The Metaphysics of Knowledge: A Qur'anic Perspective

Granted that human knowledge is, in fact, possible, I attempt to an-swer the philosophical question i.e., how the metaphysical conditions that make human knowledge possible by reference to the Qur’anic meta-epistemological intuitions. To achieve this, I first examine some philosophical attempts, Kant’s approach, in particular, offering an answer to the question “what makes knowledge possible?” from the transcendental point of view. Then, similarly, I propose that the Qur’anic meta-epistemological intuitions about the relation between human beings and the Divine can shed light on the problem of how human knowledge is, in fact, possible from a Qur'anic perspec-tive.

Bilgi Metafiziği: Kur'ani Bir Perspektif

Çalışmanın ilk kısmında, biyolojik verilerin yorumlanmasına dair üç prob-lem olarak perspektifin öznelliği, jargonun antroposentrizmi ve çalışmaların perspektif-güdümlülüğünü Heiddegerci bir perspektiften tartışmaktayım. Aka-binde, ahlaki işlevselcilik karşısında ahlaki davranışların niyetsellik içerdiğini sa-vunmakta ve hayvan davranışlarına dair gözlemlerin hayvanlarda niyetsel ahlak olduğu şeklinde yorumlanamayacağını vurgulamaktayım. İkinci kısımda kalıtım çalışmalarındaki özelliklerin tanımlarının muğlâklığını ele almaktayım. Geneti-ğin özelliklere olan katkısının abartılması, azımsanması ve gözden kaçırılması şeklinde, kalıtım çalışmalarının üç yöntemsel kusuruna dikkat çekerek bu ça-lışmaların tanımları neredeyse muğlâklık içermeyen özellikler konusunda da ve-rimli olmadığı kanaatini dile getirmekteyim. Felsefeye kıyasla biyolojiye öncelik verilmesi fikrine katılmayarak, çağdaş biyoloji felsefesinde felsefenin, yorumla-ma konusunda yöntemsel olarak öncelikli olduğunu sonucuna varmaktayım.

___

Al-Ghazālī. (1998). The Niche of Lights = Mishkāt al-Anwār. (A paralel English-Arabic text, trans. D. Buchman, Provo) Utah: Brigham Young University Press.

Black, D. L. (2008). Avicenna on Self-Awareness and Knowing that One Knows. The Unity of Science in Arabic Tradition, vol. 11.

Cassam, Q. (2007). The Possibility of Knowledge, Oxford: Clarendon Press.

Gerson, L. P. (1990). God and Greek Philosophy: Studies in the Early History of Natural Theology, London: Routledge.

Goodman, L. E. (1992). Avicenna, London: Routledge.

Kant, I. (1953). Critique of Pure Reason, trans. N. K. Smith, London: Macmillan.

Kant, I. (1992). The Only Possible Argument in Support of the Existence of God. Theoretical Philosophy, 1755-1770 (ed. and trans. David Walford), Cambridge: Cambridge University Press.

Leftow, B. “Is God an Abstact Object?”, Nous 24 (1990).

Leibniz, G. W. (1973). The Monadology. Philosophical Writings, (ed. G. H. R. Parkinson, trans. M. Morris, G. H. R. Parkinson). London: J. M. Dent & Sons, 1973.

Locke, J. (1975). An Essay concerning Human Understanding, (ed. P. H. Nidditch), Oxford: Clarendon Press.

Luper-Foy, S. (1987). The Possibility of Knowledge: Nozick and His Critics, (ed. S. Luper-Foy), New Jersey: Rowman & Littlefield.

Marmura M. E. (1986). Avicenna’s ‘Flying Man’ in Context. Monist 69.

Murray, M. J. (2002). The God’s I Point of View. Realism & Antirealism (ed. W. P. Alston) Ithaca: Cornell University Press.

Plantinga, A. (1980). Does God Have a Nature?, Milwaukee: Marquette University Press.

Plantinga, A. (1982). How to be an Anti-Realist. Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, Vol. 56, No. 1.

Putnam, H. (1981). Reason, Truth and History, New York: Cambridge University Press.

Reçber, M. S. (2004). Al-Ghazālī, Platonism and the Metaphysics of the Self. Annals of Japan Association for Middle East Studies, 19/2.

Stern, R. (1999). “Introduction”, Transcendental Arguments: Problems and Prospects, (ed. R. Stern), Oxford: Clarendon Press.