TUTUNDURMA ÇALIŞMALARININ YENİ YÜZÜ: ŞARKILARDA MARKA YERLEŞTİRME UYGULAMALARI

Kişilerin sevinçlerini, acılarını, ideolojilerini, duygu ve düşüncelerini paylaşan bir araç olan müzik, günümüz kapitalist sistemine uyum sağlayarak bir reklam aracı olarak kullanılmaya başlanmıştır. Filmlerde, dizilerde, kitaplarda ve birçok sosyo-kültürel alanda karşımıza sıkça çıkan marka yerleştirmeleri artık kendini şarkılarda da göstermeye başlamıştır. Bu çalışmada markaların şarkılardaki kullanımı incelemeye tabi tutulmuş olup içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu doğrultu da anakütle olarak “2019- 2020 Spotify Top 30 En Çok Dinlenen Yabancı Şarkılar” listesi seçilmiş, birbirinden farklı markaların yerleştirilmesinin yapıldığı yedi şarkı örneklem olarak kabul edilmiştir. Çalışma 10.10.2020- 01.01.2021 tarihleri arası veriler esas alınarak yapılmıştır. Şarkıların asıl dinleyici sayılarını ölçebilmek mümkün olmadığından Youtube aracılığı ile yayınlanmış resmi video görüntüleme rakamları dikkate alınmıştır. Örneklem içerisine dahil edilen şarkılarda taban sınır olarak baz alınan bu dinleyici-izleyici sayılarının resmi görüntüleme sayısından daha fazla bir dinleyiciye ulaşmaları kuvvetle muhtemeldir. Örneklem içerisinde yer alan şarkıların içerik analizi sonucuna göre toplam 17 markanın yerleştirmesi yapılmıştır. Şarkıların genelinde araba markalarının yerleştirildiği görülmüştür. Birçok markanın şarkıların içerisinde bir statü gösterisi olarak yerleştirdiği görülmektedir.

THE NEW FACE OF PROMOTION: BRAND PLACEMENT APPLICATIONS IN SONGS

___

  • Babin, L., Carder, S. T. (1996). Viewers’ Recognition of Brands Placed Within a Film. International Journal of Advertising, 15, 140-151.
  • Balasubramanian, S. (1994). Beyond Advertising and Publicity: Hybrid Messages and Public Policy Issues. Journal Of Advertising, 23 (December), 31.
  • Bozlak, E. (2019). Tüketicinin Türk Dizilerinde Yer Alan Kurgusal Markalara Yönelik Tutumunu Etkileyen Faktörler, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2.
  • Çildir, Ç. (2012). Ürün Yerleştirmenin Marka Hatırlama ve Satın Alma Niyetine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir, 5, 19.
  • Demir, M. (2008). Televizyon ve Sinema Dünyasının Yeni Yıldızları: Ürünler ve Ürün Yerleştirme Tekniğinin İzleyiciler Üzerindeki Etkileri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 50.
  • Gupta, P., Gould, S. (1997). Consumer’s Perceptions Of The Ethics And Acceptability Of Product Placements In Movies: Product Category And İndividual Differences, Journal Of Current Issues And Research İn Advertising, 19(1), 37-50.
  • Güler, G. (2010). Sinemada Ürün Yerleştirme: 1995-2010 Yılları Arasında Çekilmiş Türk Komedi Filmlerinin İncelenmesi, Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 28, 29.
  • 10 Nisan 2020 tarihinde https://open.spotify.com/playlist/2unddrwuwnd8ıhwugxvclt adresinden alındı.
  • 12 Nisan 2021 tarihinde https://tr.wikipedia.org/wiki/Spotify adresinden alındı.
  • 29 Nisan 2020 tarihinde https://webrazzi.com/2020/04/29/spotify-ucretli-kullanici-sayisi-gelirler/ adresinden alındı.
  • Johnstone, E., Dodd, C. (2000). Placements as Mediators of Brand Salience within UK Cinema Audience, Journal of Marketing Communications, 6, (3), 141-158.
  • Karrh, J. (1994). Effects of Brand Placement in Motion Pictures, Proceedings of the 1994 American Academy of Advertising Conference, Karen W. King, ed., Athens, GA: Henry W. Grady College of Journalism and Mass Communication, 90-96.
  • Kaya, G., Koçak Usluel, Y. (2011). Öğrenme- Öğretme Süreçlerinde Bit Entegrasyonunu Etkileyen Faktörlere Yönelik İçerik Analizi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 50.
  • Law, S., Braun, K. (2000). I’ll Have What She’s Having: Gauging the Impact of Product Placements on Viewers.
  • Nelson, M., Devanathan, N. (2006). Brand placements bollywood style Journal of Consumer Behaviour, 5(3), 211-221.
  • Okkay İ. (2014). Pazarlama İletişiminde Ürün Yerleştirme ve Etiksel Bir Yaklaşım, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 26-62.
  • Öztürk, S., Okumuş, A. (2014). Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Ürün Yerleştirme: Kavramsal Bir Çerçeve, İ.Ü İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 25(76), s.12
  • Sarıyer N., Ayar H. (2013). Filmlere Yerleştirilen Markaların Çocuklar Tarafından Hatırlanması: Toy Story 3 Filmi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 15(1), 85.
  • Sürücü, P. (2007). Marka Yerleştirmenin Bir Reklam Olarak Etkileri: Video Oyunlarındaki Marka Yerleştirme Uygulamaları Üzerine Keşifsel Bir Araştırma, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 173.
  • Tanyeri M. E., Ateş, N. B. ve Yıldırım, A. (2017). Televizyon Programlarında Ürün Yerleştirme: Survivor All Star Örneği, Selçuk İletişim 9(4), 241.
  • Tığlı, M. (2004). Bir Aktör Olarak Markalar: Ürün Yerleştirme. İstanbul: Türkmen
  • Williams, K., Petrosky, A., Hernandez, E., JR., R. (2014). Product Placement Effectiveness: Revisited and Renewed, Journal of Management and Marketing Research, 2.
  • Yaman, D. (2019). Marka İletişimi Açısından Ürün Yerleştirme Uygulamaları: Hollywood ve Türk Sinema Filmleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 4.
  • Yolcu, T. (2010). Pazarlama İletişim Aracı Olarak Ürün Yerleştirme: Dizi ve Filmler Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, 51.