Çevrimiçi Cihaz Kullanımındaki Akış Deneyiminin Tüketicilerin Satın Alma Kararları Üzerindeki Etkisi

Tüketicilerin çevrimiçi alışveriş yaparken farklı elektronik cihazları (masaüstü bilgisayar, dizüstü bilgisayar, akıllı telefon, tablet) kullanarak alışverişlerini tamamlamalarına neden olan unsurların araştırılması hedefi çalışmanın çıkış noktası olmuştur. Bu çalışmada çevrimiçi alışverişte bilgisayar ya da mobil cihazların kullanılması sırasında müşterilerin yaşadıkları akış deneyiminin memnuniyet ve satın alma kararlarına etkisi var mıdır? Sorusu araştırma problemini oluşturmaktadır. Tanımlayıcı araştırma yöntemi benimsenerek modelde bulunan değişkenlerle ilgili doğru tanımların yapılması hedeflenmiştir. Bu hedefe yönelik birincil verilerin toplanması için anket yöntemi uygulanmıştır. Tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme kullanılmış olup bu nedenle örneklemin büyüklüğü geniş tutulmuştur. Araştırma Eylül 2016 ve Mayıs 2017 arasındaki dönemde çevrimiçi satın alma yapan ve İstanbul’da ikamet eden 18 yaş ve üzerindeki tüketiciler ile yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, cihazlardan algılanan kullanım kolaylığının ve algılanan faydanın akış deneyimi üzerinde olumlu etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. Akış deneyiminin memnuniyet üzerinde olumlu etkisi belirlenmiştir. Bilgi kalitesi ve kanal kalitesi değişkenlerinin düzenleyici rolleri olduğu anlaşılmıştır. Çevrimiçi cihazlardaki müşteri memnuniyetinin satın alma kararları üzerinde olumlu etkisinin olduğu ortaya konmuştur.

The Effect Of Flow Experience In Using Online Devices On Purchasing Decisions Of Customers

The goal of investigating the elements that cause consumers to complete their purchases using different electronic devices (desktop, laptop, smartphone, tablet) when shopping online is the starting point of the study. The question of that does customers' flow experience of shopping online by using computers or mobile devices have an impact on the satisfaction and purchasing decisions? constitutes the research problem. By adopting an descriptive research method, it is aimed to make correct definitions of the variables in the model. A survey method has been applied for the collection of primary data for this goal. The easy sampling method of non-random sampling methods was used and therefore the size of the sample was kept wide. The questionaire has been applied to online shoppers in İstanbul who are above 18 at the period between September 2016 and May 2017. According to the search results, it has been found that perceived ease of use and perceived usefulness have positive effects on flow experience. It has been determined that flow experience affects customer satisfaction positively. It has been understood that Information quality and channel quality variables have their moderator roles. It has been revealed that customer satisfaction from all device types has positive effects on purchasing decisions.

