Makûlât-ı Devriyye’de Müstakîmzâde Süleyman Sa‘deddîn’in Mûsikî ve Semâa Dâir Görüşleri

İslâm’da mûsikî ve semâ ortaya çıktığı günden beri, bu konu dînî kriterlere uygunluk bakımından tartışma konusu olmuştur. Lehinde ve aleyhinde çok sayıda makale ve eser yazılmıştır. Nakşbendî-Müceddidî mensubu olan Müstakîmzâde Süleyman Sa’ddedîn, (ö. 1203/1788) yaşadığı yüzyılda mûsikî ile meşgul olmuş ve semâ ile meşgul olan tasavvuf ehlini savunanların yanında yer almıştır. Bu amaçla kaleme aldığı Makûlât-ı Devriyye isimli eseri, sûfilerin semâ yapmalarındaki amacı ve semâ yapmalarını oluşturan şartları anlamak, İslâm fıkhı açısından nasıl konumlandırılabileceği hususuna bir perspektif sunmak bakımından önem arz etmektedir. Bu makale, Müstakîmzâde’nin Makûlât-ı Devriyye’sinde mûsikî ve semâ konularına dair görüşlerini ortaya koymak amacıyla kaleme alınmıştır

Mustakimzade Suleyman Sa’ddedin Views on Samâ and Mystical Music in His Makulat-ı Devriyye Written Work

Since the appearance of islamic music and semâ, this issue has became from the religious suitability criterion subject of controversy and debate. Alot of in favour or against articles and works were written . Müstakimzade Süleyman Sa’ddedin ( 1203/1788) who was a member of Nakş- bendi-Muceddidî in his living century was engaged with music and Since the appearance of islamic music and semâ, this issue has became from the religious suitability criterion subject of controversy and debate. Alot of in favour or against articles and works were written . Müstakimzade Süleyman Sa’ddedin ( 1203/1788) who was a member of Nakş- bendi-Muceddidî in his living century was engaged with music and

___

  • Ankaravî, İsmâil, Huccetü’s-semâ‘, Slm. Ktp., Nâfiz Paşa, 469/2, 395/1
  • Asım Efendi, Kâmus Tercemesi, (Tıpkı Basım), İstanbul: 1304, II
  • Bağdatlı, İsmail Paşa, Hediyyetü’l-Ârifîn Esmâü’l-Müellifîn, İstanbul: 1955, Maarif Bsm., I,
  • Banarlı, Nihad Sâmi, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara, 1971, M.E.B. Yay., II
  • Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri, (I-III), İstanbul: 1333, Matbaa-i Âmire,