KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR ÇERÇEVESİNDE KODLAMA-KODAÇIMI (ENCONDİNG-DECONDİNG) MODELİ ÜZERİNDEN “7. KOĞUŞTAKİ MUCİZE” SİNEMA FİLMİNİN ALIMLAMA ANALİZİ

Alımlama araştırmaları, mesaj iletilerinin yalnızca iletimiyle değil, hedefe ulaştıktan sonraki izler kitlenin nasıl kodlama-kodaçımlama yaptığı, başka bir ifadeyle gerçekleştirilen anlam üretimi üzerinde durur. Bu bağlamda Türk sinemasında yayınlandığı dönem içerisinde en çok izlenen film olma özelliğine sahip “7.koğuştaki mucize” filminin çalışmada, izler kitle tarafından belirlenen temalar altında nasıl alımlandığı, kültürel çalışmalar içerisinde yer alan Stuart Hall’in kodlama-kodaçımı (enconding-deconding) modeli üzerinden tespit etmeyi amaçlamaktadır. Aktif sinema izleyicisinin okumaları, iletilen kodlardaki metinler araştırmada üç farklı şekilde ele alınarak; hâkim okuma, müzakereci okuma ve muhalif okuma eğilimleri analiz edilmiştir. Çeşitli demografik özelliklere sahip sinema izleyicileri, amaçlı örneklemle seçilerek, derinlemesine yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi uygulanarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın, medya izleyicilerinin sinema yapıtlarını nasıl yorumladığına dair katkı sağlayacağı, alımlamalarının film tercihlerinin belirlenmesinde veya yeni yapıtların oluşturulmasında rol alacağı düşünülmektedir.