___

  • [1] S. K. Mirze, İşletme. İstanbul: Literatür Yayıncılık, 2010
  • [2] D. Chaffey, E-business and e-commerce management: strategy, implementation, and practice, 4. bs., England: Pearson Education, 2009.
  • [3] R. Ganapathi, “A study on factors affecting online shopping behavior of consumers in Chennai”, Journal of Management Research and Analysis, 2(2), 123-126, 2015.
  • [4] S. Y. Chen, R. D. Macredie, “The assessment of usability of electronic shopping: A heuristic evaluation”, International Journal of Information Management, 25, 516-532, 2015.
  • [5] M. H. Hsiao, “Shopping mode choice: Physical store shopping versus e-shopping”, Transportation Research Part E, 45, 86-95, 2009.
  • [6] İnternet: Deloitte, Dijitalleşen Hayatımızda Mobil Teknolojilerin Yeri, Global Mobil Kullanıcı Anketi 2017: Türkiye Yönetici Özeti, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/tec hnology-media-telecommunications/deloitte_gmcs_2017.pdf, 24.10.2019.
  • [7] G. Wagner, H. S. Klein, S. Steinmann, “Consumers' attitudes and intentions toward internet-enabled TV shopping”, Journal of Retailing and Consumer Services, 278-286, 2017.
  • [8] S. M, Kuoppamäki, S. Taipale, T. A. Wilska, “The use of mobile technology for online shopping and entertainment among older adults in Finland”, Telematics and Informatics, 34, 110-117, 2017.
  • [9] D. Cüceloğlu, İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1991.
  • [10] N. Turan, “Akış deneyimi üzerine genel bir literatür taraması”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (37), 181-199, 2019.
  • [11] J. Nakamura, M. Csikszentmihalyi, “The concept of flow”, Handbook of positive psychology, 89-105, 2002.
  • [12] M. Csikszentmihalyi, Beyond boredom and anxiety, San Francisco: Jossey-Bass, 1975.
  • [13] Y. K. Usluel, F. K. Vural, “Bilişsel Kapılma Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlama Çalışması”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 77-92, 2009.
  • [14] D. Kim, Y. J. Ko, “The impact of virtual reality (VR) technology on sport spectators' flow experience and satisfaction”, Computers in Human Behavior, 93, 346-356, 2019.
  • [15] S. Sanjamsai, D. Phukao, “Flow experience in computer game playing among Thai university students”, Kasetsart Journal of Social Sciences, 39, 175-182, 2018.
  • [16] C.Ö. Fidanboy, “Çalışanların yaşam doyumuna yönelik algıları, örgütsel özdeşleşme düzeyleri ve akış deneyimi arasındaki ilişkiler: bilişim sektörü örneği”, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 12, 822-849, 2019.
  • [17] F. D. Davis, “Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology”, MIS Quarterly, 13(3), 319- 340, 1989.
  • [18] T. Akçakanat, T. Erhan, H. Uzunbacak, “Meslek aşkının iş tatmini üzerine etkisi: akış deneyiminin aracı rolü”, IKCIIBFD, 2(1), 80- 95, 2019.
  • [19] M. Avcılar, G. Yenilmez, “Çok kanallı perakendecilik uygulamalarının algılanan deneyimsel değer ve akış deneyimi açısından karşılaştırılması”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 137-114, 2019.
  • [20] I.-L.Wu, K.-W. Chen, M.-L. Chiu, “Defining key drivers of online impulse purchasing: A perspective of both impulse shoppers and system users”, International Journal of Information Management, 36, 284-296, 2016.
  • [21] C.-L. Hsu, H.-P. Lu, “Why do people play on-line games? An extended TAM with social influences and flow experience”, Information and Management, 41, 853-868, 2004.
  • [22] L. C. Wang, D. F. Hsiao, “Antecedents of flow in retail store shopping”, Journal of Retailing and Consumer Services, 19, 381- 389, 2012.
  • [23] S. Yeke, E. Ceran, R. Pınar, “Teknoloji kabul modeli çerçevesinde çalışanların elektronik belge sistemini kullanmaya yönelik tutumu: kamu sektöründe bir uygulama”, Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 159-168, 2019
  • [24] S. C. Yıldırır, B. Kaplan, “Mobil uygulama kullanımının benimsenmesi: Teknoloji kabul modeli ile bir çalışma”, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 22-51, 2019.
  • [25] S. Kalyoncuoğlu, “Tüketicilerin online alışverişlerindeki sanal kart kullanımlarının teknoloji kabul modeli ile incelenmesi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 193-213, 2018.
  • [26] W. H. De Lone, E. R. Mclean, “Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable”, Information Systems Research, 3(1), 60-95, 1992.
  • [27] S-J Hong, J. Y. L. Thong, K. Y. Tam, “Understanding continued information technology usage behavior: A comparison of three models in the context of mobile internet”, Decision Support Systems, 42, 1819-1834, 2006.
  • [28] M. Kim, Y. Chang, M-C Park, J. Lee, “The effects of service interactivity on the satisfaction and the loyalty of smartphone users”, Telematics and Informatics, 32, 949-960, 2015.
  • [29] Y. K Dwivedi, K. K. Kapoor, M. D. Williams, J. Williams, “RFID systems in libraries: An empirical examination of factors affecting system use and user satisfaction”, International Journal of Information Management, 33, 367-377, 2013.
  • [30] T. Zhou, “An empirical examination of continuance intention of mobile payment services”, Decision Support Systems, 54, 1085- 1091, 2013.
  • [31] M.-H. Hsu, C.-M. Chang, L.-W. Chuang, “Understanding the determinants of online repeat purchase intention and moderating role of habit: The case of online group-buying in Taiwan”, International Journal of Information Management, 35, 45-56, 2015.
  • [32] H.-F. Lin, “Predicting consumer intentions to shop online: An empirical test of competing theories”, Electronic Commerce Research and Applications, 6, 433-442, 2007.
  • [33] C. Yükselen, Pazarlama İlkeler, Yönetim, Örnek Olaylar (10. bs.), Ankara: Detay Yayıncılık, 2013.
  • [34] A. Ghasemi, S. Zahediasl, “Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians”, International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486-489, 2012.
  • [35] E. Demir, Ö. Saatçioğlu, F. İmrol, “Uluslararası dergilerde yayımlanan eğitim araştırmalarının normallik varsayımları açısından incelenmesi”, Curr Res Educ, 2(3), 130-148, 2016.
  • [36] R. M. Baron, D. A. Kenny, “The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations”, Journal of Personality & Social Psychology, 51, 1173-1182, 1986.
  • [37] S. Sharma, R. M. Durand, O. Gurarie, “Identification and Analysis of Moderator Variables”, Journal of Marketing Research, 18(3), 291-300, 1981.