Elastan içeren ipliklerin Kullanımı ile Dokuma Kumaş Yüzeyinde Üç Boyutluluk Denemeleri

Dokuma kumaş tasarımı fikir malzeme teknik ve yaratıcılığın birlikte ilerlediği bir süreçte gerçekleşmektedir Son yıllarda dokuma kumaş yüzeylerinde hacimli büzgülü ve kabarık etkilerin ötesinde üç boyutluluk da önem kazanmaktadır Bu çalışmada elastik iplik kullanımıyla kumaş yüzeyinde üç boyutlu etkilerin araştırılması için Donald A Schon tarafından geliştirilen ve mimaride kullanılan tasarımcı odaklı yansıtıcı uygulamacı yöntemine başvurulmuştur Yansıtıcı uygulama yönteminde tasarım süreci tasarımcının daha önceki tasarım uygulama deneyimleriyle ilerlemektedir Bu kapsamda üç boyutluluğun derecesinin arttırılması için eskiz ve uygulama aşamasında farklı yaratıcılık yöntemlerinden faydalanılmıştır Yaratıcılık yöntemleri tasarımcıya rehberlik ederek sezgisel unsurların ortaya çıkarılarak somut verilere dönüştürülmesini sağlamıştır Anahtar Sözcükler: Dokuma kumaş tasarımı üç boyutluluk elastan A SURVEY OF THREE DIMENSIONAL EFFECTS ON WOVEN FABRIC SURFACES BY USING ELASTIC YARNS

Elastan içeren ipliklerin Kullanımı ile Dokuma Kumaş Yüzeyinde Üç Boyutluluk Denemeleri

Designing a woven cloth is a process of concept technique and creativity In recent years three dimensional woven surfaces are getting more important besides voluminous shirred and fluffy textures This research about the effects of using elastic yarn on three dimensional woven surfaces is based on reflective practitioner method which is evaluated by Donald A Schon and used in architectural design In this method design process is formed by the designer’s practitioner’s previous experimental design practices In the stages of sketching and weaving variety of creativity methods have been utilized to increase three dimensionality The creativity methods provided the designer to put his intuitions reality by guiding him Key words: Woven fabric design three dimensionality elasthane

___

  • [1] Clandinin, D. J., Connelly, F. M., “Review: The Reflective Practitioner and Practitioners Narrative Unities”, Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l'éducation, Vol. 11, No. 2 (Spring, 1986), 186s. Canadian Society for the Study of Education Stable, (11.10.2008) http://www.jstor.org/stable/1494806)
  • [2] Halaçeli,H., Elastan İçeren dokuma Kumaşlarda Üç Boyutlu Yaklaşımlar, 2009 (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir,.
  • [3] Kagan, M., Güzellik Bilimi Olarak Estetik ve Sanat, 1982, (Çev. Aziz Çalışlar), Altın Kitaplar.
  • [4] Knudson, B., “Artmaking with and Industrial Jacquard Loom”, 2005, Fiberarts, Eylül-Ekim, Volume:32 (40-44).
  • [5] Öktem, T., Çelik, P., Seventekin, N., “Poliüretan Elastomer Lifler (Elastan Lifleri)”, (3/2002), Tekstil ve Konfeksiyon, (122-126).
  • [6] Phillips, J., The Weaver’s Book of Fabric Design, (1983), St. Martin Press, London,
  • [7] Rooney, E. ,“New Dimensions in Jacquard Fabrics”, (2006), Autex 2006 World Textile Conference, 11-14 Haziran 2006, North Carolina, USA.
  • [8] Schoeser, M., International Textile Design, Laurence King Publishing, London, 1995.
  • [9]Şener, Y., Modadaki Mimarlık, Mimarlıktaki Moda , 2005, Art+Décor, Şubat, (116-117)
  • [10] Wilson, J., Weaving Is Creative:The Weaver Controlled Weaves, (1972), Von Nostrand Reinhold Company, New York.