araştırmacı modern yöntemlerden yararlanarak akıl-metin ilişkisini anlayabilmek için günümüzde Kur’ân üzerine dilbilimi, yapısalcılık ve semantik analiz gibi alanlarda faydalı çalışma ortaya koymuştur. Bunun yanı sıra çeşitli yöntem ve usullerle dini metinleri anlamak için modern akımlar ortaya çıkmıştır. Bu alandaki araştırmacılardan biri olan Muhammed Şahrûr, 1990 yılında “Kitap ve Kur’ân: Çağdaş Okuma” başlıklı kitabını kaleme almıştır. 1994 yılında yayımlanan “Devlet ve Toplum”, 1996 yılında yayımlanan “İslam ve İman” ve 2001 yılında yayımlanan “İslam Fıkhında Yeni Asıllara Doğru” adlı eserler Şahrûr’un diğer bazı eserleridir. “Kur’ân Kıssalarını Çağdaş Okuma” adlı eser, 2010 yılında yeniden kaleme alınmıştır. Bütün bu çalışmalar Kur’ânî kavramların lafzî yapım metoduna dayanmaktadır. Diğer taraftan bu çalışmalar modern sözlüklerden kavramların aslî yapılarına bakmak suretiyle Kur’ân’daki anlamlara ulaşma amacını taşımışlardır. Biz bu makalede, M. Şahrûr’un Kur’ân çalışmalarındaki düşüncelerinin bazı yönlerini ele alacağız.

Contemporary Qur’anic Studies: The Example of Muhammad Shahrur

Many researches today are using modern methods to understand  the relationship between the mind and text, to understand this link they have put forward many beneficial research in the following areas; linguistics, structuralism and semantic in The Holy Quran. Modern trends have emerged in order to understand religious texts using various methods and techniques. One of these researchers include Muhammed Şahrûr who looks into this matter in his book written in 1990 entitled “ Books and The Holy Quran: A Contemporary Read “. A few other books published by Şahrûr include “ State and Society “-1994,  “ Islam and Fatih “-1996, “ Path to New Foundations  in Islamic Law “-2001. The piece “ Contemporary Reads on the Stories of The Holy Quran “ was rewritten in the year 2010. All these pieces are based on the linguistic structure methods in The Holy Kuran. On the other hand the primary structure of these pieces is to look up relevant words from the modern dictionary in order to understand The Holy Quran. This article is going to cover some of the ideas in the Quranic works of M.Şahrûr.

___

  • Arkun, Muhammed, el-Kur’ânmine’t-Tefsîri’l-Mevrûs ilâ Tahlîli’l-Hitâbi’d-Dînî, Beyrut, Haşim Salih Çevirisi, Talat Yayınevi, 2. Baskı, 2005.
  • El-Bûtî, Said Ramazan, Hezihi Müşkiletühüm, Dımaşk, Dâru’l-Fikr, t.y. 1. Baskı.
  • el-Câbirî, Muhammed Âbid, Nahnuve’t-Türâs, Fas, Arap Kültür Merkezinin Baskısı, 1993.
  • Gökkır, Bilal, Meryem Suresi Tefsiri, Ankara, Fecr Yayınları, 1. Baskı, 2009.
  • Gökkır, Necmettin, Kur’ân Dilinin Sosyo-Kültürel Bağlamı, İstanbul, İFAV 1. Baskı, 2014.
  • Gökkır, Necmettin, Kur’ân Lafızları, İstanbul, Forart Yayınları, 2009.
  • Habenneke, Abdurrahman el-Meydânî, et-Tahrifü’l-Muâsır, Dımaşk, Daru’l-Kalem, 1. Baskı, 1997.
  • Halefullah, Muhammed, el-Fennü’l-Kasasî fi’l-Kur’ân, Kahire,Sina Yayınevi, 4. Baskı, 1999.
  • Kur’ân-ı Kerim Meâli, Diyanet İşleri Bakanlığı, 18. Baskı, Ankara, 2009.
  • Şahrûr, Muhammed, el-Kasasu’l-Kur’ânî Kırâeten Muâsıraten, Beyrut, Alsagi Yayınevi, 1. Baskı, 2010.
  • Şahrûr, Muhammed, el-Kitâbu ve’l-Kurânu Kırâeten Muâsıraten, Beyrut, el-Matbûât Yayıncılık, 8. Baskı, 2006.
  • Şahrûr, Muhammed, Tecfîfü Menâbii’l-İrhâb, Şam, Çağdaş Fikir Çalışma-larının Müessesesi, Alahali Yayınevi, 2008.
  • Taha Abdurrahman, Rûhu’l-Hadâse, Fas, Arap Kültür Merkezi, Kazablanka, 1. baskı 2006.