Atatürk’ün Dinî Yönü ve Din Eğitimine Bakışı

Atatürk iyi bir din eğitimi almış inançlı bir insandır. Ailesinden ve okuldan aldığı din eğitimine İlaveten kendisini dini konularda camiide hutbe okuyacak kadar iyi yetiştirmiştir, Türk halkının dinini aslına uygun iyi öğrenmesini istemiştir. Bunun için Kur'an'ı, Hz. Muhammed'in hayatı ve temel din kitaplarını Türkçe olarak yayınlatmıştır. Din Eğitimini önemli görmüş, okullarda yapılmasını istemiştir. Atatürk dinin değil; cehalet, bid'atlar, hurafeler ve din istismarcılarının karşısındaydı. Bu da bazı çevrelerce din düşmanlığı şeklinde algılanmış ve gösterilmiştir. O, Kur'an'm özüne uygun Hz. Peygamber zamanındaki gerçek İslamiyet'in yanındaydı. Dini ve gerçek din bilginlerini Övmüştür.
Anahtar Kelimeler:

Atatürk, din, eğitim

Atatürk had a serious educatıon and was afirm believer in İslam. In addİtion to the relİgîous education given by his family and at school. He grasped enought religious knowledge to read a sermon at mosque. In the same way, he got the Kur'an, the life of the prophet and religion source books publiched in Turkish. He held that religious education is important and should be given at schools. Atatürk was not agaınist religion, but against ignorance, bad customs (bidats), superstitions and explöiting religion for personel and other matters. This was seen by some quarters an antireligionism and propagated in the same way. He was supporting the religion of the Kur’an and the prophet. He praised scholars who tought real religion.

___

  • Laiklik ve Atatürk'ün Laiklik Politikası, Genel Kurmay Askerî Tarih ve Stratejik Etüd Baş¬kanlığı, Ankara-İ 998 ,s.45; Utkan Kocatürk, Atatürk'ün Fikir ve Düşünceleri, Ankara-1971, s.206. Utkan Kocatiirk, Atatürk'ün Fikir ve Düşünceleri, Ankara-1971, s.206. Utkan Kocatiirk, a.g.e„ s.210 Söylev ve demeçler, 11,90; Ethem Ruhi Fığlalı, Atatürk ve Din, Millî Eğitim, Ankara-1981, s.134-135. Utkan Kocatİİrk, a.g.e., s.208 Nutıık-Söylev, Il.cilt, Ankara, T.T.K. Yayınları, 1989, Atatürk Araştırına Merkezi Yayını, s.106-108. Sadi Borak, a.g.e.,s.l7. Gotthart Jascnke, "Yeni Türkiye'de Kıır'an-ı Kerim Kursları," (Tercüme:Nimet Arsan), İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi, cilt:5, ciiz:l-4, İstanbul-1973, s.62-63. Nedim Sabaî, Atatürk, (Urduca Yayınlarda) , A.Ü.Dil ve Tarih-Coğrafya F. Yayınları, A.Ü. Basımevi,s. 102, (Trc.Prof.Dr. Harif Faruk) Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, III, s.85. Osman Ergin, Türk Maarif Tarihi, 5/1928-1931. Ahmet Gürtaş, Atatürk ve Dİn Eğitimi, Ankara-i997. s.39. Osman Ergin, a.g.e., s.,5/1957 Osman Ergin, a.g.e., 5/1950 Atatürk Önderliğinde Kültür Devrimi, Kalkınma İçin Bölgesel İşbirliği Tebliğleri, 9-11 Kasım 1967, Ankara-1972, s.53-54. Sadi Borak, a.g.e., s.39. Enver Ziya Karal, Atatürk'ten Düşünceler, Ankara-1969, s.72. Enver Ziya Karal, a.g.e., 73. Ethem Ruhi Fığlalı, Atatürk ye Din, Millî Eğitim, Ankara-1981, s. 135. Sabrı Hizmetli, "Mustafa Kemal Atatürk'ün İslâm Tarihi Anlayışı," Atatürk Araştırma Mer¬kezi Dergisi, c.l5,s.44,sh.466. Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, III, Ankara-1981, s,570. Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, 11,8.214-215. Sadî Borak, a.g.e., s.64. Sadi Borak, a.g.e., s.38-39. Ali Sankoyutıcu, Millî Mücadelede Din Adamları, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınlan, An¬kara, 1995, c.l, s. 17-18. Osman Ergin, Türk Maarif Tarihi, 5/1736. Yahya Akyüz, "Atatürk'ün Türk Eğitim Tarihindeki Yeri," Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, c.!V.s.l0,Ankara4987,s.84. Osman Ergin, Türk Maarif Tarihi, İstanbul-1977 ,V ,1901. Sadi Borak, a.g.e., s .3 8; Utkan Kocatürk, a.g.e., s.212. Ahmet Vehbi Ecer, Atatürk'ün Din ve İslam Dini Hakkındaki Görüşleri, Kayseri-1998, s.5. Ahmet Giirtaş,a.g.e., s.69. Sadi Borak, a.g.e., s.31. Sadi Borak, a.g.e., s.31-32; Osman Ergin, a.g.e., V, 1944; Osman Ergin, a.g.e., V,1944; Dücane Ciiııdioğlıı, Türkçe Kur'an ve Cumhuriyet ide¬olojisi, İstanbul-1998, s.43 vd. Dücane Cündioğlu, a.g.e., s.53. Gotthart Jaschke, a.g.e., s.45. Ahmet Vehbî Ecer, a.g.e., s. 16. Osman Pazarlı, Sosyoloji, Lise III. Smıf, Remzi Kitabevi, İstanbul-1979, s ,63. Atatürkçülük,I, iil. Ahmet Mumcu, Atatürk'ün Kültür Anlayışında Vicdan ve Dîn Özgülüğünün Yeri, An¬kara-i 991. Ethem Rııhi Fığlaîı, “İslam ve Laiklik” Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Kasım, 1995,Sayı 33,s.635-686. Ahmet Vehbi Ecer, a.g.e., s. 19. Alı Fuat Başgİl, Din ve Laiklik, 2. bs.İstanbul, 1962, s. 171. T.B.M.M. Zabıt Ceridesi, VII, 3,3.1340 (1924), s.58-60; Geniş bilgi için bkz. , Hazırlayan ve Sadeleştiren Prof.Dr. Reşat Genç, Türkiye'yi Laikleştiren Yasalar, Ankara-1998, s.147-151. A.g.e.,s. 147-151.