İBRADI YÖRESİ TÜRK HALK MÜZİĞİ ÜZERİNE BAZI TESPİTLER

İbradı, Antalya iline bağlı bir ilçedir. Roma devrine uzandığı tahmin edilen Helenistik dönem Erymnya Antik kentine ait kalıntıları ile İbradı, kültürel anlamda geniş bir repertuvara sahiptir. Çoğunlukla Oğuzların Salur boyundan, Teke Türkmenlerinin yaşadığı, bölgenin en eski yerleşim birimidir. Bölgede aynı zamanda Afşar, İğdir ve Selçuklulardan dolayı Kınık boyları da yer almaktadır. Bölge halkı Yörük kültürü içerisinde yaşamlarını sürdürmekte olup, Orta Asya’ya ait adetleri halen korumaktadır. İlçe tarihi ve coğrafi konumu itibariyle kültürel anlamda bir zenginliği de içinde barındırmaktadır.Derlenen türkülerin analizleri sonucunda, İbradı’nın müzikal yapısını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada literatür tarama, kişisel görüşme ve alan araştırması yöntemleri kullanılmıştır. Bizi bu bölgede çalışma yapmaya iten en önemli etken ilçede daha önceden türkü konusunda kapsamlı bir çalışma yapılmamış olmasıdır. Yaptığımız alan araştırmasında 15 adet türkü derlenmiştir. Derlenen türkülerin analizlerine ve İbradı’nın müzikal yapısına yer verilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda bölgede icra edilen türküler makam, usül, metronom ve karar sesleri yönlerinden analiz edilmiş olup, genel olarak kırık havalardan oluşan; makamsal yapısı Hüseyni makamı ile benzerlik gösteren, usulü 4/4’lük olan, karar sesi la notası olan bir müzikal yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler:

İbradı, Türkü, Halk Müziği

SOME DETERMINATIONS ON THE IBRADI TURKISH FOLK MUSIC

Ibradi is a district of Antalya. Ibradi has a large cultural repertoire with the ruins of Erymnya ancient city of the Hellenistic period, which is estimated to extend into the Roman period. Ibradi is one of the oldest settlements of the region which mostly hosts the Teke Turkmen from the Salur tribe of Oghuz Turks. The region is also a home for Igdir, Afshar and Kinik (due to Seljuks) tribes. The locals live with Yörük culture and still keep the traditional manners belonging to Middle Asia in their daily life. Due to its historical and geographical location, the district has a great cultural wealth.The aim of this research is to determine the musical structure of Ibradi by analyzing the compiled folk songs. Literature review, personal interview and field study methodologies are used in this research.The most significant factor that lead us to conduct research in this region is the lack of comprehensive study on the folk songs of the district.  During our field study, 15 folk songs are compiled. The analysis of the compiled folk songs and the musical structure of Ibradi are provided in this research. As a result of the study, the folk songs performed in the region were analyzed in terms of their tunes, tempos, metronomes and last notes. It has been determined that, the musical structure of the folk songs performed in the region are generally composed of regular rhythmic melodies (kırık hava), have a musical tune similar to Hüseynî, have 4/4 tempos and la as the last note.

___

  • Budak, O. (2006). Türk Müziğinin Kökeni -Gelişimi. Ankara: Phoenix Yayınları
  • Ekici, S. (2002). Türk Halk Müziği Bilgileri Dersi Yayımlanmamış Ders Notları, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı.
  • Gedik, S. (2008). Geçmişten Geleceğe İbradı. Antalya: İbradı Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Nacakcı, Z.ve Canbay, A. (2013). Müzik Kültürü. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yılmaz, Z. (2013). Yörüklerde Boğaz Çalmanın Anlamı ve Tekniklerinin Analizi, (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Diri, G. (2015). İbradı Müziğinde Def Çalgısı. 1. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi Bildiri Özetleri Kitapçığı. 06-08.05.2015.
  • İbradi İlçesi Kaymakamlığı Web Sitesi, Erişim Tarihi: 19.11.2018
  • Diri, Gülay. (Görüşme tarihi: 09.03.2017). İbradı. D.1967, İlkokul Mezunu.