Lozan Anlaşması’ndan Günümüze Batı Trakya Türklerinin Dil, Kültür ve Sanat Alanlarında “Kadın” Olgusu

               1923 Lozan Antlaşması'ndan  sonra Yunanistan'ın hâkimiyetine bırakılan Batı Trakya Türkleri, resmî  bir azınlık statüsünde yaşamaya devam etmektedirler. Bu tarihsel süreç içinde (hangi siyasi görüşte olursa olsun) bütün Yunan yönetimleri Batı Trakya Türkleri'ni  asimile etme politikasını daima sürdürmüşlerdir. Siyasi, dini, hukuki, iktisadi, kültürel, sosyal  ve eğitim  alanlarında yoğunlaşan bu baskılara karşı Batı Trakya Türkleri de doğal olarak  bir mücadele içinde olagelmişlerdir.                 Bu çalışmada 1923 yılından bu güne Batı Trakya Türkleri'nin Yunanistan'da ve diasporada verdikleri toplumsal mücadelede öne çıkan kadınların konumları ve başarıları ele alınmıştır. Araştırma konusu ile ilgili olarak literatür taraması yapılmış;  mücadeleleri anlatılan kadınların bir bölümü ile de iletişime geçilmiş, konu ile ilgili görüşleri dikkate alınmıştır.

___

  • Aktaş, Hüseyin Gönül. Gümülcine Türk Ağzındaki Batı Kaynaklı Kelimeler-Sözlük. Gümülcine: BAKEŞ, 2012. Üçok, Bahriye. İslâm Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1993. Hayrullah, Pervin. Balkan Kadınlarının Batı Trakya Buluşması. Gümülcine: BAKEŞ, 2012. ………………..Azınlık Eğitimindeki İki Dillilik ve Dilsel Yeterliliğin Gelişimi. Gümülcine: BAKEŞ, 2014. Hablemitoğlu, Şengül; NesipHablemitoğlu. Şefika Gaspıralı ve Rusya’da Türk Kadın Hareketi( 1883-1920). Ankara, 1998. Kuzeci, Dr. Şemsettin. Nevruz Çiçekleri(Türk Dünyası Kadın Şairleri). Ankara: Kerkük Kültür Derneği Yayınları, 2015. Sağlam, Feyyaz. “Çağdaş Batı Trakya Kadın Şairlerinden Seçmeler”. Toplumun Sesi Dergisi, 175-176(1993), Londra.