Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının, Sosyal Uyum ve Okula Bağlılık Üzerindeki Yordayıcı Etkisinin İncelenmesi

Amaç: Bu çalışma ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığının, sosyal uyum ve okula bağlılık üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu Ankara ili Yenimahalle ilçesinde yer alan ve rastgele seçilen 340 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada Sosyodemografik Bilgi Formu, Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Sosyal Uyum Ölçeği ve Okul Bağlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Belirlenen veri toplama araçları Web tabanlı uygulama programı aracılığıyla oluşturularak, online biçimde katılımcılara sunulmuştur. Bulgular: Bu araştırmada monotetik formata (sadece oyun bağımlısı olanlar) göre örneklemin %1,5’i (5 kişi) oyun bağımlısı iken politetik formata (oyun bağımlılarının yanı sıra bağımlılık riski olanlar) göre oyun bağımlısı olan ve oyun bağımlısı riski olan kişiler ise örneklemin %27,4’ünü (93 kişi) oluşturmaktadır. Dijital oyun bağımlılığı, sosyal uyum ve okula bağlılığı negatif yönde anlamlı derecede yordarken, devamsızlık süresi ile dijital oyun bağımlılığı arasında pozitif yönde ilişki bulunmaktadır. Sonuç: Dijital oyun bağımlılığı ile sosyal uyum ve okula bağlılık arasında anlamlı ilişki vardır. Öğrencilerin kontrollü dijital oyun oynaması sağlanarak, öğrencilerin sosyal uyum ve okula bağlılık düzeyleri artırılabilir.

The Predictive Effects of Digital Game Addiction on Social Adjustment and School Engagement in Secondary School Students

Objective: This study was carried out to examine the predictive effect of digital game addiction on social adaptation and school adherence in secondary school students. Method: The research was carried out with the relational survey model, one of the quantitative research methods. The sample group of the research consists of 340 randomly selected secondary school students located in Yenimahalle district of Ankara province. Sociodemographic Information Form, Digital Game Addiction Scale, Social Adjustment Scale and School Adherence Scale were used in this study. The determined data collection tools were created through the Web-based application program and presented to the participants online. Results: In this study, 1.5% (5 people) of the sample were game addicts according to the monothetic form (only game addicts), while those who were game addicts and at risk of game addiction according to the polythetic form (game addicts as well as those at risk for game addiction) constitute 27.4% (93 people) of the sample. While digital game addiction significantly predicted social adaptation and school adherence, there was a positive correlation between absenteeism and digital game addiction. Conclusion: There is a significant relationship between digital game addiction and social adaptation and school adherence. By providing controlled digital game play, social adaptation and school adherence levels can be increased. By enabling students to play digital games in a controlled manner, students' social adaptation and school engagement levels can be increased.

