Kant'ın Kötülük Anlayışı ve Teodise Eleştirisi

Bu çalışma, felsefe, din felsefesi ve teoloji geleneklerinin en zor ve tartışm·alı sorununu konu edlnmektedir. Bu sorun, kötülük sorunu/problemi ve onu anlama ya da Izah etmedir. Bu soruna karşı geliştirilen izahlar ya da teodlseler sürekli tartışma konusu edilmiştir. İşte bu makale, daha özelde kötülük problemi ve teodlse çabalarını Kant merkezli ele almaktadır. Kant'ın kötülük anlayışı ve felsefi teodlse teşebbüslerine yönelik eleştirileri bu çalışmanın ana temasını oluşturmaktadır. Zira Kant, teodlse teşebbüslerlne en ciddi karşı çıkışı gösteren filozoflar arasında yer almaktadır. Ayrıca bu bağlamda kısmen Leibniz felsefesine ve onun teodlse anlayışiarına da başvurulacaktır. Özet olarak, bu çalışmanın sınırları Içerisinde Kant'ın teodise çabalarını niçin başarı­ sız bulduğu üzerinde durulacak ve kötülük probleminin de nasıl anlaşılması gerektiğine ilişkin analizleri ele alınmaya çalışılacaktır. 

Kant'ın Kötülük Anlayışı ve Teodise Eleştirisi

This study draws upon one of the most dlfficult topfes cuttlng across the flelds of philosophy, philosophy of religion and theology. It ls the problem of evil and the matter of ıts perception. The understandings or the theodicy of this issue have always been taken into ı;liscussion. This paper studies the problem of evil and related works of theodlcy in the light of Kant's approach. Kant's perception of evli and his criticismş of philosophical approaches to theodicy form the main focus of this work. Kant has been counted among . the philosophers who were stood firmly and serlously against the attempts of theodicy. In addltion, some references have been made to the phllosophy of Leibniz and his understandlng of theodicy In this regard. In brief, this study attempts to reveal the reasons put forward by Kant about the fallure of the attempts with regard to theodicy and his suggestions and analysis on how the problem of theodicy should be understood. 

___

  • Bu makale Michael Despiand'ın Kant On History and Re/igion adlı eserinin son kısmında ek
  • olarak verilmiştir. Bkz. Michael Despland, Kant On History and Re/igion, McGiii-Queen's
  • University Pres, Montreai and London 1973, Içinde, s. 283-297.
  • Kötülük problemine Ilişkin hem doğrudan hem delaylı çalışmaları şu şekilde zikretmek mümkündür:
  • Cafer Sadık Varan, Kötülük ve. Teodise, Vadi Yay., Ank. 1997; Metin Yasa, Tann ve
  • Kötülük, Elis Yay., Ank. 2003; Metin Özdemir, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, Furkan
  • Kitaplığı, istanbul 2001; NecipTaylan, Düşünce Tarihinde Tann S~_rynu, Ayışığı Kitapları,
  • ist.1998; Necip Taylan, 'Din Felsefesinde ~ötülük Problemi', MUIFD, XI-XII; Mevlüt
  • Albayrak, İbn Sina ve Whitehead'da Tann Alem Ilişkisi ye Kötülük, Fakülte Kitabevi, Isparta
  • 2001; Charles Werner, Kötülük Problemi, Kaknüs Yay, Istanbul 2000: