POP ART’IN ANTİ-ROMATİZM SÖYLEMİ VE AMERİKAN SANATINA ETKİLERİ

Amerika 20. yüzyılın ikinci yarısından başlayarak, günümüze kadar sanat alanında dünya çapında merkezi etki sahibi olmuştur. Dünya sanat ortamını bu denli etkileyen güçlü yapının, nedensel olarak kendi içerisinde de çok güçlü örnekler çıkarmış olması şaşırtıcı değildir. Özellikle “Pop Art” bakımından, akımın temelleri İngiltere’ye dayanmasına rağmen, Amerika’nın en çok söz sahibi olduğu hareket haline geldiği görülmüştür. Bu hareket içerisinde yer alan sanatçıların aynı zamanda Amerikan sanatını ve kültürel yaşamını da etkilemiş oldukları bir gerçektir. Romantizm akımı sanatçılarının, öznel ifade tutkularının etkili olduğu Soyut Dışavurumculuğun aksine, Pop Art sanatçıları gerçek bir Anti-Romantizm atmosferi yaratmışlardır. Pop Art hareketi günümüzde benzer örnekler ile devam etmektedir. Ayrıca kendisinden sonra gelişen pek çok harekete öncü olarak katkı sağlamıştır. Bu çalışma; temelde Pop Art hareketinin başlangıç ve gelişim süreçlerini ilgili sanatçı ve yapıt örnekleri ışığında analiz etmektedir. Elde edilen veriler ve yapılan analizler ışığında, Anti-Romantizm söyleminin nasıl konumlandırılması gerektiğinin de açıklığa kavuşması beklenmektedir. Yapılan literatür araştırması doğrultusunda, konuyla bağlantılı farklı alanlardan görüşler objektif olarak yansıtılmıştır. Çalışma içerisinde doğrudan adı geçen ve çalışmanın amacını pekiştirecek görseller de eklenmiştir.

___

  • Barrett, T. (2012). Sanatı Eleştirmek Günceli Anlamak, çev: Gökçe Metin, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2003). Simülakrlar ve Simülasyon, çev: Oğuz Adanır, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2010). Sanatın Komplosu, çev: Elçin Gen, Işık Ergüden, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu Söylenceleri Yapıları, çev: Nilgün Tutal, Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çakır, M. (2013). Medya ve Sanat, İstanbul: Parşömen Yayınları.
  • Danto, A.C. (2010). Sanatın Sonundan Sonra Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi, çev: Zeynep Demirsü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Danto, A.C. (2012). Sıradan Olanın Başkalaşımı, çev: Esin Bektaş, Özge Ejder, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Debord, G. (2010). Gösteri Toplumu, çev: Ayşen Emekçi, Okşan Taşkent, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eco, U. (1993). Günlük Yaşamdan Sanata, çev: Kemal Atakay, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Harrison, C., Wood, P. (2011). Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi, çev: Sabri Gürses, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Hauser, A. (1995). Sanatın Toplumsal Tarihi, çev: Yıldız Gölönü, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Rigel, N., Batuş, G., Yücedoğan G., Çoban B. (2005). Kadife Karanlık 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar, İstanbul: Su Yayınları.
  • Rose, B. (1987). The Drawings of Roy Lichtenstein, New York: The Museum of Modern Art, Abrams.
  • Silver, K.E. (2017) Roy Lichtenstein Re-Figure, New York: Castelli Gallery.
  • Türk Dil Kurumu anonim. (1998). Büyük Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Warhol, A. (1975). The Philosophy of Andy Warhol (From A to B & Back Again), New York: Harcourt Brace Jovanovich.
  • (https://www.moma.org/collection/works/78805 erişim tarihi: 05.03.2019)