ATEŞBAZ- I VELİ VE MEVLEVİLİKTEKİ ÖNEMİ

Ateşbâz-ı Veli hakkında çok fazla bilgiye sahip değiliz. Bugün bildiğimiz Mevlana ile arasında geçen bir menkıbe, türbesinde bulunan kitabedir. Ateşbaz-ı veli bütün bu bilinmezliğine rağmen Mevleviliğin en önemli yapı taşlarından biridir. Bundan dolayı onun hakkında cevaplanması gereken birçok soru vardır. Mevlana Celaleddin’e talebe olmuş mudur? Larede’den mi Konya’ya gelenler arasındadır? Büyük göç ile Sultanu’l-ulema ile beraber mi Anadolu’ya gelmiştir? Yoksa Mevlana’nın vefatından sonra Sultan Veled döneminde mi öne çıkmıştır. Çalışmamızda bu sorulara, bazı varsayımlarla cevap aranmaya çalışılacaktır.

Atesbazı Veli And His Importance in Mevleviyeh

We do not have much information about Atesbazi Veli. Today, we just have a saga which took place between Mawlana and him and an epitaph in his tomb. Although all his obscu‐rity, he is one of the constituents of Mevleviyeh. For this reason, there are a lot of ques‐tions about him need to be answered. Was Atesbaz a student of Jalāl ad‐Dīn Muhammad Rūmī? Was he among the ones who came from Konya or Larende? Did he come to Ana‐tolia with Bahaeddin Veled during the great immigration? Or did he come into prominen‐ce after the death of Mawlana during the term of Sultan Veled. In our paper, these ques‐tions will be tried to be answered making some assumptions.

___

  • Huart, N. Clement, Mevleviler Beldesi Konya, (trc. Nezih Uzel). İstanbul 1978.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki, Mevlana'dan Sonra Mevlevilik, İstanbul 1953.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki, Mevlevi Adap ve Erkanı, İstanbul 1963
  • Konyalı, İ.H. Konya Tarihi, Konya 1964.
  • Özönder, Hasan, Konya Velileri, Konya1980.
  • Özönder, Hasan, “Ateş- Baz Veli Ve Mevlevi Dergahlarında Ateş -Baz Veli Makamının Önemi” S.Ü. 3. Milli Mevlana Kongresi, (12-14 Aralık 1988) Konya 1989.
  • Sâkıb Mustafa Dede, Sefîne-i Nefîse-i Mevleviyân, Mısır (Kâhire) 1283 (1867), Matbaa-i Vehbiyye, 3c.