ANATANRIÇA İKONOGRAFİSİ VE ANAERKİLLİK

Eskiçağlarda kadınların üretkenliği sebebiyle bereketi ve tabiatı sembolize ettiği düşünülmektedir. Zira kimi bilim adamlarına göre bazı medeniyetler Anaerkil sistem içerisinde yaşamışlardır. Bu sistemde kadın aktif, erkek pasif bir rol üstlenmektedir. Bu çalışmada ana tanrıça kültürü ve anaerkil yapı incelenmiştir.

THE MOTHER GODESS İCONOGRAPHY AND MATRİARCHY

In old ages, women symbolized fertility and nature due to their productivity. Besides, according to some scientists, some civilizations lived in matriarchal system. In this system, women were active and men were passive. In this study the main goddess cult and matriarchal system were examined.

___

  • ABENDROTH, H. (2006), Gesellschaft in Balance: Gender Gleichheit Konsens Kultur in Matrilinearen, Matrifokalen, Matriarchalen Gesellschaften, Lüksemburg: Kohl hammer Yayınevi. BACHOFEN, J. J. (1997), Söylence Din ve Anaerki (Mutterrecht und Urreligion), Çev. Nilgün Şarman, İstanbul: Payel Yay. BALAMAN, A. R. (2002), Evlilik Akrabalık Türleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay. BATES, G. D. (2009), 21. Yüzyılda Kültürel Antropoloji İnsanın Doğadaki Yeri, Çev. Suavi Aydın, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay. BEBEL, A. (1980), Kadın ve Sosyalizm, Çev. Sabiha Z. Sertel, Ankara: Toplum Yayınevi. BELLİ, O. (2001), Anadolu Tanrıçaları, İstanbul: Promete Yay. ÇAĞIL, N. (2014), Nisa Suresinde Kadının Beşeri, Sosyal ve Hukiki Statüsü, Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), ss. 1-16. ÇETİN, C. (2006), Anadolu’da Bereket Kültü ve Anadolu Türk Köylüsü Seyirlik Oyunlarına Yansımaları, Ankara Üniversitesi, D.T.C.F Dergisi, 46(1), ss. 189-210. DÖNMEZ, Ş. (2001), I. Bin Yılı Orta Anadolu Çanak-Çömleğinde Ana Tanrıça Kültü, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay. ERGENER, R. (1983), Anatolia Land of Mother Goddess, Ankara: Hitit Yay. HALİKARNAS BALIKÇISI, (1995), Anadolu Tanrıları, İstanbul: Bilgi Yay. HAWLAND, W. A. (2002), Kültürel Antropoloji, Çev. Hüsamettin İnaç-Seda Çiftçi, İstanbul: Kaktüs Yayınları. GÜLTEPE, N. (2008), Türk Kadın Tarihine Giriş, İstanbul: Ötüken Neşriyat. MARİAM, I. T. (2001), Das Private ist politisch. Familien beziehungen Unter Patriarchalen und Matriarchalen Bedingungen, Anlässlich des Internationalen Kongresses in St., Schweiz: Gallen/Schweiz Yayınları, ss. 1-14. MARSHALL, G. (2003), Sosyoloji Sözlüğü, Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. ORTNER, B. S. (1996), Making Gender, The Politics and Erotics of Culture, Boston: Beacon Press. PAUKA, K. (1999), Theater&Martial Arts In West Sumatra: Randai&Silek of the Minangkabau, Ohio: Ohio University Press. PEKYÜREK, T. (2011), Amazonlar, İstanbul: Anonim Yayınları. ROLLER, E. L. (2004), Tanrıçanın İzinde, Anadolu Kybele Kültü, Çev. Betül Avuç, İstanbul: Homer Kitabevi. STONE, M. (2000), Tanrılar Kadınken, Çev. Nilgün Şarman, İstanbul: Payel Yay. ŞAHAN, M. (1998), Tarih Öncesinden Friglere kadar Anadolu’da Kadın Konulu Heykeller, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. UÇANKUŞ H. T. (2000), Bir İnsan ve Uygarlık Bilimi Arkeoloji: Tarih Öncesi Çağlardan Perslere Kadar Anadolu, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. ÜLKEN, H. Z. (19569), Sosyoloji Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.