ANONİM OLMAYAN TÜRK HALK MÜZİĞİ ESERLERİNE YÖNELİK ÇEŞİTLİ TESPİTLER

Yaygınlaşan teknolojik imkanlar ve medya araçları sayesinde günümüzde üretilen Türk halk müziği eserlerinin kime ait olduğunun biliniyor olması, THM’ye yönelik yapılan bazı tanımlamalarla çelişmektedir. Özellikle bazı araştırmacıların belirtmiş olduğu THM eser kriterlerinde "sahibinin bilinmemesi" ve "anonim olması" gerektiği gibi şartların, üreteni belli olan THM eserlerinde “beste türkü” gibi yeni adlandırmalara sebebiyet verdiği görülmektedir. Araştırma durum tespiti yapmaya yönelik olup betimsel bir özellik sergilemektedir. Araştırma sürecinde dijital ve yazılı kaynaklar taranarak konuya yönelik bilgiler elde edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, "anonim olmayan" THM eserlerinin mevcut durumuna yönelik tartışmaların olduğu, bazı araştırmacıların THM eserlerinde "anonim olma" şartını savunduğu, bununla birlikte "anonim olma" şartını savunanların "anonim olmayan" eserleri derleyerek repertuvara dahil ettiği, bunun sonucunda ise "anonim olan" ve "anonim olmayan" eserlerin TRT THM Repertuvarında yer aldığı ancak TRT THM Repertuvarında olmayan ve sahibi bilinen eserlere yönelik kafa karışıklıklarının devam ettiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

VARIOUS DETERMINATIONS FOR TURKISH FOLK MUSIC WORKS THAT ARE NOT ANONYMOUS

The fact that it is known who the Turkish folk music works produced today belong to thanks to the technological facilities and media tools that have become widespread contradicts some definitions made for THM. In particular, it is seen that the conditions such as "owner should not be known" and "anonymous" in the THM work criteria specified by some researchers give rise to new names such as “composition folk song” in the THM works whose producer is certain. The research is aimed at conducting due diligence and exhibits a descriptive characteristic. During the research process, digital and written sources were scanned and information about the subject was tried to be obtained. As a result of the research, it was found that there are discussions about the current state of "non-anonymous" THM works. It has been observed that some researchers advocate the requirement of "anonymity" in THM works, however, those who advocate the requirement of "anonymity" compile "non-anonymous" works and include them in the repertoire. As a result of this, it was seen that "anonymous" and "non-anonymous" works were included in the TRT THM Repertoire, but confusion continued for works that were not in the TRT THM Repertoire and whose owner was known.

___

  • Altınay, F. Reyhan (1993). Muzaffer Sarısözen’in Hayatı ve Türk Halk Müziğine Katkıları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Bilimler Anabilim Dalı, İzmir.
  • ARSEVEN, V. (2004), “Biyografisi, Makaleleri ve Müzik Eserleri”, Türksoy Genel Müdürlüğü, Özkan Matbaacılık, Ankara.
  • Büyükyıldız, H. Z. (2009). Türk Halk Müziği-Ulusal Türk Müziği, İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
  • Kaya, C.V. (2019). Türk Halk Müziğinde Derleme Çalışmaları. Bir Dünya Müzik TRT Aylık Müzik Dergisi, 45, 10-13.
  • Elçin, Ş. (1997). Halk Edebiyatı Araştırmaları-1. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • EMNALAR, A. (1998), “Tüm Yönleri İle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı” Ege Üniversitesi Basım Evi, İzmir.
  • Hoşsu, M. (1997). Geleneksel Türk Halk Müziği Nazariyatı, İzmir: Kombassan A.Ş.
  • ÖZBEK, M. (2014), “Türk Halk Müziği El Kitabı I Terim Sözlüğü”, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Özdemir, M. A. (1998). Türk Halk Müziği Sistematiği ve Eğitim Müziği Besteciliğinde Kullanılabilirliği, (Yayımlanmamış doktora tezi), Marmara Üniversitesi.
  • Karasar, N. (1999) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • TİTON, J. T. (1999), “Müzik, Halk ve Geleneksellik”, çev. Çiğdem Kara, Folklor/Edebiyat, sayı 17
  • Say, A. (1985). Müzik Ansiklopedisi, Cilt: 2, Ankara.
  • Şimşek, H. (1997) 21. Yüzyılın Eşiğinde Paradigmalar Savaşı Kaostaki Türkiye, İstanbul: Sistem Yayıncılık.