Duvarların Görsel Arkeolojisinin Bir Tezahürü "Jacques Villeglé”

Kent duvarlarındaki görsel kültür,  topluma ve sanata sunulan önemli bir ayna görevini sürdürmektedir. Sokağın sessiz ve derin çığlığını duvarlara yapıştırılmış film, reklam afişi ve grafiti öğeleriyle anlamak mümkündür. Her ne kadar bu dış mekân yüzeyleri gündelik yaşam pratiğinde sıradan ve anlamsız bir dünya gibi görünse de, aslında bu yüzeyler toplumun sanatının, kültürünün ve biliminin göstergesi, bir anlamda o toplumun arkeolojik kazı alanları gibidir. Bu arkeolojik metaforun paralelinde gelişen önemli bir olgu da sokağın ve duvarların estetik dilinin, sanatçı vasıtasıyla bir sanatsal propaganda aracına dönüşmesi olmuştur. Bu dönüşümü kolaj ve dekolaj estetiği içerisinde sergi mekânına taşıyan öncü sanatçılardan biri, Fransız sanatçı Jacques Villeglé olmuştur. Bu doğrultuda; Bu araştırma, kent duvarlarının yüzeyindeki kültürel göstergeler olan film ve reklam afişlerinin, sanata ve topluma kattığı rolü ve bunun Jacques Villeglé’nin eserlerine nasıl dönüştüğü üzerinde durulmuştur. 
Anahtar Kelimeler:

Duvarlar, afiş, kolaj

___

  • Antmen, A. (2012). Sanatçılardan Yazılarla ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayınları.
  • Barnard, M. (1999). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür. Ankara: Ütopya Sanat Dizisi.
  • Batur, E. (1995). Modernizmin Serüveni. İstanbul: Y.K.Y.
  • Beck, J. (1979). Leonardo’nun Resim Kuralları. New York: Viking Press.
  • Bürger, P. (2004). Avangard Kuramı. (Çeviren: A. Artun). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cabanne, P. (2009). Kolajlar (Çeviren: M. Cansever). Modernizmin Serüveni, İstanbul: YKY.
  • Clark, T. (1997). Sanat ve Propoganda “Kitle Kültürü Çağında Politik İmge. (Çeviren: E. Hoşsucu).İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erkul, D. (1997). Kullanım Eşyasının Sanat Nesnesine Dönüştürülmesi. Marmara Üniversitesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Foucault, M. (2000). Başka Mekânlara Dair, “Özne ve İktidar”. (Çeviren: I. Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Germaner, S. (2003). 1960 Sonrası Sanat Akımları, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Harrison, C. & Wood, P., (2011). Sanat ve Kuram, 1900-2000 Değişken Fikirler Antolojisi. (Çeviren: S. Gürses). İstanbul Küre Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2013). Kentsel Devrim. (Çeviren. S. Sezer). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Loss, A, K. (1982). “Joyces’s Use of Collage in ' Aeolus'”. Journal of Modern Literature, İndiane University Press.
  • Sözen, M., Tanyeli U., (2001). Sanat kavramları ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • https://www.widewalls.ch/artist/jacques-villegle/ Erişim tarihi: 02/05/2018.
  • Görsel-1: https://www.wikiart.org/en/kurt-schwitters/merzbild-rossfett-1919 Erişim tarihi: 06/05/2018.
  • Görsel-2: https://www.centrepompidou.fr/cpv/resource/cj7rEnz/rrbKjRb, Erişim tarihi: 09/05/2018.
  • Görsel-3:http://www.unregardcertain.fr/les-affiches-lacerees-de-jacques-villegle-ou-son-journal-de-la-rue/3539, Erişim tarihi: 10/05/2018.
  • Görsel-4:http://www.artnet.com/artists/jacques-villegl%C3%A9/rue-du-grenier-saint-lazare-16-mars-1967-KJjX7ZavRFI1x6f9DtyGOw2, Erişim tarihi: 11/05/2018.
  • Görsel-5: https://www.wikiart.org/en/jacques-villegl/rue-desprez-et-vercing-torix-la-femme-1966 Erişim tarihi: 13/05/2018.
  • Görsel-6:https://www.mutualart.com/Artwork/26-rue-Delambre/12019B7D12CEE76D, Erişim tarihi: 13/05/2018.