___

  • 1. İnan M, Dervent F. Making a digital game active: examining the responses of students to the adapted active version. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2016; 6(1): 113-132.
  • 1. İnan M, Dervent F. Making a digital game active: examining the responses of students to the adapted active version. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 2016; 6(1): 113-132.
  • 2. Ülker Ü, Acar S, Bülbül Hİ. Lisansüstü Öğrencilerin Eğitsel Dijital Oyunların Eğitim Amaçlı Kullanılmasına Yönelik Görüşleri. 11. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Kitabı, 2017:111-118.
  • 2. Ülker Ü, Acar S, Bülbül Hİ. Lisansüstü Öğrencilerin Eğitsel Dijital Oyunların Eğitim Amaçlı Kullanılmasına Yönelik Görüşleri. 11. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Kitabı, 2017:111-118.
  • 3. Martinez-Garza MM, Clark DB, Killingsworth SS, et al. Beyond Fun: Pintrich, Motivation to Learn, and Games for Learning Handbook of Research on Gaming Trends in P-12 Education: IGI Global, 2016.
  • 3. Martinez-Garza MM, Clark DB, Killingsworth SS, et al. Beyond Fun: Pintrich, Motivation to Learn, and Games for Learning Handbook of Research on Gaming Trends in P-12 Education: IGI Global, 2016.
  • 4. Hazar Z, Demir G, Namlı S, Türkeli A. Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2017; 11(3): 320- 332.
  • 4. Hazar Z, Demir G, Namlı S, Türkeli A. Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2017; 11(3): 320- 332.
  • 5. Güvenli İnternet Merkezi. Dijital oyun raporu (2020), https://www.guvenlioyna.org.tr/dosya/jVFeB.pdf (20 Nisan 2022’de ulaşıldı).
  • 5. Güvenli İnternet Merkezi. Dijital oyun raporu (2020), https://www.guvenlioyna.org.tr/dosya/jVFeB.pdf (20 Nisan 2022’de ulaşıldı).
  • 6. Türkiye İstatistik Kurumu. Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2018 http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819 (20 Nisan 2022’de ulaşıldı).
  • 6. Türkiye İstatistik Kurumu. Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2018 http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819 (20 Nisan 2022’de ulaşıldı).
  • 7. Demir GT, Hazar Z. Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (DOOMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik çalışması. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2018; 12(2).
  • 7. Demir GT, Hazar Z. Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (DOOMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik çalışması. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2018; 12(2).
  • 8. Prot S, Anderson CA, Gentile DA et al. (2014) The positive and negative effects of video game play. Jordan A, Romer D. (editors). Children and media. New York. Oxford University Pres, 2014: 109-128.
  • 8. Prot S, Anderson CA, Gentile DA et al. (2014) The positive and negative effects of video game play. Jordan A, Romer D. (editors). Children and media. New York. Oxford University Pres, 2014: 109-128.
  • 9. Ögel K. İnternet Bağımlılığı, İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2012: 47-60.
  • 9. Ögel K. İnternet Bağımlılığı, İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2012: 47-60.
  • 10. Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media 2009; 12(1): 77-95.
  • 10. Lemmens JS, Valkenburg PM, Peter J. Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media 2009; 12(1): 77-95.
  • 11. Şengül C, Büber A. (2016). Dijital oyun bağımlılığında tanı ve tedavi. Türk Psikiyatri Derneği Sürekli Eğitim/Sürekli Mesleki Gelişim Dergisi 2016; 6(3): 175-182.
  • 11. Şengül C, Büber A. (2016). Dijital oyun bağımlılığında tanı ve tedavi. Türk Psikiyatri Derneği Sürekli Eğitim/Sürekli Mesleki Gelişim Dergisi 2016; 6(3): 175-182.
  • 12. Yalçın Irmak A, Erdoğan S. Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği Türkçe formunun geçerliliği ve güvenilirliği. Anatolian Journal of Psychiatry 2015; 16(1): 10-18.
  • 12. Yalçın Irmak A, Erdoğan S. Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği Türkçe formunun geçerliliği ve güvenilirliği. Anatolian Journal of Psychiatry 2015; 16(1): 10-18.
  • 13. Griffiths MD, Davies, MNO. Videogame addiction: Does it exist? handbook of computer game studies. Goldstein J, Raessens J. (editors), Boston: MIT Pres, 2005: 359–368.
  • 13. Griffiths MD, Davies, MNO. Videogame addiction: Does it exist? handbook of computer game studies. Goldstein J, Raessens J. (editors), Boston: MIT Pres, 2005: 359–368.
  • 14. Gentile DA (2009) Pathological video game use among youth 8 to 18: A national study. Psychol Sci 20:594-602.
  • 14. Gentile DA (2009) Pathological video game use among youth 8 to 18: A national study. Psychol Sci 20:594-602.
  • 15. Rideout VJ, Foehr UG, Roberts DF (2010) Generation M2: Media in the lives of 8- to 18- year olds. California: Kaiser Family Foundation. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED527859.pdf (5 Nisan 2022’de ulaşıldı).
