Biyografi yazarı olarak Necip Fazıl Kısakürek

Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında birçok edebî türde eser vermiş olan Necip Fazıl Kısakürek, kaleme aldığı biyografik eserleriyle de dikkat çeker. Üslup ve yöntem bakımından kendine özgü bir tarz geliştirdiği biyografik eserlerinde, hayat öykülerini anlattığı şahsiyetlerle ilgili kaynak ve tanıklara fazlaca yer vermeden daha çok kendi şahsî gözlem ve birikimini kullanan Necip Fazıl Kısakürek, tarihî olayların ve kişiliklerin kendisi için taşıdıkları anlam üzerinde yoğunlaşır. Biyografik eserlerinde konu edindiği şahsiyetleri kendi dünya görüşü ve ideolojik duruşuyla değerlendiren yazar, özellikle yakın dönem Türk tarihinin önemli siyasî kişiliklerini ele aldığı biyografilerinde bu kişilere yönelik genel algının dışına çıkmaya çalışır. Bir karşı-biyografi ve karşı-tarih oluşturma amacı güden Necip Fazıl Kısakürek, çoğu defa öznel bir bakış açısının ürünü olan değerlendirmelerde bulunur. Olumsuz-muhalif amaçlı biyografilerinde ele aldığı Namık Kemal ve Adnan Menderesle ilgili eleştirel bir dil kullanan yazar, onların eksikliklerini ve alanlarıyla ilgili konulardaki yetersizliklerine vurgu yaparken, olumlu-övgü amaçlı biyografilerinde ise ele aldığı şahsiyetleri yüceltme yoluna gider.

Necip Fazıl Kısakürek as a biography writer

Necip Fazıl Kısakürek, who has produced literary works in many fields of Turkish literature during the Republican Era, is also remarkable with his works of biography. In his biographies, which had a characteristic style and method, he generally uses his personal observation and knowledge instead of consulting to sources and witnesses. And he focuses on meanings of historical events and persons as seen by himself. Necip Fazıl evaluates them according to his worldview and ideology. In his biographies on politicians of contemporary Turkey, he tries to stay away from general tendencies towards them. He aims at creating a counter-biography and counter-history and generally makes interpretation resulting from his subjective point of view. In his negative-opposite biographies on Namık Kemal and Adnan Menderes he uses a critical language and stresses their deficiencies and incapability. However when he writes positive-complimentary biographies he exalts the person who he writes about.

___

  • Atillâ Özkýrýmlý, “Biyografi, Türk Edebiyatýnda Gereken Ýlgiyi Görmemiþtir”, Dergisi, Yeni Dizi 88/15.1984.
  • Beþir Ayvazðlu, Peyami, Kapý Yayýnlarý, Ýstanbul 2008.
  • Cemile Süreyya, “Çöle Ýnen Nur: Önder ve Peygamber”, Hece Dergisi, Necip Fazýl Kýsakürek Özel Sayýsý, Yýl: 9, Sayý: 97. 2005
  • Gero, von Wilpert, Sachwörterbuch der Literatur, (Alfred Kröner Verlag, Stuttgart Kröner,1979.
  • Hilmi Yavuz, “Necip Fazýl, Namýk Kemal Hakkýnda Ne Düþünüyordu?”, Zaman Gazetesi. 2006
  • Necip Fazýl Kýsakürek, Benim Gözümde Menderes, Büyük Doðu Yayýnlarý, Ýstanbul 2002.
  • Necip Fazýl Kýsakürek, Hazret-i Ali, Büyük Doðu Yayýnlarý, Ýstanbul 1998.
  • Necip Fazýl Kýsakürek, Namýk Kemal, Büyük Doðu Yayýnlarý, Ýstanbul 2000.
  • Necip Fazýl Kýsakürek, Ulu Hakan Ýkinci Abdülhamîd Han, Büyük Doðu Yayýnlarý, Ýstanbul 1998.
  • Necip Fazýl Kýsakürek, Vatan Dostu Sultan Vahidüddin, Büyük Doðu Yayýnlarý, Ýstanbul 2012.
  • Nurullah Çetin, Nesir Türleri, Akçað Yayýnlarý, Ankara 2012.
  • Orhan Okya “Çaðdaþ Bir Siyer Denemesi”, Yedi Ýklim Necip Fazýl Özel Sayýsý, S. 182. 2005.
  • Sacide Akçýl, Stefan Zweig’in Biyografileri Aracýlýðýyla Avrupa Aydýnlanmasýnýn Birey Ýnsaný, (yayýmlanmamýþ yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2002.
  • Salâh Birsel, “Dünyanýn En Büyük Seyirleri”, Milliyet Sanat Dergisi, Yeni Dizi 88/15. 1984.
  • Teoman Aktürel, “Yaþamöyküsü ya da Yapýt Ýle Yaþam Arasýndaki Karmaþýk Ýliþkiler”, Milliyet Sanat Dergisi, Yeni Dizi 88/15, Ýstanbul 1984.
  • Turan Karataþ, Ansiklopedik Edebiyat Terimleri Sözlüðü, Sütun Yayýnlarý, Ýstanbul 2011.