Çağdaş Fotoğrafta Zaman Kavramı - Stephen Wilkes İncelemesi

Zaman evrenin tamamında geçerli ve bildiğimiz her şey ile ilişkisi bulunan, durdurulamaz ve geri döndürülemez bir uzay boyutudur. Işık ise bir enerji türüdür. Görme ışık ile mümkündür. Ayrıca ışık, her şey gibi zaman kavramından bağımsız değildir. Zaman yoksa ışıkta yoktur. Zaman doğrudan yakalanamaz ama zamanla ilişkili ışığı yakalamak yani zamanın bir anını yakalamak mümkündür. Fotoğraf zamanın bir anını hapsederek, geçmiştekini geleceğe taşımaktadır. Elbette fotoğraf zamanın içinde ve onun bir anına ilişkin olarak vardır. Çağdaş fotoğraf sanatçısı olan Stephen Wilkes fotoğraf ve zaman kavramı arasındaki ilişkiyi tekrar tanımlamaya çalışmıştır. Sanatçı, bu ilişkiyi tanımlamaya çalışırken, zaman kavramını alışılmışın dışında değerlendirerek fotoğrafa yeni bir bakış açısı ile yaklaşmaktadır. Zamanın belirli bir anını fotoğraflamak yerine, günün farklı anlarını aynı fotoğraf karesine sığdırmaya çalışmıştır. Böylelikle fotoğraf üretiminde; geleneksel olan fotoğraf – zaman denkleminden bağımsız olarak, yeniliği ve değişimi ifade etmeyi amaçlamıştır. Bu çalışmada Stephen Wilkes’in “Günden Geceye” projesi ve projede ifade edilen zaman kavramının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

___

  • Barthes, R. (1992). Camera Lucida - Fotoğraf Üzerine Düşünceler. (R. Akçakaya, Çev.) İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Baudrillard, J. (2005). Sanat Komplosu - Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik. (E. Gen, & I. Ergüden, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çalıkoğlu, L. (2005). Çağdaş Sanat Konuşmaları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Danto, A. C. (2013). Sanat Nedir. (Z. Baransel, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gombrich, E. (2007). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Heidegger, M. (2018). Varlık ve Zaman. (K. Ökten, Çev.) İstanbul: Alfa Kitap.
  • Kracauer, S. (2011). Kitle Süsü. (O. Kılıç, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Sontag, S. (2005). Fotoğraf Üzerine. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.