  • 15. Rideout VJ, Foehr UG, Roberts DF (2010) Generation M2: Media in the lives of 8- to 18- year olds. California: Kaiser Family Foundation. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED527859.pdf (5 Nisan 2022’de ulaşıldı).
  • 16. Young K. Understanding online gaming addiction and treatment ıssues for adolescents. Am J Fam Ther 2009; 37: 355–372.
  • 16. Young K. Understanding online gaming addiction and treatment ıssues for adolescents. Am J Fam Ther 2009; 37: 355–372.
  • 17. Desai RA, Krishnan-Sarin S, Cavallo D, et al. Video-gaming among high school students: health correlates, gender differences, and problematic gaming. Pediatrics 2010; 43(3): 173-183.
  • 17. Desai RA, Krishnan-Sarin S, Cavallo D, et al. Video-gaming among high school students: health correlates, gender differences, and problematic gaming. Pediatrics 2010; 43(3): 173-183.
  • 18. Lemmens J, Valkenburg P, Peter J. Psychosocial causes and consequences of pathological gaming. Computers in Human Behavior 2011; 27(1): 144–152.
  • 18. Lemmens J, Valkenburg P, Peter J. Psychosocial causes and consequences of pathological gaming. Computers in Human Behavior 2011; 27(1): 144–152.
  • 19. Bhagat S, Jeong EJ, Kim DJ. The role of ındividuals’ need for online social ınteractions and ınterpersonal ıncompetence in digital game addiction. Int J Hum Comput Interact 2020; 36(5): 449-463.
  • 19. Bhagat S, Jeong EJ, Kim DJ. The role of ındividuals’ need for online social ınteractions and ınterpersonal ıncompetence in digital game addiction. Int J Hum Comput Interact 2020; 36(5): 449-463.
  • 20. Horzum MB. İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim 2011; 36(159): 56-68.
  • 20. Horzum MB. İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim 2011; 36(159): 56-68.
  • 21. Anderson CA, Bushman BJ. Comfortably numb: Desensitizing effects of violent media on helping others. Psychological Science 2009; 20(3): 273-277.
  • 21. Anderson CA, Bushman BJ. Comfortably numb: Desensitizing effects of violent media on helping others. Psychological Science 2009; 20(3): 273-277.
  • 22. Hasan Y, Bègue L, Scharkow M, Bushman BJ. The more you play, the more aggressive you become: A long-term experimental study of cumulative violent video game effects on hostile expectations and aggressive behavior. Journal of Experimental Social Psychology 2013; 49(2): 224-227.
  • 22. Hasan Y, Bègue L, Scharkow M, Bushman BJ. The more you play, the more aggressive you become: A long-term experimental study of cumulative violent video game effects on hostile expectations and aggressive behavior. Journal of Experimental Social Psychology 2013; 49(2): 224-227.
  • 23. Fischer P, Kastenmüller A, Greitemeyer T. Media violence and the self: The impact of personalized gaming characters in aggressive video games on aggressive behavior. Journal of Experimental Social Psychology 2010; 46(1): 192-195.
  • 23. Fischer P, Kastenmüller A, Greitemeyer T. Media violence and the self: The impact of personalized gaming characters in aggressive video games on aggressive behavior. Journal of Experimental Social Psychology 2010; 46(1): 192-195.
  • 24. Greitemeyer T, Mügge DO. Video games do affect social outcomes: A meta-analytic review of the effects of violent and prosocial video game play. Personality and Social Psychology Bulletin 2014; 40(5): 578-589.
  • 24. Greitemeyer T, Mügge DO. Video games do affect social outcomes: A meta-analytic review of the effects of violent and prosocial video game play. Personality and Social Psychology Bulletin 2014; 40(5): 578-589.
  • 25. Koçak H, Köse Z. Ergenlerin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve sosyalleşme süreçleri üzerine bir araştırma: Kütahya ili örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2014; 21-32.
  • 25. Koçak H, Köse Z. Ergenlerin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve sosyalleşme süreçleri üzerine bir araştırma: Kütahya ili örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2014; 21-32.
  • 26. Torun F, Akçay A, Çoklar AN. Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi, Karaelmas Journal of Educational Sciences 2015; 3: 25-35.
  • 26. Torun F, Akçay A, Çoklar AN. Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi, Karaelmas Journal of Educational Sciences 2015; 3: 25-35.
  • 27. Mousa R, El-Desoki M. Problems and mental health. Egypt: Al- Farouk Modern Publishing, Cairo, 2000.
  • 27. Mousa R, El-Desoki M. Problems and mental health. Egypt: Al- Farouk Modern Publishing, Cairo, 2000.
  • 28. Bozyiğit S. Çocukların Çevre Bilinçli Tüketici Olarak Sosyalleşmesinde Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Rolü. Doktora Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • 28. Bozyiğit S. Çocukların Çevre Bilinçli Tüketici Olarak Sosyalleşmesinde Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Rolü. Doktora Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013.
  • 29. Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2003.
