ON YEDİNCİ YÜZYIL DİVAN ŞAİRLERİNDEN AHMEDÎ ve ESERLERİ \ SEVENTEENTH CENTURY DIVAN POET AHMEDÎ AND HIS WORKS

Öz ÖzAhmedî, 17. yüzyıl şairlerindendir. İshak Hocası Ahmed Efendi adıyla şöhret bulmuş, Acem Ahmed Efendi diye de anılmıştır. Ünlü mutasavvıflardan Niyazî-i Mısrî’ye intisap etmiş, onun halifelerinden olmuştur. Çeşitli medreselerde müderrislik yapmıştır. Felsefe, astronomi, mantık, tefsir gibi ilim dallarıyla ilgili Arapça, Farsça ve Türkçe eserler kaleme almıştır. Türkçe şiirlerinde Ahmedî, Farsça şiirlerinde Hace mahlasını kullanmıştır. Edebî alandaki kudretini Vahdetnâme adlı mesnevisiyle göstermiştir.Bu makalede şairin hayatı ve tespit edilebilen eserleri hakkında bilgi verilerek edebî kişiliği değerlendirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Klasik Türk Şiiri, İshak Hocası Ahmed Efendi, VahdetnâmeAbstractAhmedî is one of seventeenth century poets. He is known as İshak’s Hodha Ahmed Efendi and appealed Ahmed Efendi. He initiated to famous mystic Niyazî-i Mısrî and became one of his caliphs. He teaches in different madrasa. He wrote many books in Arabic, Persian and Turkish about different science such as philosophy, astronomy, logic and hermeneutic. He used Ahmedî pseudonym in Turkish and Hace in Persian works. He showed his real ability in literature with his mesnevi Vahdetnâme.In this study we gave information about the poet’s literary character and his works which can be confirmed by us.Key Words: Classical Turkish Poetry, İshak’s Hodha Ahmed Efendi, Vahdetnâme 

Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1300-9052
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
Sayıdaki Diğer Makaleler

DİVAN EDEBİYATINDA ELİFNAMELER VE BİLİNMEYEN İKİ ELİFNAME ÖRNEĞİ : MEMİ CAN SARUHÂNÎ ve ÖMER KARÎBÎ ELİFNAMELERİ \ ELIFNAMES IN DİVAN LITERATURE AND SAMPLE OF TWO UNKNOWN ELIFNAMES: MEMI CAN SARUHANI and OMER KARIBI ELIFNAMESİ

Lokman TAŞKESENLİOĞLU

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KÜLTÜR AKTARIM ARACI OLARAK FİLMLERDEN YARARLANMA \ UTILISING FROM MOVIES AS A MEAN OF CULTURAL TRANSMISSION IN TURKISH LANGUAGE TEACHING AS A FOREIGN LANGUAGE

Adem İŞCAN

KARS'TA 1950-1954-1957 MİLLETVEKİLİ SEÇİMLERİ VE DEMOKRAT PARTİ \ 1950-1954-1957 PARLIAMENTARY ELECTIONS AND DEMOCRAT PARTY IN KARS

İlyas TOPÇU, Nebahat ORAN ARSLAN

Yayın İlkeleri ve Makale Yazım Kuralları

-

İZZEDDİN ÇALIŞLAR’IN BÜYÜK ROMAN: SON CARİYE, İLK SULTANİÇE’SİNDE TARİHSEL ÜSTKURMACA UNSURLARI \ A CRITIQUE OF HISTORIOGRAPHIC METAFICTION IN İZZEDDİN ÇALIŞLAR’S BÜYÜK ROMAN: SON CARİYE, İLK SULTANİÇE

Ömer ÖĞÜNÇ

NİGÎNÎ, MECMUASI VE ŞİİRLERİNDEN ÖRNEKLER \ NİGÎNÎ, HIS COMPILATION AND EXAMPLES FROM HIS POETRY

Ahmet İÇLİ

ORTAOKUL 2. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN BAŞARI VE KALICILIĞA ETKİSİ \ THE INFLUENCE OF EDUCATIONAL PLAYS ON ACHIEVEMENT AND PERMANENCE IN THE IMPROVEMENT OF 2TH GRADE STUDENTS’ READING SKILLS

Mehmet GEDİK

DELİ DELİ OLMA FİLMİNDE ÂŞIKLIK GELENEĞİ \ MINSTREL TRADITION IN THE FILM “DELİ DELİ OLMA”

Ezgi METİN BASAT

İZZEDDİN ÇALIŞLAR’IN BÜYÜK ROMAN: SON CARİYE, İLK SULTANİÇE’SİNDE TARİHSEL ÜSTKURMACA UNSURLARI

Ömer ÖĞÜNÇ

TANZİMAT YAZARLARINA GÖRE ENDÜLÜS’ÜN YIKILIŞ SEBEPLERİ \ THE REASONS OF THE COLLAPSE OF ANDALUSIA ACCORDING TO THE AUTHORS OF THE TANZIMAT

Mehmet Ali GÜNDOĞDU