Hanbelî Geleneği Teşbihden Arındırma Girişimi: Ebü’lFerec İbnü’l-Cevzî’nin İtirazları

Hanbelî gelenek bünyesinde ortaya çıkan akılcı temayüller mezhep içerisinde çeşitli gerilim ve ayrışmaların yaşanmasına neden olmuştur. Bu ayrışmaları en iyi yansıtan hususlardan birisi de haberî sıfatlar konusu etrafındaki tartışmalardır. Gelenek içerisinden bazı alimlerin haberî sıfatlara karşı aşırı isbâtçı tutum sergilemeleri genelde ehl-i hadisin özelde ise Hanbelîlerin teşbihe düşmekle itham edilmesine neden olmuştur. Bu durum mezhep bünyesinde haberî sıfatlarla ilgili geleneksel tavrı koruyarak tefvîzi benimseyen ve akılcı temâyül göstererek te’vili kabul eden her iki kesimin de aşırı isbâtçılara karşı itiraz ve eleştirilerde bulunmalarına neden olmuştur. Ebü’l-Ferec İbnü’l-Cevzî bu tartışmaların en hararetli olduğu dönemde yaşamış ve aşırı isbâtçı kesime karşı bir reddiye kaleme almıştır. Onun itiraz ve eleştirileri mezhep içerisindeki gerginliğin daha çok artmasına sebep olmuştur. Bu çalışmada Hanbelî gelenek içerisinde akılcı temayül gösteren İbnü’l-Cevzî’nin haberî sıfatlar konusundaki itirazları ve eleştirileri ele alınacaktır. Bununla beraber onun haberî sıfatlar hususunda ortaya koyduğu yorum ve tahliller de tespit edilmeye çalışılacaktır

___

  • Beils, Karl Bernhard (1987). Transzendenz und Zeitbewußtsein, Zur Grenzproblematik
  • des transzendental-phänomenologischen Idealismus. Bonn: Bouvier Verlag Herbert Grundmann . Bernet, Rudolf & Kern, Iso & Marbach, Eduard (1989). Edmund Husserl. Darstellung seines Denkens. Hamburg: Felix Meiner Verlag.
  • Brentano, Franz (1982). Deskriptive Psychologie. (Philosophische Bibliothek), Ed. Roderick M. Chisholm & Wilhelm Baumgartner, Hamburg: Felix Meiner Verlag. Brentano, F. (1924). Psychologie vom empirischen Standpunkt. Band I, Leipzig: Felix Meiner Verlag. Brentano, F. (1925). Psychologie vom empirischen Standpunkt. Band II, Leipzig: Felix Meiner Verlag
  • Diemer, Alwin (1965). Edmund Husserl. Versuch einer systematischen Darstellung seinerPhilosophie. II. Baskı, Meisenheim am Glan: Anton Hain.
  • Held, Klaus (1966). Lebendige Gegenwart. Die Frage nach der Seinsweise des transzendentalen Ich bei Edmund Husserl. Den Haag: Martinus Nijhoff Verlag.
  • Husserl, Edmund (1992a). Cartesianische Meditationen. Gesammelte Schriften. Band VIII. Ed.Elisabeth Ströker, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
  • Husserl, Edmund (1992b). Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen
  • Philosophie. Erstes Buch: Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie. Gesammelte Schriften. Band V. Ed.Elisabeth Ströker, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
  • Husserl, Edmund (1992c). Logische Untersuchungen-II. Gesammelte Schriften, Ed. Elisabeth Ströker, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
  • Janssen, Paul (1976). Edmund Husserl. Einführung in seine Phänomenologie. Freiburg /München.
  • Landgrebe, Ludwig (1963). Der Weg der Phänomenologie. Das Problem einer ursprünglichen Erfahrung. Gütersloh: Gütersloher Verlag Haus G. Mohn. Marbach, Eduard (1974). Das Problem des Ich in der Phänomenologie Husserls. Den
  • Haag: Springer Verlag. Pieper, Hans-Joachim (1993). 'Anschauung' als operativer Begriff. Eine Untersuchung zur Grundlegung der transzendentalen Phänomenologie Edmund Husserls. Hamburg: Meiner Felix Verlag.
  • Pothast, Ulrich (1971). Über einige Fragen der Selbstbeziehung, Frankfurt am main: Vittorio Klostermann Verlag.
  • Tarhan, Diler Ezgi (2019). Husserl’in Transzendental Fenomenolojisinde Zaman Bilincinin Kuruluşu ve Bilincin Süreç Kipleri Üzerine. Kaygı. Uludağ Üniversitesi FenEdebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi – Sayı:18, ss.58-74.
  • Wagner, Hans (1980). Philosophie und Reflexion, III.Baskı, Schoeningh Ferdinand GmbH Verlag, München / Basel.