Necmettin Kübra’nın On Esasında Tevhid / Tawhid Thought in the Ten Principles of Najmuddin Kubra

Bu makalede İslâm’da vahdet inancının, tasavvuf geleneği ve onun usullerine ne şekilde yerleştiği ve bu usuller çerçevesinde İslâm itikadının temeli olan vahdet inancının kişi de oluşturacağı nefsanî, ahlakî etkileri gösterilmeye çalışılmaktadır. Tevhid anlayışının sadece bir inanç olarak bilinmesinin yeterli görülemeyeceği, aynı zamanda tecrübe edilmesi gerektiği fikriyle oluşturulan esasların, bu inancı nasıl tecrübe edilmesi gerektiğini öğretmesi hususu makalenin ana konusudur. Her türden Müslüman davranışında aranılması gereken temel inanış tevhiddir. Davranışlarımız, inancımızın tecrübesiyle yoğrulmuş ve onun etkisinde olmalıdır. İnandığını söylediği şekilde yaşayabilmenin gereği için ne türden bir yol izlenmelidir? Tasavvuftaki on esas vahdet inancının kişinin içine yerleşmesi için izlenmesi gereken yollardır.Anahtar Kelimeler: Tevhid, Vahdet, Tasavvuf, Necmeddin Kübra, Yunus Emre, İslam Düşüncesi

___

  • Arslan, Ahmet, İlkçağ Felsefe Tarihi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, 5.Baskı, 2013 .
  • Att ar, Feriduddin, Mantık Al-Tayr, Türkiye İş Bankası Yayınları, 7. Baskı, 2014.
  • Altıntaş, Servet, Gazali’de Tasavvuf Felsefesi; Selçuk Üniversitesi, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Ayni, M. Ali, Tasavvuf Tarihi, Kitapevi Yayınları, İstanbul 2000.
  • Ayni, M. Ali; Ferit Kam, İbn Arabi’de Varlık Düşüncesi, İnsan Yayınları, 2. Baskı, İstanbul 1992.
  • Corbin, Henry, İslam Felsefesi Tarihi 1, İletişim Yayınları, 8. Baskı, 2010.
  • Gazali, İhya-u Ulumiddin, Ahmet Serdaroğlu, Bedir Yayınları, İstanbul 1985 .
  • Gökbulut, Süleyman, Necmeddin-i Kübra, İnsan Yayınları, 1. Baskı. İstanbul 2010.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki, Yunus Emre Hayatı ve Bütün Şiirleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2. Basım, 2005 .
  • Karaca, Hayri, Tasavvufta Sefer Kavramı; Dokuz Eylül Üniversitesi, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2006 .
  • Ildırar, Mehmet, Tasavvuf ve NeŞ s Terbiyesi, Semerkand Yayıncılık, 1. Baskı, 2010.
  • İbn Arabi, Günümüz İnsanı İçin Fususu’l Hikem, Hazırlayan. Kılıç Hamza, İnsan Yayınları, 2. Baskı, İstanbul 2009.
  • Konevi Sadreddin, Vahdet-i Vücud ve Esasları, Çev: Demirli Ekrem, Kapı Yayınları, 1. Baskı, 2014.
  • Kübra, Necmeddin, Tasavvufta On Esas; Hazırlayan: Süleyman Gökbulut, İnsan Yayınları, 1. Baskı, İstanbul 2010 .
  • Uluç, Tahir, İbn Arabi’de Sembolizm, İnsan Yayınları, 4. Baskı, İstanbul 2015.
  • Yürektürk, Tekin, Tasavvufta Vakt Kavramı; Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Van 2010.
Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: ÖMER TAY Dr.
Sayıdaki Diğer Makaleler

Muhammed b. Hasan es-Semennudî ve Tuhfetu’s-Sâlikîn Adlı Eseri / Muhammed b. Hasan es-Semennudî and His Work Tuhfetu’s-Sâlikîn

Mehmet Şirin AYİŞ

Anadolu’daki İrşad Merkezlerinden Nehrî Tekkesinin Osmanlı Rus Savaşlarındaki Olumlu Katkıları / The Positive Contributions of Nehrî Lodge- One of the Education Centers in Anatolia- During Ottoman and Russian Wars

Abdulcebbar KAVAK

الوقفات المخلة بالمعنى أثناء قراءة القرآن / Stops That Disturb the Meaning During Recitation

Mohammad Fellah İsmail MONDEKAR, Nurullah KURT

İslam’ın Din Adamlarına Bakışı / Scholars of the Islamic Perspective

Aydın MÜLAYİMOV

عدة الوفاة مفهومها وأحكامها في الشريعة الإسلامية / Iddat of Death: Concept and Provisions in Islamic Law

Mohammad Oqla AL-HASAN AL-ALİ

اللغة العربية/ Arabic Language

Nurullah KURT, Miran Ahmad ABU AL-HAİJA, Mohammad Salem ATOUM

Çeviri/Translation Nasîruddîn et-Tûsî’den Molla Sadrâ’nın Hikmet-i Mütealiyesine/Aşkın Hikmetine İmamiyye Kelamının Değişim Süreci

Ali A. BEDAŞTÎ, Çev: Naim DÖNER

Tahir b. Âşûr’un Teorik ve Pratik Nesh Anlayışı / Tahir b. Âşûr's Theorical and Practical Definition of Nesh

Mehmet Zülfi CENNET

Çeviri/Translation İlk Heyûlâ ve Detayındaki Tartışmalar

Fahreddîn ER-RÂZÎ, Çev: Mehmet Sami BAGA

Kitap Tanıtımı / Book Review Arap Edebiyatı Tarihi-I Cahiliye Dönemi

Muhammed ÇETKİN