CENGİZ AYTMATOV’UN ELVEDA GÜLSARI ROMANININ KRONOTOPİK YAPISI
Öz
Kronotopu “edebiyatta sanatsal olarak ifade edilen zamansal ve uzamsal ilişkilerin içkin bağlantısı” olarak tanımlayan Bahtin, kavramı edebiyatın biçimsel olarak kurucu kategorisi olarak nitelendirmiştir. Elveda Gülsarı’da Cengiz Aytmatov yol, köy, yayla, karşılaşma, şenlik (karnaval) gibi kronotoplarla romanın kurgusunu oluşturmuş; zaman-uzamlar aracığıyla da izlekleri görünür kılmıştır. Bu bildiride Cengiz Aytmatov’un Elveda Gülsarı romanı, Bahtin’in geliştirdiği kronotop kavramı ekseninde incelenecek; romandaki zaman-uzamların hem yapısal hem de anlamsal analizi yapılacaktır.
___
- Akmataliyev, A. (1998) Cengiz Aytmatov’un Dünyası, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara
Aytmatov, C. (1983) Elveda Gülsarı, Çeviren: Mehmet Özgül, Cem Yayınları, İstanbul
Bahtin, M. (2001) Karnavaldan Romana, Çeviren: Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
Bahtin, M. (2002) The Dialogic Imagination, University of Texas Press
Bahtin, M. (2004) Dosteyevski Poetikasının Sorunları, Çeviren: Cem Soydemir, Metis, İstanbul
Bahtin, M. (2005) Rabelais ve Dünyası, Çeviren: Çiçek Öztek, Ayrıntı, İstanbul
Brandıst, G. (2011) Bahtin ve Çevresi, Çeviren: Cem Soydemir, Doğu-Batı, Ankara
Cengiz Aytmatov Doğumunun 75. Yılı İçin Armağan (2004), Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları, Bişkek
Esen, N. (2002) “Ahmet Mithat’ta Kronotop Kavramı”, Kitap-lık, 54, 137-139
Korkmaz, R. (2004) Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri, Türksoy, Ankara
Parla, J. (2000) Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim, İstanbul
Turan, M. (2011) “SSCB’de Toprak Mülkiyeti”, SBF Dergisi, 66 (3), 307-332