GÜZEL SANATLAR LİSELERİ VE MÜZİK ÖĞRETMENİ YETİŞTİREN KURUMLARDA YAYLI ÇALGI EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN GÜNLÜK EGZERSİZ ALIŞKANLIKLARI (BALIKESİR ÖRNEĞİ)

Türkiye’de mesleki eğitim veren lisans düzeyinde Müzik Öğretmenliği Bölümü ve orta dereceli kurum Güzel Sanatlar Liseleri’nde, eğitimin önemli unsurlarından biri olan çalgı eğitimi, öğrencilerin meslek yaşamlarını ve gelecekteki akademik yaşantılarını etkileyen en önemli faktördür. Bu bağlamda çalgı çalışmalarına gösterilen özen ayrı bir önem taşır. Çalgı eğitimi içinde keman, viyola, viyolonsel ve kontrabas’ın oluşturduğu gruba yaylı çalgı ailesi adı verilir. Yaylı çalgı eğitimi düzenli çalışmayı, bu çalışmayı istikrar içinde sürdürmeyi gerektiren uzun ve zorlu süreçtir. Bu sürecin sonunda, başarıya ulaşmanın yolu, düzenli egzersiz yapmaktan geçer.Araştırmanın amacı, yaylı çalgı eğitimi alan öğrencilerin genel anlamda egzersiz alışkanlıklarını saptamak, farklı öğrenci gruplarının bu alandaki benzerliklerini ve farklılıklarını ortaya koymak, bu kurumlarda yaylı çalgı eğitimindeki egzersiz alışkanlıklarıyla ilgili öğrencilerin tutumlarını belirleyerek genel tabloya dikkat çekmektir. Araştırmada, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ve T.C. Ziraat Bankası Güzel Sanatlar Lisesi öğrencileri evreni oluşturmuştur. Bu evrenden çalışma konusu olan “yaylı çalgı” eğitimini alan 122 öğrencinin tamamı örneklem grubuna dahil edilmiştir. Araştırmacıların kendisi tarafından geliştirilen anket, geçerlik ve güvenirliği alındıktan sonra uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 istatistiksel analiz yazılımıyla çözümlenerek, analiz sonuçları bulgular bölümünde okuyucunun da yorumuna açık olacak şekilde tablolar halinde verilmiş ve kısa yorumları yapılmıştır. Öğrencilerin çalgılarına haftada 3-4 çalıştıkları, bu çalışma günleri içerisinde de günlük 2 saat egzersiz yaptıkları sonucuna ulaşılmış, daha sıklıkla etüt ve eser çalışmaları yaptıkları, yaylı disiplinin gerektirdiği diğer alışkanlıkları kazanamadıkları anlaşılmıştır. Öğrencilere egzersizlerine başlamadan önce bedensel ısınma yapmaları, takiben yaylı çalgıya ilişkin temel teknikleri içeren çalışmaları günlük ezgersiz olarak alışkanlık edinmeleri, eğitimcilere de bu konuları programlarına alarak, öğrencilerinin sürekli çalışmalarını sağlamaları önerisi getirilmiştir.

EXERCISE HABITS OF THE STRING STUDENTS STUDYING AT FINE ARTS HIGH SCHOOLS AND MUSIC TEACHING DEPARTMENTS OF EDUCATION FACULTIES (BALIKESIR EXAMPLE)

was applied after its validity and reliability having been tested. The data obtained were the universe of the sample. The questionnaire developed by the researchers themselves Faculty Music Education Department and Ziraat Bank Fine Arts High School constituted In the research, all of 122 string students at Balikesir University Necatibey Education exercise habits of string students towards exercise. students and to draw attention to the general picture by identifying the attitudes and receive string training in general, identify similarities and distinctions of different groups of The purpose of the research is to investigate the exercise habits of the students who to achieve success at the end of the process.requires regular practice to keep this work stable. Regular practice is of crucial importance violoncello and doublebass. String education is a lengthy and challenging process that care and attention. In the instrumental education, string instruments comprise violin, viola, and academic life of the students. For this reason insrument teaching deserves a special faculties and Fine Arts high schools is a very important factor for the future of professional In Turkey, instrument training at Music Teachers training departments of Education analyzed using SPSS 22.0 Statistics software and the findings were given in table form with short explanations to facilitate their interpretation. In the conclusion section the results reached in the light of the findings are presented and some recommendations made.

___

  • Abeles, H. F., Hoffer, C. R., Klotman, R. H. (1995). Foundations of Music Education, Thomson Schirmer, s. 304, USA.
  • Büyükaksoy, F. (1997). Keman Öğretiminde İlkeler ve Yöntemler, Armoni Ltd. Şti., s. 2, Ankara.
  • Dalton, D. (1988). Playing the Viola, Oxford University Press, s. 19, England.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı, Seçkin Yayınları, s. 73, Ankara.
  • Gazimihal, Mahmut R. (1961). Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Gerle, R. (2006). The Art of Practising the Violin, Stainer & Bell Ltd., s. 21, London.
  • Karasar, N. (1986) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Bilim Kitabevi, s. 77, Ankara.
  • Köse, İ. A., Sözbir Acay, S., Kalender, C. (2016). Keman Çalma Becerilerinin Çok Yüzeyli Rasch Modeli İle incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (İpekyolu Özel Sayısı), s. 2339-2349.
  • Martens, F. H. (2006). Violin Mastery Interviews with Heifetz, Auer, Kreisler and Others, Dover Publications, INC., s. 11, New York.
  • Özmenteş, S. (2005). Müzik Eğitiminin Boyutları ve Çalgı Eğitimi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6.( 9), 89-98.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Kullandıkları Çalışma Taktikleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26.2 439- 453.
  • Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, cilt 3, s. 638, Ankara.
  • Uslu, M. (2012). Nitelikli Keman Eğitimine Yönelik Yaklaşımlar, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt 1, sayı 4, s. 1-11.
  • Uslu, M. ve Tirgil, A. (2013). Eğitim Fakültelerinde Uygulanan Bireysel Çalgı Eğitimi (Keman) Ders Programlarının Yürütülmesine Yönelik Eğitimci Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Journal of Research in Educationand Teaching cilt:2, sayı:1, s. 47-57.