Distopyalarda Kadın Temsili: Biz, Swastika Geceleri, 1984 ve Damızlık Kızın Öyküsü

Bu çalışmanın amacı, distopya türüne ait eserlerde kadının ne şekilde temsil edildiğini göstermektir. Bu amaçla Yevgeni Zamyatin tarafından yazılan Biz, Katharine Burdekin tarafından yazılan Swastika Geceleri, George Orwell tarafından yazılan 1984 ve Margaret Atwood tarafından yazılan Damızlık Kızın Öyküsü adlı eserleri ayrıntılı şekilde irdelenmiştir. Erkek ve kadın yazarların kadına bakış açılarını ortaya koymak, söz konusu yazarların bakış açılarının farklılığının kadın temsiline etkilerini ele almak ve eserlerde verilen mesajları gün yüzüne çıkarmak bu çalışmadaki öncelikler olmuştur. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde ütopya ve distopya kavramları üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde Biz, Swastika Geceleri, 1984 ve Damızlık Kızın Öyküsü adlı eserler, kadın temsili noktasında incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Ütopya, distopya, kadın, temsil

___

  • Atwood, M. (2014). Başka dünyalar. (S. Siral, Çev.). Kolektif Kitap.
  • Atwood, M. (2017). Damızlık kızın öyküsü. (S. Altınçekiç & Ö. Kabakçıoğlu, Çev.). Doğan Egmont Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi 1985)
  • Esed, M. (2017). Kuran-ı Kerim Türkçe meali. Bakara Suresi : 2/35-36. (C. Koytak & A. Ertürk, Çev.). İşaret Yayınları.
  • Bauman, Z., & Lyon, D. (2013). Akışkan gözetim. (E. Yılmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları. (Orijinal yayın tarihi 2012)
  • Booker, M. K. (1994). The dystopian impulse in modern literature: Fiction as social criticism. Greenwood Press.
  • Burdekin, K. (2014). Swastika geceleri. (M. Gün Ayral, Çev.). Encore Yayınları. (Orijinal yayın tarihi 1937)
  • Cioran, E. M. (2013). Tarih ve ütopya. (H. Bayrı, Çev.). Metis Yayınları. (Orijinal yayın tarihi 1960)
  • Coleman, R. (2021). Was Eve the first femme fatale? Verbum et Ecclesia, 42(1), 1–9. [CrossRef]
  • Çörekçioğlu, H. (2015). Modernite ve ütopya. Sentez Yayıncılık. Di Minico, E. (2019). Spatial and psychophysical domination of women in dystopia: Swastika Night, Woman on the Edge of Time and the Handmaid’s Tale. Humanities, 8(1), 1–15. [CrossRef]
  • Hamilton, E. (2011). Mitologya. (Ü. Tamer, Çev.). Varlık Yayınları. (Orijinal yayın tarihi 1942)
  • İbişi Temelli, A. (2017). Distopik bir gelecek kurgusu: Zamyatin’in Biz’i. Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları, 33, 133–150.
  • Kumar, K. (2005). Ütopyacılık. (A. Somel, Çev.). İmge Kitabevi Yayınları. (Orijinal yayın tarihi 1991)
  • Kumar, K. (2006). Modern zamanlarda ütopya ve karşı ütopya. (A. Galip, Çev.). Kalkedon Yayıncılık.
  • Oktan, A., & Küçükalkan, Y. (2013). Kadının şeytani kimyası: ‘Üçüncü sayfa’ ve ‘kıskanmak’ filmlerinde kadın tipolojileri”. Toplumsal Cinsiyet II, 64, 217–232.
  • Orwell, G. (2016). 1984. (C. Üster, Çev.). Can Yayınları. (Orijinal yayın tarihi 1949)
  • Patai, D. (1984). Orwell’s despair, Burdekin’s hope: Gender and power in dystopia. Women’s Studies International Forum, 7(2), 85–95. [CrossRef]
  • Patai, D. (2014). Giriş. Swastika geceleri içinde. (M. Gün Ayral, Çev.). Encore Yayınları.
  • Robson, J. M., & Kinzer, B. L. (Eds.) (1988). Collected works of John Stuart Mill. University of Toronto Press.
  • Savaş, M. (2019). Karanlıkta savaşanlar: 1984 üzerine bir irdeleme. Çolpan Kitap.
  • Takış, T. (2012–13). Kadın isimlerinin kısaltılışının trajedisi üzerine. Toplumsal Cinsiyet I, 63, 7–8.
  • Tandaçgüneş, N. (2013). Ütopya: Antik çağ’dan günümüze “mutluluk vaadi”. Ayrıntı Yayınları.
  • Temizarabacı Yıldırmaz, Y. (2016). Ütopyanın kadınları, kadınların ütopyası. Sel Yayıncılık.
  • Wills, D. (1994). Representing resistance: Feminist dystopia and the revolting body [Unpublished Doctoral Thesis]. Alberta: University of Alberta Faculty of Graduate Studies and Research.
  • Zamyatin, Y. (2014). Biz. (F. Arıkan & S. Arıkan, Çev.). İthaki Yayınları.