  • 29. Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2003.
  • 30. Cialdini RB, Goldstein NJ. Social influence: Compliance and conformity. Annal Review Psychology 2004; 55: 591-621.
  • 30. Cialdini RB, Goldstein NJ. Social influence: Compliance and conformity. Annal Review Psychology 2004; 55: 591-621.
  • 31. Gill S. Emotional, social and educational adjustment of visually handicapped students of special schools students. International Journal of Scientific and Research Publications 2014; 4(3): 14- 42.
  • 31. Gill S. Emotional, social and educational adjustment of visually handicapped students of special schools students. International Journal of Scientific and Research Publications 2014; 4(3): 14- 42.
  • 32. Wilburn VR, Smith DE. Stress, self-esteem, and suicidal ideation in late adolescents. Adolescence 2005; 40(157): 33-46.
  • 32. Wilburn VR, Smith DE. Stress, self-esteem, and suicidal ideation in late adolescents. Adolescence 2005; 40(157): 33-46.
  • 33. Yengimolki S, Kalantarkousheh SM, Malekitabar A. Self-concept, social adjustment and academic achievement of Persian students. International Review of Social Sciences and Humanities 2015; 8(2): 50-60.
  • 33. Yengimolki S, Kalantarkousheh SM, Malekitabar A. Self-concept, social adjustment and academic achievement of Persian students. International Review of Social Sciences and Humanities 2015; 8(2): 50-60.
  • 34. Nansel TR, Overpeck M, Pilla RS, et al. Bullying behaviors among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. Journal of the American Medical Association 2001; 285(16): 2094-2100.
  • 34. Nansel TR, Overpeck M, Pilla RS, et al. Bullying behaviors among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. Journal of the American Medical Association 2001; 285(16): 2094-2100.
  • 35. Calado F, Alexandre J, Griffiths MD. Mom, dad it’s only a game! Perceived gambling and gaming behaviors among adolescents and young adults: An exploratory study. International Journal of Mental Health and Addiction 2014; 12(6): 772–794.
  • 35. Calado F, Alexandre J, Griffiths MD. Mom, dad it’s only a game! Perceived gambling and gaming behaviors among adolescents and young adults: An exploratory study. International Journal of Mental Health and Addiction 2014; 12(6): 772–794.
  • 36. Lee SY, Lee HK, Choo H. (2016). Typology of internet gaming disorder and its clinical implications. Psychiatry and Clinical Neurosciences 2016; 71(7): 479–491.
  • 36. Lee SY, Lee HK, Choo H. (2016). Typology of internet gaming disorder and its clinical implications. Psychiatry and Clinical Neurosciences 2016; 71(7): 479–491.
  • 37. Şakiroğlu M, Akyol Poyraz C. Çocukları Sanal Dünyadan Koruma Kılavuzu. İstanbul: Hayygrup Yayıncılık, 2018.
  • 37. Şakiroğlu M, Akyol Poyraz C. Çocukları Sanal Dünyadan Koruma Kılavuzu. İstanbul: Hayygrup Yayıncılık, 2018.
  • 38. Bargeron AH, Hormes JM. Psychosocial correlates of internet gaming disorder: Psychopathology, life satisfaction, and impulsivity. Computers in Human Behavior 2017; 68: 388–394.
  • 38. Bargeron AH, Hormes JM. Psychosocial correlates of internet gaming disorder: Psychopathology, life satisfaction, and impulsivity. Computers in Human Behavior 2017; 68: 388–394.
  • 39. Sussman CJ, Harper JM, Stahl JL, Weigle P. Internet and video game addictions. Diagnosis, epidemiology, and neurobiology. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America 2018; 27(2): 307–326.
  • 39. Sussman CJ, Harper JM, Stahl JL, Weigle P. Internet and video game addictions. Diagnosis, epidemiology, and neurobiology. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America 2018; 27(2): 307–326.
  • 40. Hazar E, Hazar Z. Üniversite öğrencileri için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (uyarlama çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2019; 4(2): 308-322.
  • 40. Hazar E, Hazar Z. Üniversite öğrencileri için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (uyarlama çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2019; 4(2): 308-322.
  • 41. Silins H, Mulford B. Schools as learning organisations: Effects on Teacher Leadership and Student Outcomes. Schooll Effectiveness and School Improvement 2002; 15(3-4): 443-466.
  • 41. Silins H, Mulford B. Schools as learning organisations: Effects on Teacher Leadership and Student Outcomes. Schooll Effectiveness and School Improvement 2002; 15(3-4): 443-466.
  • 42. Libbey HP. measuring student relationships to school: attachment, bonding, connectedness, and engagement. Journal of School Health 2004; 74(7): 274-247.
  • 42. Libbey HP. measuring student relationships to school: attachment, bonding, connectedness, and engagement. Journal of School Health 2004; 74(7): 274-247.
  • 43. Bilde J de, Damme JV, Lamote C, et al. Can alternative education increase children’s early school engagement? A longitudinal study from kindergarten to third grade. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice 2012; 24(2): 212–233.
