Mısır'da Piramitlerden Mezar Evlere

Öz İlk insandan bu yana cesetler, gerek kokuşmasını önlemek, gerekse insana duyulan saygıdan dolayı bazı işlemlerden sonra mezarlara konulmaya başlanmıştır. İnsan cesetlerinin konulduğu mezarlar tarih boyu milletlere ve inançlara göre birbirlerinden farklılık göstermiştir. Bu mezarlar arasında bazıları anıt mezar olarak isimlendirilmiştir. Bunlar arasında çok önemli olan Mısır’ın anıt mezarlarına piramit/haram denilmektedir. Bugün ise Mısır'da mezarlar, ev görünümüne sahip olup Kahire’de Müslümanlara ait mezarların bir kısmında insanlar / aileler yaşamaktadır. İçerisinde Müslümanların yaşadığı bu mezar evlerin bugün İslam'a uygun olup olmadığı tartışılmaktadır.

___

Almasryalyoum. “Kem adedu’l akbat fi Mısır”. El Mısriyyu’l Yevm, (03.10.2017). Erişim: 20.04.2019. https://www.almasryalyoum.com.

Almasryalyoum. “Mudiri am cebbanati’l kahira La bedile litevfiri sukkani liehali’l mekabir ..” El Mısriyyu’l Yevm, ( 04.10.2017). Erişim: 20.08.2019. www.almasryalyoum.com. news.

Amiri, İbrahim– Revbe, Suzan. El Medafin ve’l Tugusi’l Cenaiziyye fi Usuru’l Kilasikiyye fi Dimeşk. (Dimesk / Suriye: Vizaretu’s Sakafe, 2012.

Biyografi. “Cemal Abdulnasır”. Erişim: 20.04.2019. https://biyografi.net.tr.

Bozkurt, Nebi. “ Mezarlık”. İslam Ansiklopedisi. 29:519 - 522 , Ankara TDV, 2004. Buhari. Sahihi Buhari. Kahire: Muessestu Zad, 1433 / 2012. “Kitabu’l Cenaiz” 22/97.

Cad, Mahmud Muhammed. Sekeni’l Mekabir fi Medineti’l Kahira. Kahire: En Naşir: El Muellif, 1992.

Carihi, Mahmud Mursi Muhammed. “Merahilu Tatavvuri Şekli’l Makberati’l Melikiyye fi Mısri’l Kadime”. Mecelleti’l İmarati ve’l Funun, Kulliyyetu’l Fununi’l Cemile 10. Hilvan / Mısır: Camiatu Hilvan, 2018. 532 – 544.

Ceziri, Abdurrahman b. Muhammed Avad. El Fıkh ala’l Mezahibi’l Erbia. Mansura / Mısır: Daru’l Gadi’l Cedid, 1436 / 2015.

Demirci, Kürşat. “Cenaze”. İslam Ansiklopedisi. 7: 353 – 354. İstanbul: TDV, 1993.

Demirci, Kürşat. “Kabir”. İslam Ansiklopedisi. 24: 33-35. İstanbul: TDV, 2001.

Ebu Davud. Süneni Ebi Davud. Kahire: Daru’l Ghadi’l Cedid, 1438 / 2017. Kitabu’l Cenaiz 20/71.

Etimoloji. “Ehram Nedir”. Erişim: 11. 05. 2020. https://etimolojiturkce.com.

Heddar, Halid Muhammed Abdullah. Dirasetu’l Kuburu’l Ferdiyye. 1. Bingazi: Camiatu Karyunis, 2006.

Hasan, Selim. Mevsuatu Mısri’l Kadime. 1, 3. Kahire: Mektebetu’l Usra, 2001.

İbn Mace. Süneni İbn Mace. Riyad: Mektebetu’l Mearif, 1429 / 2008. “Kitabu’l Cenaiz” 6/41.

Karaman, Hayreddin v. dğr. Kur’an Yolu. 3, 5. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2012.

Kurtubi. El Camiu li Ahkami’l Kur’an 6,8 (trc. M. Beşir Eryarsoy), Buruc Yay. İstanbul: 2004.

Kutluoğlu, Muhammed Hanefi. “Kavalalı Muhammed Ali Paşa”. İslam Ansiklopedisi. Ankara: TDV., 2002. 25: 62-65.

Malik b. Enes. Muvatta. Kahire: Daru’l İbni’l Cevzi, 1432 / 2011. Kitabu’l Cenaiz 16/10.

Muslim. Sahihi Müslim. Kahire: Daru’l Ghadi’l Cedid, 1438 / 2017. “Kitabu’l Cenaiz” 11/ 24.

Mutçalı, Serdar,. “Kabr”, “Defn”, “Turb”, Arapça – Türkçe Sözlük. İstanbul: Dağarcık Yay., 1995.

Özterzi, Sevil. Anadolu’da Neolitik ve Kalkolitik Dönemdeki Mezar Tiplerinin ve Ölü Gömme

Geleneklerinin Sosyokültürel Açıdan Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi , Anakara Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.

Şinnavi, Abdulaziz Es Seyyid. El Mabed ve’l Cebanetu fi Mısru’l Kadime. Tanta / Mısır: Matabi Abbaş, 2005.

Şener, Mehmet. “Kabir” İslam Ansiklopedisi. 24: 35-37 İstanbul: TDV, 2001.

Taberi (Ebu Cafer Muhammed b. Cerir et Taberi). Taberi Tefsiri 3, 8 ( trc. Hasan Karakaya- Kerim Aytekin). İstanbul: Hisar Yay. 1996.

Temimi, Salih b. Mukbili’l Useymi. Bedu’l Kubur Envauha Ahkamuha. Riyad: Daru’l Fadıla, 1425 / 2004.

Tirmizi, Süneni Tirmizi, Kahire : Daru’l Mevadde, 1434 / 2013, Cihad Babı 25/33.

Uzunpostalcı, Mustafa. “Defin”. İslam Ansiklopedisi. 9: 86. İstanbul: TDV 1994.

Vetogate. “Defn fi Mısr” Erişim: 17.03.2019, https://www.vetogate.com.

Wikipedia. “Krallar Vadisi“ Erişim: 11. 06. 2020. tr.m.wikipedia.org.

Wikipedia. “ Mastaba”, Erişim: 13. 06. 2020. ar.m.wikipedia.org.

Yılmaz, Derya. “Erken Tunç Çağı’nda Güney Doğu Anadolu’da Oda Mezar Geleneği”. Anadolu 31 / 2006: 57-69.