Herbert Read’in Modern Sanat Felsefesi ve Evrensellik Düşüncesi

Herbert Read (1893-1968) sanat tarihi ve modernist sanat üzerine yazılarıyla bilinmektedir. Read'in çalışmaları, modern kültüre özgü bilimsel, romantik ve biçimci görüşleri içermektedir. Bu görüşlerden en önemlisi Read’in tarih boyunca sanatsal üretimdeki sezgiselliğe yaptığı vurgudur. Bu görüşe göre kültürel değişimler ve bilinç dönüşümleri ne olursa olsun üretilen eserlerde saklı olan bir sezgisellik bulunmaktadır. Read için sezgisellik evrensel bir estetik ve sanat için önemlidir. Bu çalışmanın amacı Read’in bu konudaki görüşlerini betimlemektir. Bunun için Read’in sanat tarihine yaklaşımı ele alınmış ve görüşleri kapsam olarak kabul edilmiştir. Çalışma bunların açıklanması ve önemli noktalarının vurgulanmasıyla şekillenmiştir.Bundan başka çalışma, Read’in evrenselci tutumunun güncel kültür ve sanat açısından ne anlama gelebileceğini sormaktadır. Bu çalışmada Read’in görüşlerini çağdaş sanat ile birlikte görünür hale gelen formalizm eleştirisi çerçevesinden yeniden ele alınmaktadır. Çalışmada Read’in eserleri içerik ve kavramsal açıdan incelenmiştir. Sonuç olarak Read’in düşüncelerinde çağdaş kültür ve sanat için batı merkezli olma durumundan sıyrılmaya çalışan potansiyelin olduğu tespit edilmiştir.

Herbert Read's Modern Philosophy of Art and Thought of Universality

Herbert Read (1893-1968) is known for his writings on art history and modernist art. Read's work contains scientific, romantic, and formalist views specific to modern culture. The most important of these views is Read's emphasis on intuitiveness in artistic production throughout history. According to this view, regardless of cultural changes and consciousness transformations, there is intuitiveness hidden in the works produced. For Read, intuitiveness is essential to a universal aesthetic and art. This study aims to describe Read's views on this subject. In this study, Read's approach to art history was discussed, and his views were accepted as a scope. The study is shaped by explaining them and emphasizing the important points. Furthermore, the study asks what Read's universalist stance might mean for contemporary culture and art. In this study, Read's views are re-examined within the framework of the criticism of formalism, which has become visible with contemporary art. In the study, Read's works were examined in terms of content and concept. As a result, it has been determined that there is a potential for contemporary culture and art in Read's thoughts to try to separate from western centeredness.

___

  • Baudrillad, J. (2013). Tüketim toplumu (H. Deliçaylı & F. Keskin, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Baynes, K. (2016). Toplumda sanat (Y. Atılgan, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Bolt, B. (2020). Yeni bir bakışla Heidegger (M. Özbenk, Çev.). Kolektif Kitap.
  • Cömert, B. (2007). Giotto’nun sanatı. De Ki Yayınları.
  • Çüçen, A. (2003). Heidegger’de varlık ve zaman. Asa Yayınları.
  • Dewey, J. (1987). Özgürlük ve kültür (V. Günyol, Çev.). Say Yayınları.
  • Dutton, D. (2017). Sanat içgüdüsü. (M. Turan, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Fanon, F. (2021). Siyah deri, beyaz maske. (O. Türkay, Çev.). Metis Yayınları.
  • Freud, S. (2002). Totem ve tabu (K. S. Sel, Çev.). Sosyal Yayınları.
  • Freud, S. (2009). Uygarlık ve hoşnutsuzlukları (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Hauser, A. (2021). Sanatın toplumsal tarihi (Cilt 1). (D. Şahin, Çev.). Kırmızı Yayınları.
  • Heidegger, M. (2006). Varlık ve zaman (K. Ökten, Çev.). Agora Yayınları.
  • Read, H. (1974). A concise history of modern painting. Thames and Hudson.
  • Read, H. (2015). Devrimci sanat nedir? (S. Gürses, Çev.). Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi (s. 548-552). Küre Yayınları.
  • Read, H. (2017). Sanatın anlamı (N. Asgari, Çev.). Hayalperest Yayınları.
  • Read, H. (2018). Sanat ve toplum (E. Kök, Çev.). Hayalperest Yayınları.
  • Read, H. (2020). Modern sanatın felsefesi (E. Kök & H. Orgun, Çev.). Hayalperest Yayınları.
  • Shiner, L. (2004). Sanatın icadı (İ. Türkmen, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hegel, F. (1982). Estetik (N. Bozkurt, Çev.). Say Yayınları.
  • Hegel, F. (2012). Estetik (Cilt 2). (T. Altuğ & H. Hünler, Çev.). Payel Yayınları.
  • Türkyılmaz, (2016). Bunalım Çağı Kierkegaard - Marx - Nietzsche. Bibliotech Yayınları.
  • Ümer, E. (2015). Sanatın ötekisi olarak kisch. Hacettepe Üniversitesi GSF Sanat Yazıları, 33, 387-402.
  • Vasari, G. (2013). Sanatçıların hayat hikayeleri (E. Gökteke, Çev.). Sel Yayınları.
  • Yetkin, S. K. (1972). Estetik doktrinler. Bilgi Yayınları.
  • Worringer, W. (1985). Soyutlama ve özdeşleyim. (İ. Tunalı, Çev.). Remzi Kitabevi.