ŞİDDETİN GÖRÜNÜR HALİ; “BEYAZ BANT” FİLMİ ÜZERİNDEN BİR İZLEYİCİ ÇALIŞMASI

Sinema, kendine has dili ile, anlatılarında, sinematografik ve felsefi kodlar barındırır. Bu kodlar, izleyicinin filmi anlamlandırma aşamasında değişimlere uğrayarak, herkeste sonucun tek tipleşmesinin önüne geçer. Böylece sinema metinlerinin, izleyiciler tarafından farklı okumalarına ulaşılır. Bu durum bir film yönetmeni için eşsiz bir zenginlik olduğu kadar, sinema alanına da büyük katkı sağlar.  Sinemanın büyülü dünyasında, izleyicinin bu kodları nasıl algıladığı  çoğu zaman farklılıklar göstermektedir. Bu çalışmanın araştırma kısmına kadar olan bölümünde alımlama kavramına değinilmiş, film üzerinden alımlamanın önemi vurgulanmıştır. İzleyicinin  kodları nasıl okuduğu, araştırma kısmında incelenmiştir. “Beyaz Bant” sinemanın usta yönetmenlerinden Michael Haneke’nin gözüyle perdede anlam bulmuştur. Yönetmenin bakış açısına izleyicilerin nasıl ve ne kadar yaklaşabildikleri, aynı pencereden bakıp bakmadıkları çalışmanın odak noktasıdır. Bu araştırmada, 5 kadın, 5 erkek olmak üzere, yaş aralıkları 30 – 40 arası değişen bir grup ile, derinlemesine mülakat yöntemi kullanılarak çalışılmıştır. Grup üyeleri, bir yılı aşkın bir süredir kısa film ve sinema üzerine çalışmalar yapmaktadır. 10 birey ile yürütülen araştırmada, herkesin okuma şeklinin kodlama/kodaçımlama modeline uyarlandığında farklı olabilmesi tartışılmaktadır. Bu araştırma iki ana başlık üzerinden yürütülmüştür. Fiziksel şiddet ve psikolojik şiddet.

___

  • Aydın, Şakı, O.,(2007), Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmaları Geleneğinin Katkısı, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:6 Sayı:11 Bahar, s 119-131
  • Büyüköztürk,Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş., Demirel, F.2008. Bilimsel Araştırma Yöntemleri (1.Baskı), Türkiye, Pegem Çevresel Etki Değerlendirmesi (Çed),
  • Http://Cevreonline.Com/Ced/Ced_Nedir.Htm, (Erişim: 03.09.2014), Gelişme Yaklaşımı, Nobel, Ankara
  • Çetinkaya, S. (2008). Bilinçli medya kullanıcıları yaratma sürecinde medya okuryazarlığının önemi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dağtaş, B. (1999). İngiliz Kültürel Çalışmaları’nda İdeoloji.
  • Demirtaş, M., (2010). Örgütsel iletişimin Verimliliği ve Etki kinliğinde Yararlanılan İletişim Araçları ve Halkla İlişkiler Filmleri Örneği, Marmara Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt XXVIII, Sayı I, S.411-444,
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist Metodoloji, Erk Yayınlar, Ankara
  • Hall, S., (1999), Encoding /Decoding Media Studies, Paul Morris & Sue Thorntom, Edinburg University Press, 51-61
  • Hall, S. (Ed.). (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices (Vol. 2). Sage.
  • Hall, S. (1996). Cultural studies and its theoretical legacies. Stuart Hall: Critical dialogues in cultural studies, 262-275.
  • Ögel, K., Tarı, I., & Eke, C. Y. (2006). Okullarda suç ve şiddeti önleme. İstanbul: Yeniden Yayınları, 17, 9-23.
  • Özerkmen, N. (2012). Toplumsal bir olgu olarak şiddet. Akademik Bakış Dergisi, 28, 1-19.
  • Procter, J. (2004). Stuart hall. Routledge.
  • Şakı Aydın, O. (2007). Alımlama araştırmaları ve kültürel çalışmalar geleneğinin katkısı.
  • Şeker, T., Tiryaki, S., (2009), Savaş Fotoğrafçısı Filminin Alımlama Analizi, Selçuk Üniversitesi, İletişim Fakültesi, sf 196-212
  • Şeker, T., & Balcı, E. V. (2013). Yeni Türk Çocuk Dizi Fenomeni" Pepee" Çizgi Dizisinin Alımlama Analizi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(33), 243-263.
  • Serttaş, A. (2014). V For Vendetta Filminin Alımlama Analizi ile Sinemada Televizyon. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(9).
  • TDK, (2018), http://www.tdk.sozluk.com
  • Yaylagül, L.,(2016), Kitle İletişim Kuramları, Dipnot, Ankara
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, A. (2014). muhteşem yüzyıl” dizisinin alımlama analizi: kadın ve erkek imajı üzerine farklı okumalar.”. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar, 80-82.
  • Internet kaynakları
  • http://gazetekarinca.com/2018/04/yonetmen-michael-haneke-ile-beyaz-bant-uzerine/erişim: 10.09.2018
  • https://independentliterature.wordpress.com/2013/11/26/michael-haneke-das-weise-band-film-analizi/erişim: 20.11.2018