Türk Kültüründe Kurban Kültü ve ‘Misafir Kurbanı’

Öz Kurban kültü, çok eski zamanlardan beri Türk kavimleri arasında önemli bir kültür unsuru olarak yaşayagelmiş, Medeniyet Dairesi değiştirdiklerinde de yeni kültür çevresine taşınmıştır. Toplum hayatında işlevi devam ettiği sürece yeni içeriklere sahip olup farklı isimlerle anıldığı görülmektedir. Temelde kutsama ve kutlama eksenli olan kurban kültü, zaman içerisinde dünyevi ve bireysel uygulamalarda saygı, kutlama, ve ikram ile yüceltme esaslı başka bir tür olarak karşımıza çıkmakta, tarihi ve yakın döneme ait bazı kaynaklarda  izleri sürülebilmektedir. Türkiye’de Güney Anadolu Türkmenleri arasında “misafir kurbanı” olarak isimlendirildiği tespit edilmektedir.

___

  • 1. BACON, Elizabeth E. [t.y], Esir Ortaasya, (Çeviren: Tansu Say), Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul.2. BEKKI,1996 Selahaddin, ‘Türk Mitolojisindeki Kurban’, Akademik Araştırmalar, Yıl 1, Sayı 3, Kış, Erzurum. ss.16-28. 3. De CLAVIJO, (2016), Ruy Gonzales, Timur Devrinde Kadis’ten Semerkand’a Seyahat (Terc: Ömer Riza Doğrul) Köprü Kitapları, İstanbul.4. .ERGIN, (2011), Muharrem, Dede Korkut Kitabi I, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.5. İNAN, (1976), Abdulkadir, Eski Türk Dini Tarihi, Kültür Bakanlığı, Kültür Eserleri:9. 1. Bs. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.6. İNAN, (1986), Abdulkadir, Tarihte ve Bugün Şamanizm -Materyaller ve Araştırmalar, 3.bs. Türk Ta rîh Kurumu Basımevi, Ankara.7. KAFESOGLU,(1986), Ibrahim, Turk Milli Kulturu,4.Baskı, Ötüken Neşriyat, İstanbul.8. TANYU, (1978),Hıkmet, Türklerin Dini Tarihçesi, 1. Baskı, Türk Kültür Yayın, İstanbul.9. YALMAN [YALKIN], 1977, Ali Riza, Cenupta Turkmen Oymaklari I, (Haz: Sabahat Emir), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.10. YAVUZER, (1998) Hayati, ‘Orta Asya Türk Kültüründe Kurban Kültü’, Sazıyla Sözüyle BOLU (Bilim, Sanat ve Kültür Araştırmaları Dergisi),Yaz, S: 2, ss.11-15.