Görsel Kültür Temelli Atölye Uygulaması: Görsel Günlükler
İmgeler reklam, video oyunları, güzel sanatlar, televizyon, dizi, filmler ve diğer görüntü türleri aracılığıyla giderek yaygınlaşmaktadır. Yaşamımız boyunca etrafımızda gördüğümüz bu görüntüler görsel kültürün çoğunu oluşturmaktadır. Görsel kültür temelli bir atölye uygulaması ile öğrenciler atölye çalışmalarında sanat ve estetik kaygısı ile gördüklerini anlamlandırma, yorumlama becerileri de kazanmış olacaklardır. Bu bağlamda araştırmada, öğrenciler günlük hayatlarına ilişkin edindikleri deneyimleri yansıtabilecekleri/sorgulayabilecekleri ve kendilerini ifade edebilecekleri görsel günlükler oluşturmuşlardır. Araştırmada sanat temelli nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma süreci, 2016-2017 güz ve bahar döneminde resim anasanat atölye dersinde uygulanmıştır. Araştırma katılımcılarını 7 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, yarıyapılandırılmış görüşme, doküman inceleme (Görsel Günlükler) ve öğrencilerin sanatsal çalışmaları kullanılmıştır. Araştırmada veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında, öğrencilerin atölye uygulaması dersinde görsel günlük deneyimlerinde günlük hayata dair sorgulamaları, ders notları, görsel ve metinsel yorumlamaları, anlam yaratım süreçleri, sanatsal çalışmaları ile ilgili ifade biçimleri (eskizler, desenler, çizimler vb.) yer almıştır. Öğrenciler, çevrelerinde fark ettikleri birçok şeyi görsel olarak yansıtmışlar ve bunu ise metinlerle desteklemişlerdir.
Visual Culture-Based Workshop: Visual Diaries
Images have become popular via advertisements, video games, fine arts,television, series, movies and other types of images. These images that we seearound us our for whole life comprise a great proportion of visual culture. With avisual culture-based workshop, the students would acquire skills to make sense ofand interpret what they see with artistic and aesthetic concerns in the workshopstudies. In this respect, the students created visual diaries, in which they couldreflect/question the experiences they acquire about their daily lives, and withwhich they could express themselves. The study adopted an art-based qualitativeresearch approach. The study had been conducted in the fall and spring semestersof 2016-2017 academic year in the art drawing workshop course. The participantsof the study were comprised of 7 students. The data of this study were collectedusing semi-structured interviews, document review (on visual diaries) and the artworks of the student1s. The data of the study were analyzed using descriptiveanalysis. When the findings of the study are considered, it is seen that questioningsabout daily life, course notes, visual and textual interpretations, sense-makingprocesses, and expression styles (sketch, drawing etc.) about their artistic workwere included in students’ visual diary experiences in the workshop course. Theyvisually reflected many things they notice around themselves and supported thiswith texts.
___
- Akkoyunlu, B., Telli, E. Menzi Çetin, N., & Dağhan, G. (2016). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı günlüklere ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri [Views of prospective teachers about reflective journals on teacher education]. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(4),312-330.
- Anderson, T. (2003). Roots, reasons, and structure: framing visual culture art education. International Journal of Arts Education, 1, 5-44.
- Arslan, M. M. (2017). Adayların yansıtıcı günlüklerinde öğretmenlik uygulamasına yönelik farkındalıkları [Awareness of candidates on teaching practice in their reflective diaries]. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Bartın University Journal of Faculty of Education], 6(3), 1017-1026.
- Bedir, Erişti, S. D. (2020). Görsel kültür ve sanat eğitimi [Visual culture and art education], Serdar Tuna ve Ali Osman Alakuş (Ed.) Görsel Sanatlar Öğretimi içinde [Visual Arts Education in] (ss. 157-207). Ankara: Nobel Academy Publishing.
- Blighe, M. (2008). Organising and structuring a visual diary using visual interest point detectors. Dublin City University, School of Electronic Engineering, Unpublished doctoral dissertation.