___

  • Ang, I. (2006). On the Politics of Empirical Audience Research. In: Durham M. G. and Kellner D. M. (eds) Media and Cultural Studies. Blackwell Publishing, 174-195.
  • Akbulut, H. (2014). Televizyon ve Sinemada İzleyici Çalışmak: Alımlama Çalışmaları, Kocaeli Üniversitesi 2237 İletişim Bilimlerinde Araştırma Projesi Yazma Eğitimi.
  • Becerikli, S. Y. (2012). Sağlık iletişimi çalışmalarında alımlama analizinin kullanımı: odak grup çalışması yoluyla kamu kampanyaları ve reklam metinlerine ilişkin çapraz bir okuma pratiği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (43), 163-177
  • Barker, C. (2004) The Sage Dictionary of Cultural Studies. London: Sage Publications.
  • Corbin, J. ve Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research techniques and procedures for developing grounded theory (third edition). Los Angeles, USA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. Los Angeles, USA: Sage.
  • Ergin, A. (2014). Eğitimde Etkili İletişim (7. Baskı). Ankara: Anı.
  • Eunson, B. (2012). Communication to Day. Communicating in The 21st Century (3rd Edition), 2-37, Australia: John Wiley and Sons Ltd.
  • Flick, U. (1998). An Introduction to qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Foulger, D. (2004). Models of the communication process. Evolutionary media, 25, 1-13.
  • Gündel, N. (2021). “Zamanın ve Mekânın Dönüşümüyle Güney Kore Sinemasından Türk Sinemasına Yeniden Çevrim: Miracle in Cell No.7 (2013) ve 7. Koğuştaki Mucize (2019) Filmleri”. Selçuk İletişim 14(4):1696-1726. doi: 10.18094/josc.942945.
  • Guba, E. G. and Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(105), 163-194.
  • Hall, S. (1999). Encoding / decoding, Media Studies, Paul Morris & Sue Thornhom (ed), Edinburgh University Press, 51-61.
  • Hall, S. (2003). Kodlama ve Kod Açım, Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji (Haz. Zeynep Özarslan, Barış Çoban), İstanbul, Su Yayınları
  • Hall, S. (2005). Encoding/ Decoding (Ed.Stuart Hall ve diğerleri ). İçinde Culture, Media, Language. Taylor & Francis e-Library. (Eserin Orjinali 1980 yılında yayımlandı), 117-127. (file:///C:/Users/user1/Downloads/Stuart_Hall_-Culture_Media_Language.pdf)
  • Hall, S, Hobson, D, Lowe, A, ve Willis, P. (2005). Culture, Media, Language. Taylor & Francis e-Library, First published 1980 by the Academic Division of Unwin Hyman (Publishers). (117-127).
  • Hall, S. (2006). Encoding/ Decoding. In: Durham M. G. and Kellner D. M. (eds) Media and Cultural Studies. Blackwell Publishing, 163-174.
  • Hall, S. (2017). Temsil Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları. İ. Dündar (Çev.), Pinhan Yayıncılık: İstanbul
  • Hoijer, B. (1990). Studying wievers' reception of television programmes: Theorotical and methodological considerations. European Journal of Communication, Vol. 5, 29-56. Sage: London
  • Hermans H. J. M. (2001). The diological self: toward a theory of personal and cultural positioning. Culture & Psychology, Vol. 7(3), 243-281. Sage: London
  • Iser, W. (2000). Do I write for an Audience?. Pmla, 115(3), 310-314.
  • İrvan S (1994-1995). Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi, İLEF Yıllık 94, Ankara, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Jauss, H. R. (1982) "Literary History as a Challenge to Literary Theory," Ed. Towards an Aesthetics of Reception, çev. Timothy Bahti. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Jensen, K. B. and Rosengren, K. E. (1990) Five Traditions in search of the audience. European Journal of Communication, Vol. 5, 207-238. Sage: London.
  • Klenke, K. (2016). Qualitative research in the study of leadership. Emerald Group Publishing Limited.
  • Kılıç, I. Ö. (2018). Seyirci deneyiminde film tercihini etkileyen motivasyonlar ve filmlerin alımlanması: recep ivedik örneği. TRT Akademi, 3(5), 322-321
  • Kırel, S. (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Levent, S. (2016). Zorunlu göçe ilişkin belleğin oluşmasında filmlerin katkısı: dedemin insanları ve bir tutam baharat filmlerinin alımlanması. Moment Dergi, 3(2), 436-466
  • Lehman, P. Luhr, W. (2008). Thinking About Movies: Watching, Questioning, Enjoying. Wiley-Blackwell.
  • McQuail, D. ve Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri. K. Yumlu (Çev.). Ankara: İmge.
  • McQuail, D. & Windahl, S. (2013). Communication Models for the Study of Mass Communications. London & New York: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Mutlu, E. (2004). İletişim Sözlüğü (4. Basım). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2016). Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi (S. Akbaba-Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey-Bass.
  • McQuail, D., Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri. K. Yumlu (Çev.). Ankara: İmge
  • Mutlu, E. (1991). Televizyonu Anlamak. Ankara: Gündoğan Yayınları (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos.
  • Öztürk, B. (2022). “Güney Kore’den Türk Sinemasına: 7. Koğuştaki Mucize Filminde Yerlileşme Motifleri”, Asya Studies-Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar 6(19):165-78. doi: 10.31455/asya.1058815.
  • Patton, M. Q. Ve Cochran, M. (2012). A guide to using qualitative research methodology. MedecinsSansFrontiers.
  • Serttaş, A. (2014). V for vendetta filminin alımlama analizi ile sinemada televizyon. Global Media Journal: Tr Edition 5 (9): 303-322.
  • Sluková, P.Z. (2007). Studies of Information and Knowledge Management in the European Context. Prague: Charles University in Prague Institute of Information Studies and Librarianship. Modul No. 5
  • Smith P. (2007). Kültürel Kuram (S. Güzelsarı ve İ. Gündoğdu, Çev.), Babil Yayınevi, İstanbul.
  • Storey, J. (2000). Popüler Kültür Çalışmaları, Babil Yayınları: İstanbul.
  • Stevenson, N. (2008). Medya kültürleri: sosyal teori ve kitle iletişimi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Schroder, K. C. (2016). Reception Analysis. The International Encyclopedia of Political Communication, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781118541555.wbiepc162. Erişim tarihi: 15.02.2022.
  • Seale, C. (1999). Quality in qualitative research. Qualitative Inquiry, 5(4), 465-478.
  • Staiger, J. (2000). Perverse Spectators: The Practices of Film Reception. New York: New York University Pres.
  • Suri H. Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal. 2011;11(2):63-75.
  • Şeker, T. (2009). 5 N 1 K Haber Programının Alımlama Analizi. Selçuk İletişim Dergisi, 5 (4): 105-117.
  • Tekinalp, Ş., ve Uzun, R. (2009). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Beta Yayınları, 4. Baskı
  • Turner, G. (2016). İngiliz Kültürel Çalışmaları. B. Özçetin ve D. Özçetin (Çev.), Heretik Yayınevi: Ankara.
  • Ünlü, T. T. (2023). Yeniden Çevrilmiş ve Orijinal Filmleriyle Güney Kore Film Endüstrisinin (Hallyuwood) Türkiye’deki Konumunun İncelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 10(2), 777-799 https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1274127
  • Yaylagül, L (2008), Kitle İletişim Kuramları: Egemen Eleştirel Yaklaşımlar, Dipnot Yayınevi, Ankara.
  • Yavuz, Ş. (2005). Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma. Vadi Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yoo, E.E. Buzinde, C.N. (2012). Gazing upon the kingdom an audience reception analysis of a televised travelogue. Annals of Tourism Research, 39, (1), 221–242.