OSMANLI İMPARATORLUĞU'NUN SON DÖNEMLERİNDE FARKLI ETNİK KÖKENLERDEN VE MEZHEPLERDEN HIRİSTİYANLAR ARASINDAKİ EVLİLİKLER

Bu çalışma, Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemlerinde farklı etnik kökenlerden ya da mezheplerden Hıristiyanlar arasındaki evliliklere değinmeyi amaçlamaktadır. Osmanlı'nın yönetimi altında yaşayan Hıristiyan cemaatler, imparatorluğun son yüzyılında milliyetçilik ve yoğun misyonerlik faaliyetlerine karşı kendilerini yeniden tanımlama ihtiyacını hissettiler. Özellikle misyonerlik faaliyetleri var olan cemaatsel yapıların parçalanmasına ve yeni cemaatlerin ortaya çıkmasına yol açtı. Misyonerlik faaliyetleri özellikle Ermeni cemaatini derinden etkiledi. 1850'lere gelindiğinde Ermeni cemaati Gregoryenler, Katolikler ve Protestanlar arasında üçe bölünmüştü. Cemaatler, böyle bir ortamda cemaatsel bütünlüklerini ve kimliklerini korumak için birbirlerine karşı katı ve kıskanç bir tutum takındılar. Bunun gündelik yaşama yansıması son derece acı hikâyelerin ortaya çıkmasına yol açacaktır. Yaşanan sorunlar farklı etnik kökenlerden ya da mezheplerden Hıristiyanlar arasında yapılan evliliklerde belirgin bir şekilde görülebilir. Böyle evlilikler cemaatsel sınırların aşındırılması olarak görülecek cemaatler, bu evlilikleri engellemek için her türlü baskı aracını kullanacaktır

Marriages among the Christians of Different Ethnic Origins and Sects in the Late Ottoman Period

This Study aims to touch on Marriages among Christians of different ethnic origins or sects in the Late Ottoman Empire. Christian communities living under the Ottoman rule felt the need to redefine themselves against nationalism and intense missionary activities in the last century of the empire. Especially missionary activities led to disintegration of existing communal structures and the emergence of new communities. Particularly the Armenian community was deeply affected by these activities. When it came to 1850s Armenian community was divided among the Gregorian, Catholics and Protestants into three parts. Communities, in such an atmosphere, had rigid and jealous attitude against each other to protect their communal integrity and identity. Its reflection in everyday life would lead to emerge of extremely painful stories. The problems experienced can be observed clearly in marriages among the Christians of different ethnic origins or sects. Such marriages will be seen as eroding of communal boundaries and communities will use all kinds of pressure to prevent these marriages

___

  • Babıâli Evrâk Odası Evrâkı (BEO): 151/11311; 287/21483; 1312/98359; 1329/99625; 1339/100355; 1369/102656; 1473/110457.
  • Cevdet Adliye (C.ADL): 9/577.
  • Dâhiliye Nezâreti Mektubî Kalemi (DH.MKT): 1235/89; 2146/106.
  • Dâhiliye Nezâreti Tesri-i Muamelat (DH.TMIK.M): 29/38.
  • Hariciye Nezâreti Mektubi Kalemi (HR.MKT): 183/48; 145/43; 312/27; 239/60; 258/88; 265/22; 275/98; 276/29; 285/4; 299/60; 265/22; 227/74.
  • İbnülemin Dâhiliye (İE.DH): 13/1241.
  • Meclis-i Vâlâ Evrâkı (MVL): 10/47; 567/41.
  • Rumeli Müfettişliği Kosova Evrâkı (TFR.I.KV): 188/18770; 120/11984; 130/12906.
  • Rumeli Müfettişliği Arzuhaller (TFR.I.ŞKT): 92/9148.
  • Rumeli Müfettişliği Umûm Evrâkı (TFR.I.UM): 18/1799.
  • Sadâret Divanı Kalemi Evrâkı (A.DVN): 2/52; 37/23.
  • Sadâret Divanı Mühimme Evrâkı (A.DVN.MHM): 8/13.
  • Sadâret Mektubî Kalemi Evrâkı (A.MKT): 178/31.
  • Şûrâ-yı Devlet Evrâkı (ŞD): 1925/13.