MİLLÎ MÜCADELE DÖNEMİYLE İLGİLİ GÖRSEL BİR ESER: “ANADOLU HEDİYESİ

Milli Mücadele döneminin önemli görsel kaynaklarından biri olan Anadolu Hediyesi adlı eser, 1921-1922 yıllarında sekiz sayı olarak İstanbul’da yayınlanmıştır. Gaze-teci Ahmet İhsan (Tokgöz) Bey’in gayretleri sonucu hazırlandığı anlaşılan bu eserin tüm sayılarında toplam 274 fotoğraf ve görsel materyal bulunmaktadır. Mustafa Kemal Paşa ve Milli Mücadele’nin önde gelen kahramanlarının fotoğrafları başta olmak üzere, yabancı devlet adamlarının fotoğraflarına da yer verilmiştir. Bununla birlikte bu eserde çeşitli savaş ve mezalim fotoğraflarına da rastlanmaktadır. Ana-dolu Hediyesi’nde daha çok İnönü zaferleri sonrasındaki olay ve fotoğraflara yer verilmiştir. Bununla birlikte eserde, Milli Mücadele dönemi asker, yazar ve devlet adamlarının hayatları, Mustafa Kemal Paşa’nın Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM)’ deki konuşmaları ve TBMM Hükümeti’nin yabancı devletlerle yaptığı anlaşma metinleri de bulunmaktadır. Makalede, Anadolu Hediyesi’ndeki görsellerin listesi hazırlanmış ve transkripti yapılan yazılardan örnekler sunulmuştur.

___

  • Makaleler
  • Akbaba, Bülent, Tarih Öğretiminde Fotoğraf Kullanımı, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 6, Sayı 1, (2005), 185-197.
  • Çaha, Mine, Sanatkâr Padişah II. Abdülhamid’in Çağı Yakalama Tutkusu, İsmek- El Sanatları Dergisi, S.20, Ağustos 2015.
  • Demir, Kenan, “Osmanlı’da Dergiciliğin Doğuşu ve Gelişimi (1849-1923)”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 9, Nisan 2016.
  • Gönenç, Aslı Yapar, Türkiye’de Dergiciliğin Tarihsel Gelişimi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi S.29,İstanbul,2007.
  • İzzeddin, Sakarya Muharebesinde 1. Grup, İstiklal Harbi Hatıratı 4. Kısım, Askeri Mecmua, S. 27,1 Eylül 1932.
  • Karahan, Leyla, “Ahmet İhsan’ın Seyahatnamesinden Yazarın ve Dönemin Diline Dair Notlar”, Gazi Türkiyat, S.29,Güz, 2009.
  • Kılıçkaya, Derya, “Ahmet İhsan’ın Romanları Üzerine Bir Değerlendirme”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S.2,Bahar,2010.
  • Sağlamtimur, Zuhal Özel Walter Benjamin’in Bakış Açısından Tarih ve Fotoğraf İlişkisi, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi – S. 37, Güz,2013.
  • Varlık Bülent, “Tanzimat ve Meşrutiyet Dergileri”, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, C.1,İstanbul.
  • Süreli Yayınlar
  • Anadolu Hediyesi, No.1, Matbaa-i Ahmet İhsan ve Şürekâsı, Dersaadet,1337.
  • Anadolu Hediyesi, No.2, Matbaa-i Ahmet İhsan ve Şürekâsı, Dersaadet,1337.
  • Anadolu Hediyesi, No.3, Matbaa-i Ahmet İhsan ve Şürekâsı, Dersaadet,1337.
  • Anadolu Hediyesi, No.4, Matbaa-i Ahmet İhsan ve Şürekâsı, Dersaadet,1337.
  • Anadolu Hediyesi, No.5, Matbaa-i Ahmet İhsan ve Şürekâsı, Dersaadet,1337.
  • Anadolu Hediyesi, No.6, Matbaa-i Ahmet İhsan ve Şürekâsı, Dersaadet,1338.
  • Anadolu Hediyesi, No.7, Mahmud Bey Matbaası, Dersaadet,1338.
  • Resimli Anadolu Hediyesi, (Mürettip: Hayrullah Hayri), No:8), Teshil-i Taba’t Matbaa ve İdaresi, İstanbul,1338.
  • İnternet Kaynakları
  • Özel Zuhal, Osmanlı İmparatorluğu’ndan Cumhuriyet’e Gayr-ı Müslim Fotoğrafçılar, kontrastdergi.com.
  • Özendes, Engin, Osmanlı İmparatorluğunda Fotoğraf, http://www.enginozendes.com/tr.