  • 43. Bilde J de, Damme JV, Lamote C, et al. Can alternative education increase children’s early school engagement? A longitudinal study from kindergarten to third grade. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice 2012; 24(2): 212–233.
  • 44. Fredricks JA, Blumenfeld P, Paris A. (2004). School engagement: Potential of concept, state of the evidence. Review of Educational Research 2004; 74(1): 59-109.
  • 44. Fredricks JA, Blumenfeld P, Paris A. (2004). School engagement: Potential of concept, state of the evidence. Review of Educational Research 2004; 74(1): 59-109.
  • 45. Newmann FM, Wehlage GG, Lamborn SD. Thesignificanc and sources of student engagement. Newmann FM (editor). Student Engagement and Achievement in American Schools. New York: Teachers College Press, 1992: 11-39.
  • 45. Newmann FM, Wehlage GG, Lamborn SD. Thesignificanc and sources of student engagement. Newmann FM (editor). Student Engagement and Achievement in American Schools. New York: Teachers College Press, 1992: 11-39.
  • 46. McDermott, P. A., Mordell, M., & Stoltfus, J. C. (2001). The organization of student performance in American schools: discipline, motivation, verbal learning, nonverbal learning. Journal of Educational Psychology, 93(1), 65-75.
  • 46. McDermott, P. A., Mordell, M., & Stoltfus, J. C. (2001). The organization of student performance in American schools: discipline, motivation, verbal learning, nonverbal learning. Journal of Educational Psychology, 93(1), 65-75.
  • 47. Fredricks JA, Blumenfeld P, Friedel J, et al. School engagement. Moore KA, Lippman LH (editors). What Do Children Need To Flourish: Conceptualizing and Measuring Indicators of Positive Development. New York: Springer Science + Business Media. 2005: 305-321.
  • 47. Fredricks JA, Blumenfeld P, Friedel J, et al. School engagement. Moore KA, Lippman LH (editors). What Do Children Need To Flourish: Conceptualizing and Measuring Indicators of Positive Development. New York: Springer Science + Business Media. 2005: 305-321.
  • 48. Connell JP, Wellborn JG. Competence, Autonomy and Relatedness: A Motivational Anlysis of Self-System Processes. New Jersey: Lavrence Erlbaum Assoc, 1991.
  • 48. Connell JP, Wellborn JG. Competence, Autonomy and Relatedness: A Motivational Anlysis of Self-System Processes. New Jersey: Lavrence Erlbaum Assoc, 1991.
  • 49. Klem AM, Connell JP. Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of School Health 2004; 74(7): 262– 273.
  • 49. Klem AM, Connell JP. Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of School Health 2004; 74(7): 262– 273.
  • 50. Furlong MJ, Christenson SL. Engaging students at school and with learning: A Relevant Construct for All Students. Psychology in the Schools 2008; 45(5): 365–368.
  • 50. Furlong MJ, Christenson SL. Engaging students at school and with learning: A Relevant Construct for All Students. Psychology in the Schools 2008; 45(5): 365–368.
  • 51. Osterman FK. Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research 2000; 17(3): 323-367.
  • 51. Osterman FK. Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research 2000; 17(3): 323-367.
  • 52. Gürbüz S, Şahin F. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2014.
  • 52. Gürbüz S, Şahin F. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2014.
  • 53. Aydoğdu F. Göçmen Aile Çocuklarının Uyum Düzeylerine Sosyal Uyum Eğitim Programının Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019.
  • 53. Aydoğdu F. Göçmen Aile Çocuklarının Uyum Düzeylerine Sosyal Uyum Eğitim Programının Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019.
  • 54. Aydoğdu F, Gürsoy F. Sosyal Uyum Ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 2020; 14(31): 1-20.
  • 54. Aydoğdu F, Gürsoy F. Sosyal Uyum Ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 2020; 14(31): 1-20.
  • 55. Akın A, Demirci İ, Sarıçam H, et al. Okul Bağlılığı Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özellikleri. 12. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi 2013 (8-11 Eylül).
  • 55. Akın A, Demirci İ, Sarıçam H, et al. Okul Bağlılığı Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özellikleri. 12. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi 2013 (8-11 Eylül).
  • 56. Onaral G. Lise Öğrencilerinde Problemli İnternet-Oyun Kullanımı ve Neiy/Sosyal İçe Çekilme (Hikikomori) Riskinin Yaygınlığı ve İlişkili Değişkenlerin İncelenmesi. Doktora Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2020.
  • 56. Onaral G. Lise Öğrencilerinde Problemli İnternet-Oyun Kullanımı ve Neiy/Sosyal İçe Çekilme (Hikikomori) Riskinin Yaygınlığı ve İlişkili Değişkenlerin İncelenmesi. Doktora Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2020.
  • 57. Yalçın Irmak A. Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Davranışlarının Sağlık Davranışı Etkileşim Modeline Göre İncelenmesi. Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014.
