1938-1950 YILLARI ARASINDA YAYIMLANMIŞ EDEBİYAT DERGİLERİNDE SAİT FAİK ABASIYANIK’LA İLGİLİ DÜŞÜNCELER

Cumhuriyetin yetiştirdiği ilk nesil hikâyecilerden olan Sait Faik Abasıyanık, nesildaşı olan orta ve alt ekonomik sınıf insanları tutkulu bir gözlemle anlattığı hikâyeleriyle bilinir. İçte ve dışta geçmişe nazaran büyük bir sükûnet ve barış iklimi tesis etmiş olan cumhuriyetin yetiştirdiği ilk kuşak kentlileri olağanüstü ve büyük vakalar yaratma ihtiyacı duymadan her günkü hayatın manzarası içinde anlatan bir hikâyecidir o. Sait Faik’in edebiyat âleminde şöhret kazanmasında yaşadığı devrin edebiyat dergilerinin büyük payı vardır. Varlık, Yeni Mecmua, Büyük Doğu, Yücel ve Aile gibi dergilerde Sait Faik, hikâyeleri, röportajları ve hakkında çıkan tenkitlerle geniş yer tutar. Sait Faik’in bir hikâyeci olarak zuhurunda ve şöhretinin yaygınlaşmasında en büyük pay ise Varlık dergisine aittir. Bu makale 1938-1950 yılları arasında yayımlanmış edebiyat dergilerinde Sait Faik hakkında çıkan eleştiri yazılarını incelemekte, bu suretle yaşadığı ve eser ürettiği dönemde yazarın bu dergilerde uyandırdığı yazınsal fikriyatı anlamaya çalışmaktadır. Makalenin sonuç kısmı incelenen tenkit yazıları ışığında yazar hakkında ulaşılan hükümleri içermektedir.

___

  • Abasıyanık, Sait Faik, (2018), Alemdağ’da Var Bir Yılan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Abasıyanık, Sait Faik, (2018), “Lüzumsuz Adam”,Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Abasıyanık, Sait Faik, (2018), Sarnıç, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Abasıyanık, Sait Faik, (2018), Semaver,Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Abasıyanık, Sait Faik, (2019), Az Şekerli, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Abasıyanık, Sait Faik, (2019), Mahalle Kahvesi,Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Abasıyanık, Sait Faik, (2019), Son Kuşlar, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Alangu, Tahir, (1948), Yeni Türk Realizmi ve Sait Faik , Varlık, No: 340, ss. 8-9.
  • Ayda, Adile, Modern Bir Hikâyeci Hakkında, Cumhuriyet Gazetesi, 29 Nisan 1948.
  • Baysal, Jale, (1948), Modern Bir Hikâyeci Hakkında Adile Ayda’ ya Cevap, Hareket, No: 16, ss. 11-14.
  • Burdurlu, İbrahim Zeki, (1948), Tarus’un Hikâyeleri-Lüzumsuz Adam, Çığır, No: 186, ss. 77-79.
  • Günyol, Vedat, (1944), Sait Faik Abasıyanık Hakkında, Yücel, No: 98, ss. 47-52.
  • Kansu, Ceyhun Atuf, (1939), Sait Faik, Yeni Türk Mecmuası, No: 79, ss. 291-293. Nazif, Umran, (1938), Bir Hikâyeci ve Eseri Hakkında, Varlık, No: 114, s. 669.
  • Darago, Reşat Nuri, (1939), Büyük Bir Sanatkâr: Sait Faik, Varlık, No: 139, ss. 230-231.
  • Nayır, Yaşar Nabi, (1939). “Sait Faik’in Yeni Eseri”, Varlık, No: 140, ss. 16-17.
  • Yener, Melih, (2020), 1938-1950 Yılları Arasında Yayımlanmış Edebiyat Dergilerinde Edebiyat Eleştirisi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Eskişehir.