Dânişzâde Şevket Gavsî’nin Mûsikîmiz ve Taksîmler’le İlgili Bir Makalesi

Bu çalışmada, Osmanlıca Peyâm-ı Edebî1 dergisinin 16. sayısında yer alan bir makale günümüz harflerine aktarılmıştır. Makale, Geleneksel Türk Müziği’nin en özel türü olan taksîm hakkındadır. Çalışmada yazı- nın yayınlandığı dergi ve yazarı hakkındaki bilgilerden sonra, taksîmin tanımı ve önemi belirtilerek sonuca gidilmiştir

Dânişzâde Şevket Gavsî’nin Mûsikîmiz ve Taksîmler’le İlgili Bir Makalesi

In this work, the paper published in the journal of Peyâm-ı Edebi number 16 written in Ottoman Turkish has been translated into the present letters. This Paper is about taksim which is the most special kind of traditional Turkish music. In this study, some informational is given about the journal and writer and then definition of the taksim and importance of it. 

___

  • Erguner, Süleyman, Rauf Yektâ Bey, Kitabevi 194, İstanbul, Mart 2003 s. 197.
  • 3 Öztuna,Yılmaz, Büyük Türk Mûsıkisi Ansiklopedisi, Kültür Bakanlığı /1164, Kültür
  • Eserleri Dizisi/149, Başbakanlık Basımevi. Ankara 1990, C. II, s. 180.
  • 4 Şevket Gavsî, Şedaraban peşrevine İstikbâl-i Rebi‘ adını vermiş ve bu ismi vermesinin
  • sebebini de kendi dipnotunda şöyle izah etmiştir: Peşrevlerin böyle makamından
  • maada ünvanı olanları da vardır. Nâyî Osman Dede’nin “Gül Devri –
  • Rast”, “Nâz u Niyaz – Sabâ” peşrevleri gibi. Bkz. Peyâm-ı Edebî, sayı: 22. s. 5
  • 5 Akdoğu,Onur, , Taksîm Nedir Nasıl Yapılır,? İhlâs Anonim Şirketi İzmir Tesisleri.,
  • İzmir.Mayıs 1989, s:3