  • 57. Yalçın Irmak A. Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Davranışlarının Sağlık Davranışı Etkileşim Modeline Göre İncelenmesi. Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014.
  • 58. Darvesh N, Radhakrishnan A, Lachance CC, et al. Exploring the prevalence of gaming disorder and Internet gaming disorder: A rapid scoping review. Systematic Reviews 2020; 9(68).
  • 58. Darvesh N, Radhakrishnan A, Lachance CC, et al. Exploring the prevalence of gaming disorder and Internet gaming disorder: A rapid scoping review. Systematic Reviews 2020; 9(68).
  • 59. Arthanari S, Khalique N, Ansari MA, et al. Prevalence & determinants of internet addiction among Indian adolescents. Indian Journal of Community Health 2017; 29(1): 89-95.
  • 59. Arthanari S, Khalique N, Ansari MA, et al. Prevalence & determinants of internet addiction among Indian adolescents. Indian Journal of Community Health 2017; 29(1): 89-95.
  • 60. Lee C, Kim O. (2016). Predictors of online game addiction among Korean adolescents. Addiction Research and Theory 2016; 25(1): 1-9.
  • 60. Lee C, Kim O. (2016). Predictors of online game addiction among Korean adolescents. Addiction Research and Theory 2016; 25(1): 1-9.
  • 61. Anderson CA, Bushman BJ. Human aggression. Annual Review of Psychology 2002; 53: 27-51.
  • 61. Anderson CA, Bushman BJ. Human aggression. Annual Review of Psychology 2002; 53: 27-51.
  • 62. Vessey AJ, Yim-Chiplis PK, Mackenzie NR. Effectes of television viewing on children’s development. Pediatric Nursing Jurnal 1998; 23(5): 483–486.
  • 62. Vessey AJ, Yim-Chiplis PK, Mackenzie NR. Effectes of television viewing on children’s development. Pediatric Nursing Jurnal 1998; 23(5): 483–486.
  • 63. Walther B, Morgenstern M, Hanewinkel R. Co-occurrence of addictive behaviours: Personality factors related to substance use, gambling and computer gaming. European Addiction Research 2012; 18(4): 167– 174.
  • 63. Walther B, Morgenstern M, Hanewinkel R. Co-occurrence of addictive behaviours: Personality factors related to substance use, gambling and computer gaming. European Addiction Research 2012; 18(4): 167– 174.
  • 64. Sanders CE, Field TM, Diego M, et al. The relationship of Internet use to depression and social isolation among adolescents. Adolescence 2000; 35: 237-242.
  • 64. Sanders CE, Field TM, Diego M, et al. The relationship of Internet use to depression and social isolation among adolescents. Adolescence 2000; 35: 237-242.
  • 65. Jackson CA, Henderson M, Frank JW, et al. An overview of prevention of multiple risk behaviour in adolescence and young adulthood. Journal of Public Health 2012; 34(s1): i31–i40.
  • 65. Jackson CA, Henderson M, Frank JW, et al. An overview of prevention of multiple risk behaviour in adolescence and young adulthood. Journal of Public Health 2012; 34(s1): i31–i40.
  • 66. Gentile DA, Choo H, Liau A, et al. Pathological video game use among youths: A two-year longitudinal study. Pediatrics 2011; 127(2): 319–329.
  • 66. Gentile DA, Choo H, Liau A, et al. Pathological video game use among youths: A two-year longitudinal study. Pediatrics 2011; 127(2): 319–329.
  • 67. van Rooij AJ, Kuss DJ, Griffiths MD, et al. The (co-)occurrence of problematic video gaming, substance use, and psychosocial problems in adolescents. Journal of Behavioral Addictions 2014; 3(3): 157–165.
  • 67. van Rooij AJ, Kuss DJ, Griffiths MD, et al. The (co-)occurrence of problematic video gaming, substance use, and psychosocial problems in adolescents. Journal of Behavioral Addictions 2014; 3(3): 157–165.
  • 68. Salmela-Aro K, Upadyaya K, Hakkarainen K, et al. The dark side of internet use: Two longitudinal studies of excessive internet use, depressive symptoms, school burnout and engagement among Finnish early and late adolescents. Journal of Youth and Adolescence 2017; 46(2): 343–357.
  • 68. Salmela-Aro K, Upadyaya K, Hakkarainen K, et al. The dark side of internet use: Two longitudinal studies of excessive internet use, depressive symptoms, school burnout and engagement among Finnish early and late adolescents. Journal of Youth and Adolescence 2017; 46(2): 343–357.
  • 69. Throuvala MA, Griffiths MD, Rennoldson M, et al. School-based prevention for adolescent internet addiction: Prevention is the key. A systematic literature review. Current Neuropharmacology 2019; 17; 507-252.
  • 69. Throuvala MA, Griffiths MD, Rennoldson M, et al. School-based prevention for adolescent internet addiction: Prevention is the key. A systematic literature review. Current Neuropharmacology 2019; 17; 507-252.
Bağımlılık Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-5570
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Galenos Yayınevi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Hemşirelik Öğrencilerinde Sosyotropi Kişilik Özelliği ile Yalnızlık Arasındaki İlişkide Akıllı Telefon Bağımlılığı Aracı Etkisi

