AMERİKA SİYASET FELSEFESİNDE ADALET, EŞİTLİK VE ÖZGÜRLÜK SORUNU JOHN RAWLS VE RONALD DWORKİN MODELİ

Sosyal ilişkilerin çokluğu, bireysel ilişkilerin çeşitliliği ve çokluğu ve bireysel tercihlerin çok çabuk farklılaşması gibi nedenlerden dolayı genel geçer bir adalet teorisi üretmek sorunsallaşmıştır. Toplumdaki eşitsizliği engellemek adına genel geçer bir adalet teorisi üretmek bir Amerikan hayalidir. Bu hayali gerçekleştirmek için Amerikan siyaset felsefesinde birçok adalet teorisi ileri sürülmüştür. Bunların en önemlileri, John Rawls ve Ronald Dworkin'in siyaset ve hukuk felsefesinde ortaya attıkları adalet teorileridir. John Rawls'un 1971'de yayınlanan "A Theory of Justice" adlı kitabı politika ve etik alanında büyük bir çığır açmış ve içeriğindeki sağlam akıl yürütmelerle birçok teorisyeni etkilemiştir. Adaleti hak perspektifinden değerlendiren Dworkin açısından adalet ilkelerinin kaynağı 'eşit ilgi ve saygı' hakkıdır. Dworkin adalet teorisini daha çok eşitlikçi bir perspektiften değerlendirir. İki siyaset teorisyeni de varsayımsal teorilerle adaleti sosyal alanda rasyonelleştirmeye çalışırlar

The Matter of Justice, Equality and Freedom in American Political Philosophy: The Model of John Rawls and Ronald Dworkin

Because of plenty of social relations, variety and plenty of personal relations, and alteration of personal choices so fast; it becomes problematic to generate a generally accepted justice theory. To generate a universal justice theory in order to prevent inequality in society is an American dream. In order to make this dream real, many justice theories were put forward in American political philosophy. The most important ones among them can be showed as John Rawls and Ronald Dworkin's justice theories in political and law philosophies. John Rawls' book named "A Theory of Justice" which was published in 1971, marked a new era and affected many theoreticians with strong reasonings in it. According to Dworkin who assesses justice from the point of view of right, source of justice principles is 'the right for equal concern and respect'. Dworkin, mostly assesses the theory of justice from an equalitarian perspective. Both theoreticians, try to rationalize justice in social area with hypothetical theories.

___

  • Arneson, R. (2005). Cracked Foundations of Liberal Equality, (Ed. Justine Burley). Blackwell Publishing.
  • Cevizci, A. (2013). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Dworkin, R. (2000). Sovereign Virtue: The Theory and Practice of Equality. Cambridge: Har- ward University Press.
  • Dworkin, R. (2007). Hakları Ciddiye Almak. (Ç. A. Türkbağ, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Nozick, R. (1974). Anarchy. New York: Basic Books.
  • Rawls, J. (1971). A Theory of Justic. Oxford: Oxford University Press.
  • Rawls, J. (2006). Hakların Yasası ve "Kamusal Akıl Düşüncesinin Yeniden Ele Alınması. İs- tanbul.
  • Rosen, M., & Wolff, J. (2006). Siyasal Düşünce, (Sevda Çalışkan, Hamit Çalışkan, Çev.). An- kara: Dost Kitabevi.
  • Sağlam, R. (2006). Liberalizm, Adalet ve Ütopya. Ankara.