Mythic Visions of the Borderland: Rodolfo Anaya’s Bless Me, Ultima

Makale, sınır edebiyatı kavramının (Güneybatı ABD/Meksika bağlamında) genel hatlarını çizdikten sonra bu edebiyatın en başarılı temsilcilerinden biri olan Rudolfo Anaya’nın Bless Me, Ultima (Kutsa Beni, Ultima) başlıklı romanı üzerine yoğunlaşmaktadır. Çalışmanın odak noktasını Anaya’nın en belirgin anlatım öğelerinden biri olan mit kullanımı oluşturmaktadır. Mit kullanımı makalede ana kahraman Antonio’nun gelişimi ile ilişkilendirilmekte: Antonio çocukluktan olgunluğa doğru ilerlerken kendisine bir curandera (bitki, kök, ot v.b. doğal malzemeler kullanarak tedavi eden kişi) akıl hocalığı ve yol göstericiliği yapmakta. Antonio kendisine rehberlik eden bu yaşlı kadının her şeyden önce zıtlıkların eritilmesine dayalı dünya görüşünü benimser. Bu yeni bilişsel yöntemle donanan kahraman, yetişkinliğe giden yolda karşısına çıkan tüm sorunları alt üst etmesini becerir. Aile içindeki çatışmalar, dini duyguları ile ilgili ikilemler, Katolik inancı ile çelişen “altın sazan” inanışı, ölümün farklı yüzleri ile karşılaşmanın getirdiği çelişkili düşünceler, yaşıtları ile yaşadığı çatışmalar bir bir çözülür ve Rudolfo Anaya’nın “Yeni Dünya Bireyi” olarak adlandırdığı yeni bir kişi doğar. Bu yeni bireyin temel özelliği, atalarından edindiği mirasın çelişen öğelerini uzlaştırma yetisine, yani mestizo bilincine sahip olmasıdır.

Mythic Visions of the Borderland: Rodolfo Anaya's Bless Me, Ultima

Keywords:

-,

___

  • Anaya, Rudolfo. Bless Me, Ultima. New York: Warner Books, 1999.
  • Anzaldua, Gloria. Borderlands/La Frontera. San Francisco: Aunt Lute Books, 1999.
  • Gazemajau, Jean. “Mediators and Mediation in Rudolfo Anaya’s Trilogy: Bless Me, Ultima, Heart of Aztlan and Tortuga,” in European Perspectives on Hispanic Literature of the United States, ed. Genvieve Fabre. Houston: Arte Publico Press, 1988, 55-66.
  • De Weever, Jacqueline. Mythmaking and Metaphor in Black Women’s Fiction. New York: St. Martin’s Press, 1991.
  • Gish, Robert Franklin. Beyond Bounds American Indian and Chicano Literature. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1996.
  • Gonzalez, Cezar A. “An Interview with Rudolfo Anaya.” in Conversations with Rudolfo Anaya, eds. Bruce Dick and Silvio Sirias. USA: University Press of Mississippi, 1998, 81-90.
  • Johnson, David, and Apodaca, David. “Myth and the Writer: A Conversation with Rudolfo Anaya,” in Conversations with Rudolfo Anaya, eds Bruce Dick and Silvio Sirias. USA: University Press of Mississippi, 1998, 29-48.
  • Jussawalla, Feroza. “Rudolfo Anaya,” in Conversations with Rudolfo Anaya, eds Bruce Dick and Silvio Sirias. USA: University Press of Mississippi, 1998, 131-141.
  • Lamadrid, Enrique. “The Dynamics of Myth in the Creative Vision,” in Hispanic-American Writers, ed. Harold Bloom. Philadelphia: Chelsea House Publishers, 1998, 151-161.
  • Lattin, Vernon E. “The ‘Horrror of Darkness’: Meaning and Structure in Anaya’s Bless Me, Ultima,” in Revista Chicano-Requena 6, Spring 1978: 51-57.
  • Leal, Luis. “In Search of Aztlan,” in Aztlan Essays on the Chicano Homeland, eds R. Anaya and F. Lomeli. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1989, 6-14.
  • Martinez, Ruben. “Interview with Rudolfo Anaya,” in Conversations with Rudolfo Anaya, eds Bruce Dick and Silvio Sirias. USA: University Press of Mississippi, 1998, 116-130.
  • Rogers, Jane. “The Function of the La Llorona Motif in Anaya’s Bless Me, Ultima,” in Hispanic-American Writers, ed. Harold Bloom. Philadelphia: Chelsea House Publishers, 1998, 3-8.
  • Vassallo, Paul. “Of Cuentistas, Myth and the Magic of Words: An Interview with Rudolfo Anaya.” in Conversations with Rudolfo Anaya, eds Bruce Dick and Silvio Sirias. USA: University Press of Mississippi, 1998, 91-104.