Görsel Kültürün Küresel Kültüre Dönüşmesinde Kitle İletişim Araçlarının Rolü

İnsanoğlu duyuları yoluyla elde ettiği bilgilerle bir yandan günlük yaşamını sürdürürken diğer yandan bu bilgilerle toplumsal bir kültürün oluşumuna katkıda bulunur. Bu kültürel süreçlere iletişimin insanlar arasında ilişki kurmasını sağlayan basit bir eylem olması gibi, tarihsel süreç içerisinde teknolojik araçlar yardımıyla gerçekleştirilmesi ve çok farklı ileti yollarının kullanılması da dâhildir. On dokuzuncu yüzyılda kitle iletişim araçlarının icadıyla hızlanan veri akışı, bu araçları toplumsal hayatta önemli bir noktaya taşımıştır. Toplumu bilgilendirici, haber verici, eğlendirici işlevleri bu araçların etkisini daha da artırmıştır. Bilhassa yirmi birinci yüzyılının iletişim çağı, bilişim çağı, gösteri çağı şeklinde nitelendirilmesinde bu araçlar çok büyük rol oynamaktadır. Yine bu araçlar, görselin artan kullanımıyla yeni görme biçimlerinin ortaya çıkmasına ve görsel kültürün küresel kültüre dönüşmesini sağlamıştır. Bu çalışmada görselin bir iletişim biçimi olarak kullanılması, görsel kültür kuramı üzerinden ele alınmıştır. Bu amaçla özellikle görsele dayalı kitle iletişim araçlarında görselin kullanılma biçimleri üzerinden nasıl bir kültür oluşturulduğu incelenmeye çalışılmıştır. Görselin anlatımı ve iletişimi güçlendirmesi yanında toplumların ve insanların bakış açılarını yönlendirdiği noktasına vurgu yapılmaktadır. Literatür taraması yapılan bu çalışmada, görselin, seyircinin zihinsel dünyasını etkilemesi ve iletişimin kurulması aşamasında önem taşıdığına dikkat çekilerek, bu süreçte kitle iletişim araçlarının rolü üzerinde durulmuştur.

___

  • Referans 1 Abisel, N. (2007). Sessiz Sinema. İstanbul: Deki Basım Yayım.
  • Referans 2 Becker, K. (2004). Where İs Visual Culture İn Contemporary Theories Of Media And Communication?. Nordicom Review 40 (2). 149-157. https://content.sciendo.com/view/journals/nor/nor-overview.xml
  • Referans 3 Berger, J. (2013). Görme Biçimleri. (Çev. Yurdanur Salman). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Referans 4 Bilginer, Kucur,A. (2018).Transmedya Hikaye Anlatıcılığı: Angry Birds Evreni Örneği. İstanbul: Arı Sanat Yayınevi.
  • Referans 5 Bodur, F. (1990). “Fotoğrafın Gazetelerde Kullanılmasının Gerekliliği ve Basın Fotoğrafçılığı”. Kurgu Dergisi, (7), 297-303. http://ekurgu.anadolu.edu.tr/assets/upload/pdf/20160513123631_ekurgu.pdf
  • Referans 6 Briggs, A., Burke, P. (2011). Medyanın Toplumsal Tarihi. (Çev.: Ümit Hüsrev Soysal, Erkan Uzun). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Referans 7 Castells, M. (2003). Ağ Toplumunun Yükselişi. (Çev.: Ebru Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Referans 8 Castells, M. (2004). Kimliğin Gücü. (Çev.: Ebru Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Referans 9 Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Referans 10 Dora, S. (2003). Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Referans 11 Duncum, P. (2005). Visual Culture Art Education: Why, What and How? (Ed. Richard Hickman). Critical Studies in Art & Design Education. USA : Intellect Books.
  • Referans 12 Freund, G. (2006). Fotoğraf ve Toplum. (Çev.: Şule Demirkol). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Referans 13 Henderson, K. (1999). On Line And On Paper: Visual Representations, Visual Culture, And Computer Graphics İn Design Engineering. Cambridge: MIT Press. Erişim Tarihi: 16.11.2016 http://www.jstor.org
  • Referans 14 Jenks, C. (1995). Visual Culture. London, New York : Routledge.
  • Referans 15 Lester, P., M. (1995). Visual Communication. California: Wadsworth Publishing Company
  • Referans 16 Mirzoeff, N. (1998). “What Is Vısual Culture?”. Mirzoef, N. (Ed). The Visual Culture Reader in (ss3-13). New York and London: Routledge.
  • Referans 17 Mirzoeff, N. (1999). An Introduction to Visual Culture. London: Routledge. Ong 2012
  • Referans 18 Mitchell, J, M. (1994). Picture Theory. London: The University of Chicago Press.
  • Referans 19 Mitchell, W. J. T. (1995). “What İs Visual Culture?” Lavin, I. (Ed.). Meaning İn The Visual Arts: Views From The Outside in (ss.207-217). Princeton: Institute For Advanced Study.
  • Referans 20 Oskay, Ü. (2000). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Referans 21 Özdemir, S., Karalar, H. (2012).”Günümüz Teknolojileri Ne Kadar Akıllı?” Türkiye Bilişim Derneği Bilişim Dergisi. Sayı: 146. 100-107. http://www.bilisimdergisi.org.tr/s146/pdf/100-107.pdf
  • Referans 22 Paglia, C. (2014). Cinsel Kimlikler. (Çev.: Anahid Hazaryan, Fikriye Demirci). Ankara: Epos Yayınları.
  • Referans 23 Postman, N. (2010). Televizyon Öldüren Eğlence. (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Referans 24 Tavın, K. M.Ve Housman, J. (2004): “Art Education And Visual Culture İn The Age Of Globalization”, Art Education, 57 (5). https://www.jstor.org/stable/3194104
  • Referans 25 Turan, Ergün. (2011). “Fotoğraf: Belleği Olan Ayna”. Sanat- Tasarım Dergisi. Cilt:1(2), 19-24. http://e-dergi.marmara.edu.tr/marustd/index
  • Referans 26 Walter J.Ong, (1999). Sözlü ve Yazılı Kültür. (Çev. Sema Postacıoğlu Banon),İstanbul: Metis Yayınları.
  • Referans 27 Williams, R. (2003). Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim. (Çev. Ahmet Ulvi Türkbağ). Ankara:Dost Kitabevi.