Nurcan UZDİL, Nuray ŞİMŞEK

Bir Kadın Olguda Metamfetamin Kullanımına Bağlı Gelişen Psikotik Bozukluk

Begüm AYDIN TASLI, Sefanur KÖSE, Meltem PUŞUROĞLU, Cicek HOCAOGLU

Çocuk ve Ergen Madde Bağımlılığı Tedavi Merkezine Başvuran Olguların Sosyodemografik ve Madde Kullanım Özelliklerinin İncelenmesi

Ömer KARDAŞ, Burcu KARDAŞ

Dış Mekan Oyunları İle Dijital Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişki

Ebru BOĞA BARAN, Mehmet SAĞLAM

Lise Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığının Dikkat Düzeyi Üzerine Etkisi

Hasan ŞİMŞEK

Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığının, Sosyal Uyum ve Okula Bağlılık Üzerindeki Yordayıcı Etkisinin İncelenmesi

Safiye YILMAZ DİNÇ

Madde Bağımlılarının ve Ailelerinin Bağımlılıkla Mücadele Deneyimlerinin İncelenmesi

İsmail NALBANTOĞLU, Tarık TUNCAY

Genç Yetişkinlerde Algılanan Sosyal Destek ve Kendini Açmanın Dijital Oyun Bağımlılığı Üzerindeki Yordayıcı Etkisi

Ezgi SAYLAN, Recep ÇOLAK

Türkiye’de 2011-2021 Yılları Arasında Uçucu Nitelikli Maddelerin Kullanımına Yönelik İstatistiki Verilerin Değerlendirilmesi

Nurhalime AKKAYA, İlker AKTÜRK, Ömer Miraç YAMAN

Yetişkinlerde Yatakta Uyumadan Önce Elektronik Cihaz Kullanımının Kronotip, Gündüz Uykululuk ve Yaşam Kalitesi ile İlişkisi

Fatma KARASU, Filiz POLAT, Duygu AYAR