Pierre Bourdieu Kavramları Ekseninde “Pleasantville” Filmi Analizi

Bu makalede 1999 yılı ABD yapımı Pleasantville adlı film özetlenmiş ve analiz edilmiştir. Filmdeki sahneler Pierre Bourdieu sosyolojisindeki “sermaye”, “habitus”, “strateji” kavramları aracılığıyla açıklanmıştır. Amaç, Bourdieu kavramlarıyla ilişkisi içerisinde Pleasantville filminin sosyolojik analizini yapmaktır. Filmdeki siyah beyaz dünya, Bourdieu'nün "habitus" kavramını açıklarken renklenen dünya ise "habitus" kavramını Pleasantville halkı için geçersiz kılmaktadır. Filmde Pleasantville kasabasında yaşayanların davranış biçimlerinin asli sosyalizasyonları ile sınırlı olduğu, yeni kişilerin gelmesiyle tali sosyalizasyon yaşadıkları, bunun sonucunda da değiştikleri görülmüştür. Toplumun değişimi yeniden sosyalizasyonla gerçekleşirken bir “habitus”un dışı başka bir habitusun başlangıcıdır. Bu sebeple toplumlarda köklü değişimler gözlenmezken, değişimler ancak birer uyarlanma olabilmektedir.

Analysis of the Movie Pleasantville with Pierre Bourdieu Concepts

In this article, the 1999 the US movie Pleasantville is summarized and analysed. The scenes in the movie are explained through the concepts of "capital", "habitus", and “strategy" in Pierre Bourdieu's sociology. The aim is to make a sociological analysis of the movie Pleasantville in relation to Bourdieu’s concepts. While the black and white world in the film explains Bourdieu's "habitus" concept, the coloured world invalidates the concept of "habitus" invalid for the people of Pleasantville. In the movie, it is seen that the behaviour of people living in the town of Pleasantville is limited to their primary socialization, they experience secondary socialization upon the arrival of new people, and as a result they change. While the change in the society takes place with re-socialization, the outside of a habitus becomes the beginning of another habitus. For this reason, while radical changes in societies are not observed, the changes can only be adaptations.

___

  • Bourdieu, P. (2014). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, İletişim Yayınları.
  • Coştu, Y. (2009). Toplumsallaşma kavramı üzerine sosyolojik bir değerlendirme.
  • Swartz, D. (2018). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nün Sosyolojisi, İletişim Yayınları.
  • Palabıyık, A. (2011). Pierre Bourdieu Sosyolojisinde “Habitus”,“Sermaye” ve “Alan” Üzerine, 1. Liberal Düşünce Dergisi, (62), 1-21.
  • Hamilton, P. (1998). Bilgi Sosyolojisine Fenomenolojik Sosyolojik Yaklasimlar . Sosyoloji Dergisi , (6) , 0-0 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sosder/issue/40977/495012
  • McCharty, E. D. (2002) Bilgi Kültürü, Chiviyazilari Yayınevi.
  • YÜCEDAĞ, İ. “HABITUS” TAN “MUTATLAŞTIRMA” YA TOPLUMSALIN İNŞÂSI. Habitus Toplumbilim Dergisi, (1), 137-160.
  • Durkheim, E., Fauconnet, F. (1950). Terbiye ve Sosyoloji, Çev: İ. Memduh Seydol, Sinan Matbaası ve Neşriyat Evi.
  • Suğur, S. (2013). Modern Sosyoloji Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2304.
  • Baran, A. G. (2013). Pratik, kültür, sermaye, habitus ve alan teorileriyle Pierre Bourdieu sosyolojisi.
  • S. Suğur & A. Görgün-Baran. Sosyolojide Yakın Dönem Gelişmeler, 1-21. Nietzsche, F. (1991). Gelecekteki Felsefe, İmge Yayınları.
  • Web Kaynakları Bourdieu, P. (2021) SEL Yayıncılık, https://www.selyayincilik.com/yazar/pierre-bourdieu-448 Erişim Tarihi: 14.10.2021.