“SÜRGÜN ÜLKEDEN BAŞKENTLER BAŞKENTİNE” ŞİİRİNE FARKLI BİR BAKIŞ

Sanatkârlar; içinden çıktıkları toplumun, içinde yaşadıkları kültürün tarihlerine mal olmuş ve o toplumların birikimlerinden ortaya çıkmış güzide şahsiyetlerdir.  Kendi toplumunun içinde yaşamış, o kültür ve medeniyetle yoğrulmuş şahsiyetlerden biri de şüphesiz Sezai Karakoç’tur. Bu şahsiyetlerin eserleri incelemeye tabi tutulurken objektifliğin ana kaynağını oluşturan ilmi usullerden uzaklaşmamak gerekir.  Şiir güzel sanatların önde gelen şubelerinden biri olmakla beraber yüklendiği vazife bunun çok daha ötesindedir. Edebiyatın içinde yer alan şiir, o milletin de ayrıca tarihi bir göstergesidir. Türk Edebiyatı Tarihi eserleri incelendiğinde, kendi tarihini, kültürünü ve medeniyetini ince, modern ve zarif bir şekilde kendisinde barındıran şiirlerden biri de Karakoç’un “Sürgün Ülkeden Başkentler Başkentine”  adlı şiiridir. Bu çalışmada bahsedilen şiir, estetik, nörolengüistik açıdan; dil, edebiyat, sanat ve sosyal psikoloji açısından incelendi. 

___

  • KAYNAKÇAAndı, Fatih. (2017). Şiirin Ufku. İstanbul: Şule Yayınları.Aydın, Abdullah; Uysal, Âdem. (2013). “Hafız Ahmet Paşa’nın Sıra Dışı Şiirleri”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:6, Sayı: 15, Aralık 2013, 69-86.Aydın, Abdullah. (2016). “Klasik Türk Şiirinde Levendâne Tarz”. Erdem İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, S. 70, Haziran 2016, Ankara, s. 5-24.Bankır, Mehmet Malik (1997). Elvan-ı Şirazi, Gülşen-i Raz, Gramer, Metin, Gramatikal İndeks. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.Bankır, Mehmet Malik (2019). “Gülşen-i Raz ve Şerh-i Cezire-i Mesnevi’de Yoksul ve Yoksulluk”. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt: 7 Sayı: 19 Sayfa: 121 - 138 Eylül 2019, Türkiye.Cozolino, Louis (2014). İnsan İlişkilerinin Nörobilimi: Bağlanma ve Sosyal Beynin Gelişimi. (Ed.)Tahir Özakkaş. İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları:135.Dilthey, Wilhelm, (1999). Hermeneutik ve Tin Bilimleri. İstanbul: Paradigma Yayınları.Duymaz, Recep, (2014). Sezai Karakoç’un Estetiği. İstanbul: Akademik Kitaplar.Fromm, Erich. (2019). Olma Sanatı. (Çev.) Orhan Düz. Ankara: Say Yayınları.Karabey, Turgut. (2007). “Divan Şiirinde “Sapma”lar”. Atatürk Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi Sayı 32, 2007, Erzurum, s. 15-38.Karakoç, Sezai (2007). Diriliş Neslinin Amentüsü. İstanbul: Diriliş Yayınları. Karakoç, Sezai, (2019). Gün Doğmadan. İstanbul: Diriliş Yayınları.Kur’an-ı Kerim, (2018). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.Macit, Muhsin, (1997). Nedim Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları.Merter, Mustafa, (2014). Nefs Psikolojisi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.Mutçalı, Serdar (1995). El-Mu‘cemü’l-‘Arabiyü’l-Hadis Arapça-Türkçe Sözlük. İstanbul: Dağarcık Yayınları.Okay, Orhan, (1991). Kültür ve Edebiyatımızdan. Ankara: Akçağ Yayınları.Okay, Orhan; Ayan, Hüseyin (2006). Hüsn ü Aşk. İstanbul: Dergâh Yayınları. Smith, E. Edward, Kosslyn, M. Stephen (2014). Bilişsel Psikoloji. Muzaffer Şahin (Ed.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.Tarlan, Ali Nihat (Haz.). (1992). Necati Beg Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları.Törenek. Mehmet (2016). “Necip Fazıl’ın Tasavvufi Oyunları”. Atatürk Üniversitesi. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 56, 1175-1184.