Bir erdem olarak adâlet: Nasîruddin Tûsî, Kınalızâde Ali ve Alasdair Macintyre üzerine karşılaştırmalı bir çalışma

Antik Çağ’ın erdem merkezli ahlâk anlayışının farklı kültür, coğrafya ve tarihlerde uyarlanma çabası ve paradigmanın adâlet kavramı üzerindeki dramatik etkisini incelemek adına kaleme alınmış bu makalede Aristoteles’ten ilham olunan bir erdemin Nasîruddin Tûsî, Kınalızâde Ali ve Alasdair MacIntyre’ın düşünce dünyalarındaki karşılıkları açıklanmaya çalışılmıştır. Tûsî ve Kınalızâde’nin erdemleri İslâm ahlâkına adaptasyon biçimleri ile MacIntyre’ın “erdem ahlâkına dönüş”ünün imkânı ve günümüz değerlerinin, Aristoteles’in erdemleri ile aynı potada eritmenin ne derecede mümkün olduğu sorgulanmıştır.

Justice as a Virtue: A comperative study on Nasir al-Din al-Tusi, Kınalızade Ali and Alasdair MacIntyre

In this article, which is written in order to study the treatments of the virtue-oriented ethics concern of the Ancient Age into various cultures, geographies and eras, and the dramatic impact of the paradigm on the concept of justice, the analogy between the virtue inherited from Aristotle and the way of thinking of Nasir al-Din al-Tusi, Kınalızade Ali and Alasdair MacIntyre. It is questioned that how al-Tusi and Kınalızade adapted the virtues into Islamic ethics and possibilities of “re-adoption of the virtue ethics” of MacIntyre; and what it is possible to melt the con- temporary and Aristotelian virtues into one pot.

___

  • Aquinas, T. (2006). Summa Theologiae. Pamplona: Corpus Thomisticum.
  • Aristoteles (2009). Nikomakhos’a Etik (çev. Saffet Babür). Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Güriz, A. (2001). Adâlet Kavramı. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Hünler, S.Z. (1997). İki Adâlet Arasında. Ankara: Vadi Yayınları.
  • İbn Haldun (1988). Mukaddime (haz. S. Uludağ). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kaptan, F.E. (2008). Erdem Merkezli Bir Adâlet Tasarımı: Alasdair MacIntyre’ın Görüşleri Bağlamında Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kınalızâde Ali (2007). Ahlâk-ı Alâî (haz. M. Koç). İstanbul: Klasik Yayınları.
  • MacIntyre, A. (1959). Hume on ‘Is’ and ‘Ought’. The Philosophical Review, 68 (4).
  • MacIntyre, A. (1988). Whose Justice? Which Rationality? Indiana: University of Notre Dame Press.
  • MacIntyre, A. (2001). Erdem Peşinde (çev. M. Özcan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tûsî, N. (2007). Ahlâk-ı Nâsırî (çev. A. Gafarov & Z. Şükürov). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Oktay, A.S. (2005). Kınalızâde Ali Efendi ve Ahlâk-ı Alâî. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Unan, F. (2004). İdeal Cemiyet, İdeal Devlet, İdeal Hükümdar. Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Yu, J. (2002). MacIntyre and Aristotle’s Ethisc. Shandong: Shandong University Press.