- Blighe, M., & O’Connor, N. E. (2008). Myplaces: detecting ımportant settings in a visual diary. CIVR, 8. Burger, M. B.F.A. (2011). The World in Pictures: Aesthetics And Visual Culture in The Art Classroom Development Visual Literacy in Digital Environment, Degree of Master of Arts, Presented to the Faculty of the Graduate School of The University of Texas at El Paso.
- Cahnmann, Taylor, M., & Siegesmund, R. (2008). Arts-based research in education: Foundations for practice, England: Routledge.
- Can, R., & Altuntaş, B. (2016). Yansıtıcı günlük yazma uygulamasında ilişkin öğrenci görüşleri [Students views regarding of reflective journal writing]. Ana Dil Eğitimi Dergisi [Journal of Mother Tongue Education], 4(1), 53-63.
- Cengiz, C., & Karataş, F. Ö. (2014). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirme: fen bilgisi öğretmen adayları ile gerçekleştirilen yansıtıcı günlük tutma uygulamasının etkileri [Developing reflective thinking: effects of keeping reflective journals with pre-service science teachers]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi [Journal of Research in Education and Teaching], 3(4), 120-129.
- Chaplin, E. (2004). My visual diary in Caroline Knowles and Paul Sweetman (eds) Picturing the Social Landscape: visual methods and the sociological ımagination. London: Routledge, pp.35-48.
- Chaplin, E. (1994). Sociology and visual representation. London: Routledge.
- Çakır, M. (2014). Görsel kültür ve küresel kitle kültürü [Visual culture and global mass culture]. Ankara: Ütopya Publisher.
- Çığır, E. (2016). Görsel sanatlar öğretimine yönelik sosyal ağ odaklı görsel kültür uygulamalarının incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi) [The investigation of visual culture practices focused on social network on visual art teaching (Unpublished Doctoral Thesis)]. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü [Anadolu University, Institute of Educational Sciences], Eskişehir.
- Duncum, P. (1999). What elementary generalist teachers need to know to: Teach art well. Art Education, 52(6), 33-37.
- Duncum, P. (2000). How art education contribute to the globalisation of culture. Journal Art and Design Education, 19(2), 170-180.
- Duncum, P. (2001). Visual culture: development, definitions and directions for art education. Studies in art Education A Journal of Issues and Research Art Education, 42(2), 101-112.
- Duncum, P. (2002). Visual culture art education: why, what and how? Journal Art and Design Education, 21(1), 14-23.
- Duncum, P. (2003). The theories and practices of visual culture in art education. Arts Education Policy Review, 105(2), 19-25.
- Erişti, S. D. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel anlatımlarında geleceğin dünyasına ve teknolojisine ilişkin algıları [Perceptions of talented students in their visual representations about the future world and technology]. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi [Turkish Journal of Giftedness and Education], 2(2), 102-117.
- Freedman, K. (2003). Teaching visual culture: curriculum, aesthetics and the school life of art. New York: National Art Education Association Teachers College Columbia University.
- Genç, S., & Buyurgan, S. (2018). Oyuna dayalı müze etkinliklerinin öğrenci erişi ve görsel sanatlar dersine karşı tutumları üzerine etkisi [The effect of museum activities based on games to the student achievement and their attitude towards art classes]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Inonu University Journal of the Faculty of Education], 19(3), 687-699. DOI: 10.17679/inuefd.440804.
- Gil-Glazer, Y. (2017). Visual culture and critical pedagogy: from theory to practice, Critical Studies in Education, 1(20).
- Güler, E., & Bedir Erişti, S. D. (2019). Görsel sanatlar öğretiminde sosyal ağ odaklı görsel kültür eğitimi etkinliği: hieronymus bosch’un ‘dünyevi zevkler bahçesi’ eserinin incelenmesi [Social network-based visual culture ınstructional activity in visual arts education: examining hieronymus bosch’s ‘the garden of earthly delights’]. Eğitimde nitel araştırmalar Dergisi [Journal Of Qualitative Research in Education], 7(2), 738-767.
