ÖTEKİNİN İNŞA EDİLDİĞİ SORUNLU BİR ALAN OLARAK OSCAR ÖDÜL TÖRENLERİ (85. Akademi Ödülleri ve “Argo” Filmi Örneği )

Evrensel bir dil olduğu yolundaki bütün görüşlere rağmen sinema, öteki olanın resmedilmesi için muazzam bir araç olarak iş görmektedir. Görüntü ve sesin uyumu noktasında sinematografik anlatı herkesin anlayabileceği bir dille “biz” bilincini rahatlıkla inşa ederken, diğer yandan “biz” olmanın görünümleri sayılan dil, gelenek, simgeler, kültür, din, kader birliği, etnisite vb. ortak etkenlerin dışında kalanlar açısından “biz” ve “onlar” ayrımına vurguda bulunmakta ve çoğunluğun kabul gördüğü toplumsal ölçütlere, kabul edilmiş tutumlara, kanaatlere ve davranışlara “ötekinin” uygun olmadığını rahatlıkla ilan edebilmektedir. Oscar ödül törenleri de filmler aracılığıyla gerçekleşen bu lokal ilanların küresel düzeyde meşrulaştığı ve normalleştiği bir mecra olarak iş görmektedir.Çalışma; sinematografinin “öteki olanın” resmedilmesine olanak sağlayan bir sanat formu olduğu ön kabulünden hareketle, batının öteki üzerinden kendi ulusal ve dini kimliklerini tanımlama ve yansıtma aracı olarak kullanılan Oscar Ödül törenlerine eleştirel yaklaşmaktadır. Bu amaçla Oscar Akademi ödüllerinde ödül alan filmler içerik itibariyle tartışılmakta, yine ödül törenlerinde gerçek-leştirilen uygulamalar irdelenmektedir.