HARF İNKILÂBININ GERÇEKLEŞTİĞİ SÜREÇTE ATATÜRK'ÜN TEKİRDAĞ'I ZİYARETİNİN BASINDAKİ YANSIMALARI

Türk inkılâbının amacı, yeni kurulan Türk devletine siyasal, ekonomik, kültürel ve toplumsal alanda millî bir yapı kazandırmaktı. Osmanlı Devleti'nin ümmetçi devlet yapısı sebebiyle Türkler kendi öz dilini yansıtmayan bir yazı dili olan Osmanlıcayı kullanmak zorunda kalmışlardır. Osmanlıcanın Türk halkının okuma yazma kullanımını zorlaştırdığı Tanzimat döneminde anlaşılmışsa da, yazı dili olarak kabul edilen Osmanlıcayı değiştirerek Latin harflerine geçmek geleneklere ve dine saldırı olarak algılanacağı düşünceleriyle hiçbir devlet adamı buna cesaret edememiştir. Türk milletinin çağdaşlığa ulaşmak için asıl ihtiyacının kendi dil, tarih ve kültürüne kavuşması gerektiğin bilincinde olan Gazi Mustafa Kemal, yeni kurulan Türk devletine siyasî bir biçim verdikten sonra Türk toplumuna kendi millî kültürünü verme konusunda harekete geçti. Millî kültürün Türk halkına kazandırılması ve Türk milletine asıl kimliğini iade etme mücadelesinde ilk adım Harf inkılâbının gerçekleştirilmesi olmuştur. Gazi Mustafa Kemal, bu inkılâbın kısa sürede gerçekleştirilmesi için bizzat kendisi kara tahta başına geçerek öğretmen bilim adamı ve milletvekillerine dersler vermiş sınavlardan geçirmiş, onları bu konuda yüreklendirmiştir. Gerçekleştirdiği her inkılâpta olduğu gibi Türk halkına Türk alfabesinin benimsetilmesinde basının büyük desteğini almıştır. Bununla da yetinmeyerek yeni Türk harflerini Türk halkına benimsetmek için yurt gezisine çıkmıştır. Gazi'nin bu amaçla gittiği ilk yer Tekirdağ'dır. Gazi Mustafa Kemal'in ilk fırka komutanlığı yaptığı yer olan Tekirdağ, 23 Ağustos 1928 tarihinde Gazi'nin ilk kez kara tahta başına geçerek öğretmenlik yaptığı ilk şehir unvanını almıştır. Tekirdağ halkının bu tarihte Gazi'ye karşı göstermiş olduğu sevgi, güven, Türk alfabesini öğrenme konusunda göstermiş olduğu samimiyet O'nun Harf İnkılâbını gerçekleştirme konusundaki azim ve cesaretini arttırmıştır.

THE REFLECTİONS OF ATATÜRK'S VİSİT TO TEKİRDAĞ ON MEDİA DURİNG TO PROCESS OF LETTER REVOLUTİON

The purpose of Turkish Revolution was to provide the newly founded Turkish Government a national structure in the political, economical, cultural and social sphere. Because of the Ottoman Empire's Pan-Islamic state structure, Turkish people was forced to use Ottoman Turkish which was a written language that did not reflect their own language. Although it was understood in Tanzimat Period that Ottoman Turkish was complicated Turkish people's literacy, none of the statesmen dared to accept Latin alphabet because to change Ottoman Turkish that was accepted as a written language and to accept Latin alphabet were perceived as offensive to traditions and language. Ghazi Mustafa Kemal, who was aware of the fact that it was vitally necessary for the Turkish nation to regain their own language, history and culture in order to reach in order to reach modernity. After he set up a new political form of Turkish State, he took action to give Turkish society's own national culture. The first step was the realization of Letter Revolution in the struggle of gaining national culture of Turkish Nation and returning the actual identity of Turkish Nation. To realize it in a short period, he went to blackboard on his own; he taught to teachers, scientists and the members of Parliament; he examined them and emboldened them about that situation. As each revolution he carried out, he took great support from the press about being adopted Turkish Alphabet. Besides those, he went to country trip to adopt new letters to Turkish people. Tekirdağ was the first place where he went for that aim. Tekirdağ which was Ghazi Mustafa Kemal's first commander of military division, took the first city title as Ghazi's going to board as a teacher on 23rd august 1928. In that time, love and trust that Tekirdağ's people showed towards to Ghazi and sincerity in learning Turkish Alphabet, increased Ghazi's perseverance and courage about realization of Letter Alphabet.

