HAYATIN DÖNÜM NOKTALARINDA DİN GÖREVLİLERİNİN ROLÜ (KOSOVA’NIN JUPA BÖLGESİ ÖRNEĞİ)

Toplumsal bir varlık olan insan başka bireylerle beraber yaşamak mecburiyetindedir. Bu birliktelikte bireyin üstlendiği çeşitli roller ortaya çıkmaktadır. Buradan hareketle rol, toplumun kişiye biçtiği bir kalıp olarak tanımlamak mümkündür. Birey ayrıca, toplumun kendine öngördüğü rollerin dışında daha birçok role de sahiptir. Bazı roller doğuştan gelir, bazı roller ise sonradan kazanılır. Sonradan kazanılanlar arasında meslek rolü yer almaktadır. Bazı meslek rollerinin diğer bireyler üzerinde büyük etkileri vardır. Örneğin din adamlarının rolü.Doğumundan ölümüne dek insanlar, birçok evreden geçmektedirler. İnsan hayatında bu evrelerden bazıları kişinin yaşamını tamamen değiştirmektedir. Daha doğrusu insan sürekli bir değişim içindedir. Bu değişimlere sebep olan etkenlere dönüm noktası denir. Bu dönüm noktalarında insana yol gösteren en önemli rehberlerden biri dindir. Böylece dini, topluma anlatmakla görevlilerin insan ve toplum açısından ne kadar önemli olduğu yadsınamaz bir gerçektir.Bu araştırmanın amacı, Kosova’nın Jupa bölgesinde din görevlilerinin cami dışında üstlendiği rolü ortaya koymak ve dikkatleri bu yöne çekmektir.

The Role of Chaplains in Critical Moments of Life (The Example Jupa Region, Kosovo)

Man, as a social being, has to live with other individuals. Various roles of individuals are formed as a result of this togetherness. Therefore, it is possible to define a role as a model which society determines for a person. Then, a social person also may have a lot of roles apart from the ones that the society determines for them. Some roles come by birth, whereas some are acquired afterwards. One of the roles that are acquired later in life is the professional role. However, some of these Professional roles have a great impact on the lives of other individuals. For example, the role of religious officials.From their birth to death, people go through a lot of phases.   Some of these phases completely change the life of an individual.  More precisely, a man is in a continual change. The factors that cause these changes are called milestones. One of the most important guides ahich show the way to a person at these milestones İs religion. Hence, it is an undeniable fact that the religious officials, who are responsible for telling religion to society, have a vital role for an individual and a society.The objective of our research is to determine the  crucial function of religious officials outside mosque in Kosovo’s Jupa area.

___

  • Kaynakça
  • BAJRAMİ, Ćerim, O Bošnjacima Torbeškog Porijekla Na Kosovu, http://www.bosnjaci.net/prilog.php?pid=48594, (erişim: 05. 07. 201).
  • BAYYİĞİT, Mehmet, Sosyo-Kültürel Yönleriyle Türkiye’de Hac Olayı, 1. b., TDV, Yay., Ankara, 1998.
  • BEHŞETİ, Muhammed Hüseyin, Kur’an’da Hac, çev. İbrahim Keskin, Bir Yay., İstanbul, 1987.
  • ÇAKAN, İsmail Lütfi, “Bir Medeniyet Projesi ve Dünya Görüşü Ola-rak İslam’ın Çocuğa Bakışı”, Çocuk Sorunları ve İslam Sempozyu-mu, 1. b., Ensar Neş., İstanbul, 2010.
  • ÇETİN, Abdurrahman, Hitabet ve İrşad Din Hizmetlerinde İletişim ve Güzel Konuşma, 2.b., Emin Yayınları, Bursa, 2008. ČUKALOVİĆ,Todor S., Sredska i Srečani: U Reči i Slici, Studentsko İnformativno İzdavački Centar,1. b, Niš, 2003, s. 20.
  • DALGIN, Nihat, “Aile Kurumun Nikâh Aşamasıyla İlgili Sorunları ve Kaynakları” Aileye İlişkili Sorunlar İstişare toplantısı, der. İlker Çalışkan-Hasan Mollaoğlu- Muhammed Acar, DİB Yay., Ankara, 2009.
  • ERDİL, Kemalettin, Aile Okulu, 4. b., TDV. Yay., Ankara, 2009.
  • GASHİ, Muhadin, “Kosova’da Resmi Din Eğitimi Veren Kurumlar”, Balkan Araştırmaları Dergisi, Bursa, 2013, C. 4, S. 1.
  • GÜRKAN, Kemal, Müslümanın El Kitabı, TDV. Yay., Ankara, 2000.
  • HÖKELEKLİ, Hayati, Çocuk, Genç, Aile Psikolojisi ve Din, 1. b., Dem Yay., İstanbul, 2009.
  • HUVAJ, Fahrİ, Cenaze Hizmetleri, Adige Yay., Ankara, 2003.
  • İBRAHİMİ, Davud, Evlilik Kurumu ve Aileye Yönelik Psiko-Sosyal Hizmetler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sos-yal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 1998.
  • İDRİZ, Enes, “Üsküpte Müslümanlar Dini ve Etnik Kimlik Bağlamın-da Sosyolojik Bir İnceleme”, Balkan Araştırmaları Dergisi, Bursa, 2010, C. 1, S. 1.
  • İMAMOVİĆ, Mustafa, Historija Bošnaka, Centar Za Bošnjačke Studije, Novi Pazar, 2007, s. 10.
  • KULAKSIZOĞLU, Adnan, Ergenlik Dönemi, T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Yay., Ankara,1992.
  • ÖZBAYDAR, Belma, Din ve Tanrı İnancının Gelişmesi, Baha Mat., İs-tanbul, 1970.
  • SABIK, Seyyid, İslam İlmihali, çev. Ahmet Sarıoğlu-Tayyar Tekin, Pınar Yay., İstanbul, 2003.
  • SOFUĞLU, Ebubekir, Şar Dağların Tepesindeki Kaya Gora Abidesi, Ulus-lararası Kalkınma ve İşbirliği Derneği Kültür Yay., İstanbul, 2010.
  • SREDAČKA Župa, http://bs.wikipedia.org/wiki/Sreda%C4%8Dka_%C5%BDupa, (erişim: 03.05. 2014)
  • SREDSKA, http://sh.wikipedia.org/wiki/Sredska, (erişim: 05. 05. 2014)
  • ULUDAĞ, Süleyman,İslam’da İrşad, 8. b., Marifet Yayınları, İstanbul, 2001.