JAMES BOND FİLMLERİ VE İNSAN İSTİHBARATI

James Bond filmleri sinema sektöründe özel bir yere sahiptir. Yarım asrı aşan bir süredir vizyonda gösterilen bu filmler hakkında hem sinema camiasında hem de akademik çevrelerce birçok araştırma yapılmaktadır. Her ne kadar konusu itibari ile bir espiyonaj filmi olmasına rağmen istihbarat literatüründe çok fazla yer edinemeyen bu filmler bu makale çalışmasında insan istihbaratı özelinde değerlendirilmiştir. İnsan istihbaratında kullanılan başlıca yöntemler açık kaynaklardan elde edilen verilerden yola çıkılarak tespit edilmiş ve James Bond filmleri bu yöntemler doğrultusunda incelenmiştir. Çalışma sonucu James Bond filmlerinin birçok sahnesinin insan istihbaratında kullanılan yöntemler açısından doğru bir şekilde yansıtılmadığı, rasyonaliteden uzak bir kurgunun hâkim olduğu sonucuna yer verilmiştir.

___

  • Alleyne-Lawler,O.(2017).MI6 Speaks to the Diversity Dashboard. Blackhistorymonth:https://www.blackhistorymonth.org.uk/article/section/civil-service-careers/mi6-speaks-bhm/#comments (Erişim: 15.12.2018)
  • Anderson, P. (2017). Neocon Bond: The Cultural Politics of Skyfall. Quarterly Review of Film and Video, 34(1), 66-92.
  • Apted, M. (1999). The World Is Not Enough , EON Productions.
  • Bazna, E. ve Nogly, H. (1962). I was Cicero. (E. Mosbacher, Çev.) New York: Harper&Row Publishers.
  • Burkett, R. (2013). An Alternative Framework for Agent Recruitment: From MICE to RASCLS. Studies In Intelligence, 57(01), s. 7-17.
  • Campbell, M. (1995). GoldenEye , EON Productions.
  • Campbell, M. (2006). Casino Royale , EON Productions.
  • Cox, K. (2006). Becoming James Bond: Daniel Craig, rebirth, and refashioning masculinity in Casin Royale (2006). Journal of Gender Studies, 23(2), 184-196.
  • Dodds, K. (2003). Licensed to Stereotype: Geopolitics, James Bond and the Spectre of Balkanism. Geopolitics, 8(2), 125-156.
  • Escobar III, H. (2015). Developing a Better Understanding of the Personal Dimensions of Working at the Central Intelligence Agency. Journal of Strategic Security, 8(3), 1-14.
  • Eymür, M. (2005). Analiz Bir MİT Mensubunun Anıları. İstanbul: Elif Kitabevi Milenyum Yayıncılık.
  • Forster, M. (2008). Quantum of Solace , EON Productions.
  • Gilbert, L. (1967). You Only Live Twice , EON Productions.
  • Gilbert, L. (1977). The Spy Who Loved Me , EON Productions.
  • Gilbert, L. (1979). Moonraker , EON Productions.
  • Glen, J. (1981). For Your Eyes Only , EON Productions.
  • Glen, J. (1983). Octopussy , EON Productions.
  • Glen, J. (1985). A View to a Kill , EON Productions.
  • Glen, J. (1987). The Living Daylights , EON Productions.
  • Glen, J. (1989). Licence to Kill , EON Productions.
  • Hamilton, G. (1964). Goldfinger , EON Productions.
  • Hamilton, G. (1971). Diamonds Are Forever , EON Productions.
  • Hamilton, G. (1973). Live and Let Die , EON Productions.
  • Hamilton, G. (1974). The Man with the Golden Gun , EON Productions.
  • Herbig, K. ve Wiskoff, M. (2002). Espionage Against the United States by American Citizens 1947-2001. Monterey: Defense Personnel Security Research Center.
  • Hood, W. (1982). Mole. New York: W.W.Norton&Company.
  • Hunt, P. (1969). On Her Majesty's Secret Service , EON Productions.
  • Johnson, L. (2010). Evaluating “Humint”: The Role of Foreign Agents in U.S. Security. Comparative Strategy, 29(4), s. 308-332.
  • Levchenko, S. (1988). On The Wrong Side My Life In The KGB. New York: Pergamon Brassey's.
  • Lovell, S. (1966). Of Spies and Strategems. New Jersey: Prentice Hall.
  • Mendes, S. (2012). Skyfall , EON Productions.
  • Mendes, S. (2015). Spectre , EON Productions.
  • Monat, P., ve Dille, J. (1964). Spy In The U.S. London: Frederick Muller Limited.
  • Myagkov, A. (1976). Inside The KGB. New York: Ballantine Books.
  • Sano, J. (2015). The Changing Shape of HUMINT. Intelligencer Journal, 21(3), s. 77-80.
  • Shulsky, A., ve Schmitt, G. (1993). Silent Warfare. Brassey's.
  • Spottiswoode, R. (1997). Tomorrow Never Dies , EON Productions.
  • Tamahori, L. (2002). Die Another Day , EON Productions.
  • Young, T. (1962). Dr.No , EON Productions.
  • Young, T. (1963). From Russia with Love , EON Productions.
  • Young, T. (1965). Thunderball , EON Productions.