___

  • I. Süreli Yayınlar
  • Akşam
  • Hakimiyet-i Milliye
  • İkdam
  • Milliyet
  • AKIN, Adem, Münif Paşa Ve Türk Kültür Tarihindeki Yeri, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 1999.
  • AKINCI, Mehmet, Türk Muhafazakârlığı Çok Partili Hayattan 12 Eylül'e, Ötüken Yayınevi, İstanbul, 2012.
  • AKARSU, Bedia, Atatürk Devrimi ve Temelleri, 2. Baskı, İnkılâp Kitabevi, İstanbul,1997.
  • BARDAKÇI, Murat, Enver, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 2015.
  • BENGİ, Hilmi, Gazeteci, Siyasetçi Ve Fikir Adamı Olarak Hüseyin Cahit Yalçın, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 2000.
  • ERTEM, Rekin, Elifbeden Alfabeye, Türkiye'de Harf ve Yazı Meselesi, Dergah Yayınları, 1. Baskı, İstanbul, 1991.
  • GERMAN, M.,9 Ağustos 1928 Harf İnkılabı, Kader Basımevi, İstanbul, 1938.
  • İNALCIK, Halil, Atatürk Ve Demokratik Türkiye, 5. Baskı, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2016.
  • KODAMAN, Bayram, Cumhuriyet Tarihi Fikrî Temelleri Ve Atatürk, Isparta, 1999.
  • KORYÜREK, E. Cüneyt, Harf İnkılâbı 70. Yıl(1928-1998), İstanbul, 1998.
  • KANSU, M. MÜFİT, Erzurum'dan Ölümüne Kadar Atatürk'le Beraber, C. 1, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1966.
  • LEWİS, Bernard, Modern Türkiye'nin Doğuşu, (Çev. Boğaç Babür Tuna), 8. Baskı, Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2015.
  • NAŞİT, H. Uluğ, Üç Büyük Devrim, Eğitimin Birleştirilmesi, Şapka ve Giyimin Değiştirilmesi, Türk Harflerinin Kabulü, Ak Yayınları, İstanbul, 1973.
  • PAÇACIOĞLU, Burhan, Sivas Basınında Harf İnkılâbı, Önder Matbaacılık ve Gazetecilik A.Ş, Sivas, 1990.
  • SEREZ, Mehmet, Gazi Mustafa Kemal Ve Harf İnkılâbında Tekirdağ'ın Yeri, İstanbul, 1994.
  • ŞERİFOĞLU, Osman, Kültürümüz Açısından İslâm Harflerinin Müdafaası, Sebil Yayınevi, İstanbul, 1997.
  • TEKİN, Mehmet, Harf İnkılâbı Türk Ocaklarının Çalışmaları ve Hatay'da Yeni Yazı,Kültür Eğitim Basımevi Tesisleri, Antakya, 1988.
  • ÜLKÜTAŞIR, M. Şakir, Atatürk Ve Harf Devrimi, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1973.
  • YILMAZ, S. Mehmet,Harf İnkılâbı Ve Millet Mektepleri 1928-1935 (Kastamonu Örneği ) Berikan Yayınevi, Ankara, 2009.
  • YORULMAZ, Hüseyin, Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Alfabe Tartışmaları, İstanbul, 1955.
  • III. Makaleler ASLAN, Taner, " II. Meşrutiyet Düşüncesinin Cumhuriyet'e Tesirleri", Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, S. 21, (Ağustos 2008), ss. (345-378).
  • BULUÇ, Saadettin, " Osmanlılar Devrinde Alfabe Tartışmaları", Harf devriminin 50. Yıl Sempozyumu, Türk Tarih Kurumu yay., Ankara, 1981, ss.(45-48).
  • DUMAN, Musa, " Yenileşme Döneminde Türk Dili", Türkler Ansiklopedisi, C. 15, ss.(121-132)
  • GÖRGÜL, İsmet, "Harf İnkılâbı ve Atatürk", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, C. 5, Sayı: 13'den ayrı basım. (Kasım 1988), ss.(25-37).
  • KARAHAN, Abdülkadir, "Yeni Alfabe Kabulünün Milli kültürümüz Bakımından Önemi ve Sonuçları",Harf İnkılâbı Simpozyumu, İstanbul, 1983, ss.(3-15)
  • ÖZİİPEK, B. Berat, Muhafazakârlık, Devrim ve Türkiye", Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce- Muhafazakarlık, İletişim Yayınları, 4. Baskı, İstanbul, 2009. (73-87)
  • TONGUL, Neriman, " Türk Harf İnkılâbı", Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, S.33-34 (Mayıs-Kasım, 2010), ss.(103-130)
  • UYANIK Ercan, ÇAM, İ. Davut, "Arap Elifbasın'dan Latin Alfabesine Geçiş Sürecinde Garpçı Söylemler", Çağdaş Türkiye Araştırmaları Dergisi, C. 14, S. 29, (2014-Güz), ss.(189-221).