HALK HEKİMLİĞİNDE KORKU İÇİNDE İYİLEŞMENİN ÖNEMİ

Makalede halk tıbbında rüyanın ortadan kaldırmak yollarından, türkəçarə'lardan, inanışlardan bahsediyor. Korkuyu ortadan kaldırmak için tedavi yöntemlerinden olan "qut dökme" ve Türk halklarının ulusal tıbbında birçok hastalıkların tedavisinde etkili araç olarak "ardıç" bitkisinin kullanımı yaygındır. Aynı zamanda Türk halklarının kutsal kabul ettikleri çeşmelerin suyu korkunun bozukluklarının tedavisinde kullanılmıştır. Rastlantısal değildir ki, eski bayramlarımızdan olan "Nevruz" çarşambalarına da yansımıştır. Halkımızın hafızasında bunların yanında "çildağın", ayrıca büyülerin, pir ve kurumlara güveninde özel bir yeri vardır.

THE IMPORTANCE OF IMPROVEMENT OF FEAR IN FOLK

In the article it is said about the solution ways to eliminate sleep, believes, quackeries in folk medicine. In order to eliminate fears, the treatment method of “gut tokme” and the usage of the plant “juniper” as the effective means of treating many diseases in the national medicine of the Turkic people are wide spread. At the same time, the water of the springs which was considered sacred by the Turkic nations had been used in the treatments of the after-effects of the fear illness. It is no coincidence that this treatment has been reflected in the pre-Tuesdays of Novruz holiday which is one of our ancient holidays. There is a special place of the belief “childag”, as well as the believe of witchcraft, sorcery, exorcism and sacred places in the memory of our people.

___

  • 1. Abdullah B. Azerbaycan tören folkloru. Bakü: Kısmet, 2005, 208 s.
  • 2. Azerbaycan folkloru antolojisi. IX c. Gencebasar folkloru / tertip edenler İsmailov H, Kuliyeva R. Bakü: Seda, 2004, 522 s.
  • 3. Babek A. Azerbaycan folklorunda su stixiyası ilişkin inançlar. Avtoref. Filol. Üzere felsefe d-ru bilimsel derecesi almak için. Bakü: AKADEMİ Folklor Enstitüsü, 2012, 25 s.
  • 4. Türküler, inançlar, alkışlar. Bakü: Yazar, 1986, 216 s.
  • 5. Seyidov M. Azerbaycan efsanevi düşüncesinin kaynakları. Bakü: Yazar, 1983, 326 s.
  • 6. Алексеев Н. А. Ранние формы религии тюркоязычных народов Сибири. Новосибирск: 1980, с. 136–137
  • 7. Георги И. Г. Описание всех обитающих в Российском государстве народов и их житейских обрядов. СПб., 1799
  • 8. Лепехин И. И. Дневные записи путешествия по разным провинциям Российского государства в 1770 г. СПб., 1802. ч. 2.
  • 9. Кустова, Ю.Г. Ребенок и детство в традиционной культуре хакасов. Спб., 2000, 159 с.
  • 10. Потапов Л. П. Алтайский шаманизм. Ленинград: Наука, 1991, 321 с.
  • 11. Tağıyeva R. Azərbaycanın xalq tətbiqi sənətində qoruyucu simvollar.Təsviri və dekorativ - tətbiqi sənət məsələləri // http://www.azcarpetmuseum. az/Az_xalq_tetbiqi_simvollar.pdf
  • 12. Минибаева З. И. Традиционная медицина // Курганские башкиры. Уфа: 2002
  • 13. Валеев Ф.Т. Алтайские этнические элементы у западносибирских татар // Этнография народов Алтая и Зап. Сибири. Новосибирск:Наука, 1978, с.104-123
  • 14. Паллас П.С. Путешествие по разным провинциям Российского государства. СПб., 1809
  • 15. Memmedova H. Guba pirleri: Fonksiyonel sınıflandırma ve inanç sistemi // “Dede Korkut” dergisi. Bakü: № 2, 2010.