- Güneş, N. (2019). Sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem: a/r/tografi [An alternative method in training art educators: a/r/tography in studio art class]. Doktora Tezi [(Unpublished Doctoral Thesis) Gazi University, Graduate School of Educational Sciences]. Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
- Grushka, K. (2010). Conceptualising visual learning as an embodied and performative pedagogy for all classrooms, Encounters on Education,11, 13-23.
- Helser, K. J. B.F.A. (2004). A study of visual culture and ıts ımpact on adolescent ıdentıty, Degree Master of Arts, Graduate School of The Ohio State University.
- Huberman, A. M., & Miles, M. B. (2015). Nitel veri analizi [Qualitative data analysis]. (Çev. S. Akbaba Altun ve Ali Ersoy). Ankara: Pegem Academy.
- Kennedy, M. (2019). Why You Might Want to Consider Keeping a Visual Diary. Retrieved 16 September 2019, from https://digital-photography-school.com/why-keep-visual-diary/.
- Kırışoğlu Tekin, O. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık, görsel sanatlar ve kültür eğitimi öğretimi [Art, culture, creativity, visual arts and cultural education teaching]. Ankara: Pegem Academy.
- Mamur, N. (2012). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının görsel kültür diyaloglarına yönelik algıları [Perceptions concerning visual culture dialogues of visual art pre-service teachers]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri [Educational Sciences: Theory & Practice], 12(3), 2149-2174.
- Mamur, N. (2015). Resim iş öğretmen eğitiminde “müze eğitimi ve uygulamaları” dersinde görsel kültür kuramı [The use of visual culture theory in “museum education and practices” coursein pre-service visual art education]. E-Journal of New World Sciences Academy, 10(1), 29–53.
- Mason, R., & Cruickshank, I. (2017). Araştırma sürecinde fotoğrafı kullanmak [Using photography in the research process]. S. D. Bedir Erişti (Ed.), Görsel Araştırma Yöntemleri Teori, Uygulama ve Örnek [Visual Research Methods Theory, Practice and Example] in (ss.167-190). Ankara: Pegem Academy.
- Mirzoeff, N. (2002). What is the visual culture? in N. Mirzoeff (Ed.), Visaul Culture Reader?, London and New York: Routledge.
- Noor, N. F. M. (2004). A study of the use of the visual diary and its impact on lower secondary art education in Singapore. Academic Exercise (B.A. Hons.) (Art) National Institute of Education, Nanyang Technological University
- Razıf, A. A. B. (2015). The use of visual diary in understanding art history and culture. University Technology Mara. Unpublished master dissertation.
- Rogoff, I. (1998). Studying visual culture. in N. Mizoeff (Ed.), The visual cultur reader (pp. 24-37). New York: Routledge.
- Shin, R. (2016). Gangnam style and global visual culture, Studies in Art Education, 57(3), 252-264.
- Türkcan, B., &Yaşar, Ş. (2011). İlköğretim öğrencilerinin görsel dünyayı anlamlandırmasında görsel kültür çalışmalarının rolü [The role of visual culture studies on primary school students’ interpretation of visual world]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri [Educational Sciences: Theory & Practice], 11(3), 1549-1570.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Social information qualitative research methods]. Ankara: Seçkin Publishing.
- Yılmaz, M., Yılmaz, U. & Demir Yılmaz, E. N. (2019). The relation between social learning and visual culture. IEJEE, 4(11), 421-4247.
- Yükselgün, Ö., & Türkcan, B. (2012). İlköğretim görsel sanatlar dersi öğretim programındaki “görsel sanat kültürü” öğrenme alanının uygulanması [Applicatıon of the “visual art culture” learning field in the primary school visual arts course curriculum], AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [IBU Journal of Social Sciences], 12(20), 337-366.
- Watson, J. (2012). Visual diary as prosthetic practice in Bobby Baker’s “diary drawings”. JSTOR, 35(1), pp. 21- 44.